pas geleden vond ik het horloge van mijn vader terug. Is er hier iemand die me aan wat meer gegevens kan helpen?
Het is een Baume & Mercier automatisch horloge, ik denk van voor 1964 (geen phi-logo op de wijzerplaat). De kwaliteit bleek meteen: 50 jaar oud en de laatste 33 jaar stilgelegen in een doos, maar even bewegen en het liep als een zonnetje. Voor zover ik me kan herinneren werd het dagelijks gedragen. Geen idee of er ooit onderhoud is gepleegd. Inmiddels, na ca. een week dragen, blijkt het ook nog eens heel goed te lopen. Gelijkzetten was nog niet nodig.
De kroon kan ik één klik uittrekken, er is dus geen datum stand. Dat was even flink doordraaien om hem gelijk te ztten dus. Het is me ook niet duidelijk of ik hem met de hand kan opwinden. Alleen als ik tegen de klok in draai is er het bijpassende geluid, maar of er echt iets gebeurt weet ik niet.
Verder:
Kast: ik denk roestvrij staal, 35mm
Wijzerplaat: goudkleurig (of hoe je het wilt noemen, ik ben ook een beetje kleurenblind) met 11 streepjes en op de 3 een datumvenster. Op de 6, 9 en 12 zijn de streepjes breder en wigvormig. Geen minuten-streepjes. Bij elk streepje een klein (ex-)lichtgevend puntje
Kroon: 10-zijdig, verder glad
Wijzers: 3, centrale seconde, scherp toelopende uur- en minutenwijzer (dauphin-stijl). Op de uur- en minutenwijzer een (ex-)lichtgevend streepje. Ze zien eruit als verchroomd messing, het chroom is er hier en daar af
Achterkant: roestvrij, geschroefd
Glas: acryl
Uurwerk: klinkt als 2Hz, secondenwijzer laat zich niet stilzetten
Op de wijzerplaat:
BAUME& MERCIER
GENÈVE
*
BAUMATIC
25 JEWELS
SWISS MADE
Op de achterkant:
AUTOMATIC - INCABLOC - ANTIMAGNETIC - SWISS MADE - WATERPROOF
De eerste tip die ik wil geven is om het horloge niet meer te dragen en ergens neer te leggen zodat het uurwerk stopt. Na 33 jaar is er namelijk grote kans dat er stof of vuil is ingekomen of, en deze kans is nog groter, de olie is verdikt waardoor je slijtage of beschadiging zou kunnen krijgen. Eerst eens na laten kijken en een servicebeurt door een horlogemaker. Er zijn hier op het forum ook verschillende leden die dit wellicht voor je zouden kunnen doen.
Je kan heel veel gegevens vinden via het internet. Gewoon eens googlen. Veilingsites kunnen je eventueel een goed beeld geven over de waarde, maar daar moet je je niet teveel van aantrekken.
Maak wat goede foto’s van de voor en achterkant en eventueel het uurwerk als je het open krijgt en post deze hier op het forum. Er zijn waarschijnlijk meerdere leden die je wat zinnigs kunnen vertellen. Uitleg over het plaatsen van foto’s kan je ook op dit forum vinden.
Ik heb al aardig wat gezocht op internet, maar met de gegevens die ik heb vind ik vooral heel veel andere Baumatic horloges. Niet het mijne helaas. Ik heb ook al een vraag gesteld aan Baume & Mercier klantenservice, maar daar heb ik nog geen antwoord op.
Een link naar een paar foto’s staat al in de post. Met openmaken heb ik geen ervaring, ik heb ook geen sleutel om hem open te schroeven. Ik heb een paar horlogemakers gevraagd, ze vragen ergens tussen 150 en 200 Euro voor een onderhoudsbeurt. Dat zal ik binnenkort maar eens doen, want een horloge moet tenslotte lopen en gedragen worden.
hele goede keuze, ook zou ik helemaal niet zelf iets ondernemen tot het openen van het horloge aangezien ik gok dat de kennis daar tekort in schiet. veelal zijn de dingen dan eerder stuk dan gerepareerd. ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Een 25 steens Baumatic bevat waarschijnlijk een mooi “opgeleukt” AS1700 caliber.
De basis is dus van A. Schild en bevat 17 steens. B & M heeft wat extra lagerpunten voorzien van een (kunstmatig) robijntje.
Hieronder mijn exemplaar zonder datum.
Op MP heeft The Vintage Wachcompany een tijdje geleden een exemplaar aangeboden met datum en dauphinevormige wijzer. Dat exemplaar had een gewone stalen uitvoering van dit caliber onder de kap zitten.
Tsja, ik krijg hem vast wel open en ook wel weer dicht, maar aangezien ik er verder weinig mee kan en ik hem toch wil laten schoonmaken, doe ik het maar niet.
Hoewel het wel enige moeite kost om mijn nieuwsgierigheid te beheersen…
Nog een kleine aanvulling: ik kreeg gisteren antwoord van Baume & Mercier, het enige wat ze me konden (of wilden) zeggen is dat het horloge vermoedelijk van midden 50-er jaren is.
Hebben we dus ook niks aan. Dat zal dan óf aan hun gebrekkige archieven liggen, óf aan hun gebrekkig gevoel voor dienstverlening…