Meer info over Plato horloge?

Hi, dit horloge kwam ik tegen in huis, is van een oud (schoon-)familielid geweest.

Herkent iemand dit type? Heeft iemand misschien wat meer info over merk, model?

Thanks!

6 likes

Op Mikrolisk komt de naam Justus Hart naar boven, uit Amsterdam. Misschien een juwelier?
Het horloge komt waarschijnlijk uit de jaren 50. De wijzers bevatten hoogstwaarschijnlijk nog radium, wat gevaar oplevert bij openen van het horloge of bij een gebroken glaasje.( Mikrodeeltjes inademen is het grootste gevaar, straling valt wel mee)
Het heeft al wel een centrale secondewijzer en gesteende lagers dat duidt op wat betere kwaliteit evenals het swiss made. Daarentegen staat unbreakable mainspring vaak juist op wat mindere uurwerken, zgn penankers.
De waarde is waarschijnlijk een paar tientjes…

2 likes

Thanks! Mooie info, ik ga daar even mee aan de slag.

Waarde is nvt, irrelevant. Het verhaal is interessanter :ok_hand:

Als je hier op HF in de zoekbalk

PLATO

intikt, vind je veel.

1 like

Gezien er ook “incabloc” opstaat zal het denk ik toch een gesteend anker-uurwerk zijn ipv een penanker, maar de waarde is daarmee niet direct veel hoger :upside_down_face:
Ik zou hem qua stijl idd ook op de jaren 50 schatten. Het uurwerk zou hier nog wat duidelijkheid in kunnen verschaffen.

1 like

Zowel logo als de (mooi) bewerkte dial doen erg aan Enicar Ultrasonic modellen uit 50-60’er jaren denken… Misschien een interessante verbinding te vinden, tenslotte heeft Enicar ook voor meerdere handelaren modellen op de internationale markt geleverd :nerd_face:

1 like

Nog een Look-a-like …

2 likes