Meer info over zakhorloge

Goedemorgen, nieuw hier op deze site, dus voor mij is het nog even zoeken geblazen.
Mijn vader heeft al jaren een mooi zakhorloge aan de muur hangen, maar heeft geen idee wat de oorsprong is en of het uberhaupt een waardevol of waardeloos klokje is. Ik heb gezocht op internet maar kan er eigenlijk niets over vinden. Iemand op dit forum dit mij er meer over kan vertellen ?


Ben een beetje onhandig, dus hopelijk is het gelukt om mijn foto’s te plaatsen…

1 like

Welkom op het forum, en doorgaans zijn zakhorloges niet echt waardevol en hebben ook geen hoge verzamelwaarde. Het is vaak de emotionele waarde die telt.

Op de plaat lijkt wel wat verkleuring te zitten, dit kan mogelijk vocht zijn. Wat handig zou zijn is als je nog aanvullende foto’s van het uurwerk kunt plaatsen. Vaak kun je eenvoudig de achterdeksel openen en dan is het uurwerk zichtbaar. Vaak staan daar de kenmerken van het uurwerk en dergelijke.
Als nieuwkomer kun je per keer twee foto’s uploaden, maar je kunt meerdere keren twee foto’s uploaden in een volgend antwoord.

Ik kwam al deze historische advertentie tegen

image image image

6 likes

En hier kom je ook nog niet veel verder zonder een goede foto van het uurwerk: https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280

1 like

Ik verwacht dat het geen hoogwaardig uurwerk zal zijn, zeker na het browsen door de advertenties die beschikbaar zijn over de Gebr. Zwartendijk. Hoogstwaarschijnlijk cadeau bij aanschaf van een pak tabak, zoals deze wekker bij de thee.

afbeelding

6 likes

Prachtig die advertenties!

4 likes

Dat vind ik ook, en er zijn er zoveel van Zwartendijk. Geeft ook mooi de tijd aan en hoe men destijds over bepaalde maatschappelijke onderwerpen dacht en er mee omging.

Hopelijk deelt @Heidiheuvel nog enkele foto’s van het uurwerk. Ik heb ook nog gezocht op de familienaam die ingegraveerd is, maar helaas zonder succes.

1 like

Het was kennelijk een gevaarlijke werkplek :wink:

Uit de Maasbode van 20 october 1907

Die datum geeft ook een goede indicatie van het jaar waarin het bovengenoemde zakhorloge is ontstaan.

2 likes

En voor vermaak heeft de fa. Zwartendijk ook gezorgd…

Zwartendijk

5 likes

Dank voor al jullie reacties en alle leuke advertenties. Ik zal zo snel mogelijk een foto van het uurwerk plaatsen.

1 like

Prachtig (sensationeel) nieuwsbericht.

Ik hoop dat dit is wat jullie bedoelen met een foto van de binnenzijde ?

1 like

Volgens mij moet dit voldoende zijn voor de kenners :wink: nu op zoek naar een S3-achtig logo voor meer details.