Meer info gevraagd: Palermo Super-Safe Incabloc (en Seiko SQ)

Hi allemaal, mooi horloge gekregen uit een erfenis maar helaas kan ik er weinig informatie over vinden. Weet iemand meer over dit merk (en type)?

Ik wil het horloge graag gaan dragen, maar het bandje is wat aan de korte kant. Heeft iemand info over deze flex band, er toevallig eentje liggen of weet waar ik eentje kan scoren om deze band uit te breiden met extra schakels.

3 likes

Op ‘Mikrolisk’’ staat: firma uit Amsterdam, maker J. Noach BV.

Edit: foutje, is merk Palerma…:relaxed:

2 likes

Uurwerkje is een ETA 1080 of familie ervan, waarschijnlijk jaren 50.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_1080

Er ontbreekt trouwens een cruciale schroef in het uurwerk, de arbreschroef. En als je hem regelmatig wilt gaan dragen zou ik een complete service van het uurwerk aanraden.

Die flex band zou ik persoonlijk in de prullebak gooien en er een mooie leren band op zetten, deze band doet het horloge geen recht.

2 likes

Flex bandjes worden nog steeds in alle soorten en maten gemaakt http://rowi-gmbh.com/
Ook op Ebay is er van alles te vinden dus dat moet lukken denk ik

2 likes

Dankjewel voor deze info! Ik kan echter niks vinden over die schroef, waar koop ik die en waar moet ik naar zoeken? Bedankt!

1 like

Bijvoorbeeld hier:

https://www.cousinsuk.com/category/eta-esa-movement-parts

Kalibernummer invoeren en op zoeken klikken. Het onderdeel dat je zoekt is de ratchet wheel screw.
Ik zou voor de zekerheid wel even met een loupe onder het balanswiel kijken, daar staat het precieze kalibernummer.

Overigens lijkt er ook een kastschroef weg te zijn (gaatje langs de rand van het uurwerk) dus wellicht is het beter om op eBay een compleet donoruurwerk te zoeken. Heb je gelijk alles als er nog meer ontbreekt; meestal ben je dan goedkoper uit.

Je kunt ook hier op het forum een vraag stellen in het gezocht gedeelte. Er zijn genoeg forumleden met kasten vol donoruurwerken en onderdelen.

Succes!

2 likes

Dankjewel! Zeer mee geholpen, ik ga eens kijken wat er te vinden is (idd ook op eBay). Top :+1:

2 likes

Ja daar hoort die arbreschroef te zitten. :grin: En voor zover ik het kan zien op deze laatste foto staat er inderdaad 1080 onder de balans.
Succes!

2 likes

Schroef voor het palrad heb ik wel voor je.
Het is wel even de vraag waarom die mist en of het schroefdraad nog wel goed is.
Ik heb ook nog wel een aantal van die flexbandjes liggen.

2 likes

Als dat tandwiel eraf schiet met opgewonden veer dan onstaan er ineens enorme krachten op het raderwerk, erg link. Ik zou hem voorzichting wegleggen op zn glas en voorlopig niet meer opwinden :slight_smile:

Mooi horloge :ok_hand:

3 likes

Super, ik stuur je een PM!

@ernst dankjewel!

Deze kwam ook nog uit de lade, helaas heeft de batterij gelekt en schoonmaken mocht niet baten. Wellicht een uurwerkje scoren op eBay…

Palermo/Palerma was van J. Noach uit Amsterdam en hij keek dus niet op een lettertje:

96d24568f5c6a743716e1f7958f51c067e50f77f_1_379x500
3eb83c6b895d3854a6d455fec2aa3d239885a733_1_500x500

2 likes