vorig jaar als erfstuk deze omega van mijn overleden opa gekregen. Als ik de oude foto’s van mijn familie erbij pak zie ik dat het horloge tussen 1980-1990 al gedragen werd. Heb er vorige maand een zwart leren bandje opgezet om het iets meer “dressy” te maken, de stalen band is een uittrekbaar ding. De band lijkt ook al op het horloge te zitten op de oude foto’s, maar lijkt niet Omega origineel. Op de achterkant van het horloge staat verder geen typeaanduiding o.i.d. op.
Ben op zoek naar wat meer informatie zoals:
welk type Omega/ referentie (het lijkt een handopwind)?
hoe oud?
tips over revisie. bijv. zal ik het glaasje vervangen? En wat te doen met de dail? Die is beschadigd en mist uurmarkering.
alle extra informatie welkom!
Alvast bedankt voor je moeite. Zie hieronder foto’s ter illustratie:
Nieuw glaasje en een servicebeurtje is imho voldoende.
Absoluut van de wijzerplaat afblijven want daar doe je meer kwaad dan goed mee.
En gewoon dragen en er van genieten na de service
Ik zou ook de kroon en achterdeksel pakking dan meenemen en misschien nog de kastbuis (tube) zodat hij weer in redelijkheid tegen wat regen of een onderdompeling in het afwasteiltje kan.
Er wordt iets te makkelijk voorbijgegaan aan het feit dat Omega geen onderdelen levert aan wie dan ook; tenzij het een volledig geaccrediteerd Omega-horlogemaker betreft. Glaasje is zo 110 a 120 euro, plus Omega-service 750 euro voor een 3-wijzer uurwerk. Of ik gek geworden ben? Sorry, zijn de huidige prijzen.
Als een origineel glaasje zonder logo ook mag, er geen onderdelen nodig zijn in het uurwerk (opwindveer lukt nog wel buiten Omega om), dan wordt het een stuk beter te doen. Kroontube kan idd wel vervangen worden, maar een goed afsluitende kroonpakking lukt alleen samen met een nieuwe kroon.
Onderdelen zijn gewoon duur, zeker voor vintage horloges van Omega.
Waarom? Stock houden, aanvullen en beheren kosten bakken geld. Ga maar eens een loods of groot pand huren in NL, hier in Zwitserland kost het net nog iets meer.
Enkele medewerkers voor het beheer aan 5 a 6000 chf./maand.
Een geluk dat Omega dat allemaal nog wil doen samen met enkele andere merken, de meeste houden het bekeken na 10 a 15 jaar.
Dus ja, het kost wat, maar vintage onderdelen kosten vaak min. 5x zo veel dan recente onderdelen.
Peter haalt het glaasje aan van 120 euro, een veertrommel compleet is ook 160 euro enz… maar glaasje zit dus ook in de servicekosten inbegrepen, het is dus niet glaasje 120 euro + 750 euro service.
En voor de prijzen die omega vraagt wordt alles vervangen dat ook maar de minste slijtage vertoont en heb je 2 jaar garantie op het werk. Ook eventueel wijzers , kroon, pakkingen, onderdelen uurwerk, enz… nieuwe wijzerplaat niet inbegrepen.
De onderdelen die vervangen worden zijn ook tijdcorrect zodat het geen samenraapsel wordt van verschillende modellen.
Er zijn best wel wat verschillende Omega kronen zijn te vinden op het web, of bij sommige onderdelen handelaren als je naar een niet Omega gecertificeerde horlogemaker gaat. Je moet alleen wel weten waar.
Bijvoorbeeld hier OMEGA Crowns, thread: 0.90 mm. – urdelar.se, zo zijn er nog veel meer plekken.
Sommige kronen zijn ook prima te reviseren voor wat betreft de pakking, beetje peuteren of afdekringetje aan de achterkant van de kroon loshalen, verse pakking erin en terug pukken.
Achterdeksel pakking en soms de tube (als hij niet gesoldeerd in de kast zit) kun je generiek plaatsen en er zijn voor modellen ook glaasjes van bijvoorbeeld Sternkreuz te koop die (nagenoeg) de zelfde vorm hebben echter zonder logo. Kortom er zijn best opties.
Ben bezig met een Tissot waar het uurwerk in zit die ook in de oude Speedmasters zit, Lemania 1872 / Omega 860 ( ik zeg het even uit mijn hoofd, misschien heb ik de getallen verkeerd). Die balans kost 900 euro. Enkel de balans.
Dus je ziet dat die Tissots uit elkaar gehaald worden voor de onderdelen in de Omega’s. Jou ook niet onbekend uiteraard.
De prijzen kloppen. Ik heb onlangs 800 euro betaald voor een volledig onderhoud van een even oude Omega. Er werden een plaat kleine onderdelen vervangen binnenin.
En dan krijg je horloges waar het één samenraapsel wordt aan onderdelen om hem weer beetje te laten tikken. Kleurstelling zorgen er voor dat het merkbaar is.
Zo had ik eens een samenraapsel van een Omega 861 en 1861, klant had hem in occasie gekocht van een wannebe handelaar.
Verschillende kleuren van bruggen enz… Dus wel nog Omega onderdelen.
Moet je dat willen? Zag er niet uit.
Klant heeft hem onmiddellijk terug gaan brengen… na wat dreigen is het hem gelukt.
Trouwens nieuwe balans van 900 euro zou ook gewoon in een service beurt zitten, ook al zou de balans duurder zijn dan de beurt.
Een defecte balans vervangen door een versleten balans is niet de oplossing.
Denk dat ons cliënteel gewoon een ander publiek is.
Zij betalen graag om het horloge weer in de staat te krijgen zoals het ooit werd afgeleverd. En niet plots met andere wijzers omdat de horlogemaker geen toegang heeft tot Omega onderdelen en dus op eBay maar iets koopt wat er op lijkt of op past.
Ieder zijn ding natuurlijk, alles om de klant tevreden te stellen, hij beslist uiteindelijk zelf waar hij voor wil gaan.
Ja hoor… al vind ik originaliteit zelf ook wel belangrijk … plus van veel merken is er niet zo’n voorraad beschikbaar. Hoe gaat omega ermee om als NOS onderdelen er straks niet meer zijn?
En wat doe je met een vintage Roamer of Breitling of Heuer of Universal Geneve? Merken zonder archief… op ebay of elders NOS onderdelen sourcen voor alles wat je wilt vervangen is voor de meeste merken een utopie ongeacht de intenties van je klant.
Als er voldoende vraag is gaan ze de onderdelen terug produceren heb ik begrepen.
Als wij geen onderdelen meer kunnen bestellen voor een bepaald model dan gaat het horloge voor een jaartje naar Omega Zwitserland en komt het geserviced terug.
En er zijn ook binnenwerken waar ze niet meer aan werken, dan bespreek je met de klant wat hij uiteindelijk wil.