Meer info over Eterna electronic

Na het overlijden van mijn grootvader kreeg ik ineens het idee om zijn horloge op te laten knappen.
Ik weet namelijk dat hij er altijd erg op was gesteld. Het lijkt me leuk als ik of iemand anders in de familie het horloge gaat dragen.

Het gaat om een Eterna Sonic. Ik weet zelf vrij weinig van het horloge af alleen dat het om een stemvork uurwerk gaat wat toch redelijk bijzonder is. Zijn er mensen op dit forum die iets meer over deze klok kunnen vertellen?

Ik zou graag het horloge weer netjes maken door het een servicebeurt te geven, nieuw glaasje en eventueel het mooi maken van de gouden kast. Ik heb alleen totaal geen idee wat voor prijskaartje hieraan gaat hangen.

Ik heb het horloge nog niet in levende lijve gezien. Ik kreeg de volgende foto’s toegestuurd:

Foto van het net van een iets ander model:

1 like

mooi machientje!! koesteren!

Ik heb niet veel met vintage horloges maar deze vind ik wel mooi.
Kan je niets zinnigs over het uurwerk noch eventuele kosten vertellen. Het horloge was van je grootvader, ik denk dus dat hij iedere cent die je erin steekt waard is.

Fraai hoor, en nog in een goede toestand, wat het zou kosten is heel moeilijk om in te schatten. Als de batterij heeft gelekt dan wordt het een prijzige onderneming. Ik heb ooit een Accutron gehad die zowel mechanisch als electronisch defect was, daar was geen beginnen aan.

ESA 9162 stemvorkuurwerk op basis van technologie van Bulova. Mooi uurwerk. Opletten met de datumschijf, die geeft nogal eens problemen. Heb van deze Eterna meerdere varianten gehad. Denk dat de kast verguld is, niet volgoud.

Ik heb niet zoveel met stemvork horloges, maar dit is echt een plaatje om te zien. Als ik eerlijk ben, zou ik niets aan de kast doen. De kast is namelijk in deze staat geraakt toen jouw schoonvader hem droeg, historie dus en voor mij zou de emotionele waarde hoger zijn in deze staat dan helemaal opgekalefatert.
Ik denk dat het glas wel gepolijst kan worden, maar voor die twee tientjes hoef je een nieuw glas niet te laten

Een goede horlogemaker opzoeken die ervaring heeft met deze ESA stemvork calibers.

Glad is plexi. Als het goed is met Eterna logo geëtst in centrum.

@HorloG Mijn opa kennende is hij heel zuinig geweest op het klokje. Ik ga er dan ook vanuit dat een nieuwe batterij en het schoonmaken/reguleren van het horloge voldoende moet zijn.

Niemand hier op het forum die dit kan of een goed adresje weet in Limburg?
Ik zelf dacht gelijk aan Scorpione in Maastricht.

@acour_jeroen De kast is inderdaad verguld en niet volgoud een beetje opknappen en een mooie bandje doen wonderen denk ik.

@Vintage1982 Ik geef je hier helemaal gelijk in. Misschien beter om gewoon het uurwerk na te laten kijken en er een nieuw glaasje in te doen mocht dit nodig zijn.

Daarnaast wil ik er graag een bruin bandje omdoen. Iemand tips?
Dacht zelf aan zoiets:

Ik heb het horloge vandaag in het echt kunnen zien. Wat ziet hij er nog prachtig uit. Hopelijk kan ik mijn oma overtuigen om er een nieuw batterijtje in te doen en het glaasje wat te laten oppoetsen.

Zelfs het orginele doosje zat erbij.

Mijn oma dacht dat het echt goud was en niet verguld dus dat wil ik ook eens gaan navragen.

Hopelijk wil ze hem ooit aan mij geven :stuck_out_tongue:

Hier nog wat foto’s:

1 like

Hele mooie klok, en de moeite waard voor een servicebeurt.
Als je hem ooit erft heel zuinig op zijn.
Zal eens gaan zoeken wie zo,n horloge kan servicen.
Heb je al geprobeert of hij nog loopt?
Zo niet dan de achterkant losmaken en de oude batterij eruit halen, die kan als hij leeg is alleen maar schade veroorzaken.

Ik zou lekker eerst het glaasje oppoetsen. Op de foto is het lastig in te schatten, maar als de achterdeksel goudkleurig is dan is de kans groot dat het hele horloge van goud is. Je moet dan ook goudtekens kunnen vinden. Is het van staal dan is het doublé.

De kast is inderdaad helemaal van goud inclusief de achterkant.

Ja ik heb aangegeven dat ik het horloge wel wil laten opknappen dus hopelijk komt die een keer mijn kant op.

Hij ligt nu maar in een la, zonde toch… :wink:

Even opknappen mooi bruin bandje erop en ik draag hem wel.

Stemvork-uurwerk, ESA. Mooi. Heb er een paar in staal gehad.

Stond tijdje geleden een gouden model op eBay. Nu weer, maar die is 14k verguld. Of er ooit een volgouden gemaakt is betwijfel ik eigenlijk…

Mooi horloge :smile:
Als oma een nieuw batterijtje er in doet en het ding weer in de la legt zou ik toch maar het batterijtje er uit laten. Zou een leuke verrassing zijn als oma na een paar jaar besluit het horloge aan jou te geven en het batterijtje is gaan lekken.

Prachtig horloge, koesteren.

Toevallig lees ik dit topic bijna twee jaar na dato. Ik heb toevallig ook een Eterna Sonic Electronic van mijn opa geërfd en wilde hem ook weer in volle glorie laten herstellen. Ik heb hem bij accutron.nl laten restaureren/reviseren. Een echte expert op het gebied van electronische horloges. Zie foto’s voor het resultaat. Puur vakmanschap :grin::+1: