meer informatie over Memovox?

Ik kwam hem tegen op Tradera… Ik zal eens kijken wat hij gaat doen. Nog 3 dagen te gaan… Vocht zag ik ook ja… Maar in ieder geval geen namaak…

Wel @basvg, over deze Memovox is ook wel iets te vertellen.
Zoals ik het zie op de foto is dit een leCoultre memovox met kaliber 489.
De kastmaat is 33 mm. en is in Amerika geassembleerd door Wittnauer.

Deze memovox is ontworpen in 1949 en in productie genomen in 1950.
En in 1951 gelanceerd op de Basel watch fair.

De achtergrond gedachte was simpel maar door het doordachte ontwerp door de top engineers van JLC uniek.

Hoe zat dat dan wel, tja, Eterna had het wekker horloge uitgevonden in 1914, maar het was niet direct een succes. Vulvain zag er wel brood in en ontwierp de Vulcain Cricket, de naam zegt het al, “cricket” het geluid van de sprinkhaan. Overigens hebben veel presidenten van Amerika Vulcain een horloge gedragen.

Dat werd een succes en JLC dacht dat het interessant zou zijn als ze er ook een op de markt gingen brengen. Wel dat heeft JLC geen windeieren gelegd. De memovox is een ongelooflijk succes.

De engineers gingen aan het werk en de Memovox met kaliber 489 is geboren.

Toen ging het snel, het kaliber 489 werd opgevolgd door het kaliber 814. Wat productie technisch goedkoper was. Het kaliber 489 had twee bruggen en kaliber 814 heeft maar een brug.

Er zijn toen veel verschillende kastmodellen gemaakt, de draagmode had daar invloed op.

Ook deze kasten waren verschillend van ontwerp, met en zonder inham bij de kroon, overigens werden op de leCoultre Memovox gesigneerde opwindkronen gebruikt en wel met de tekst leC.

Zie de bijgevoegde foto’s, uit mijn eigen collectie.

Op de vroegere uitgaven werden veelal de dauphine wijzers gemonteerd.
Vooral ook op de dress horloges en complicaties zoals de dag, datum en maanstand horloges van JLC.

Het kaliber 489 is een zeer gevraagd horloge door verzamelaars, zelf hoger gewaardeerd dan het kaliber 814. Vermoedelijk omdat het als eerste memovox is uitgebracht.

Welnu, de vraag van bascg, is het wat, dat ligt eraan, volgens de verkoper loopt het wel, heeft het een kast diameter van 33 mm. en zit er een kaliber 814 is. Welnu. dat laatste geloof ik niet.

De kast waarin het kaliber 814 werd gemaakt heeft een diameter van 34 mm. En later zelfs 35 mm.

Een Memovox met dit kaliber kan een bedrag opbrengen tussen de € 800,00 en €1750,00 naargelang de staat van de kast en uurwerk en of het een volledige service beurt heeft gehad.

Maar als het bod laag blijft, dan is het altijd interessant om een gok te wagen.

Er wordt gezegd dat het goed loopt, maar voor hoe lang, als het dan stopt, dan weet je niet wat de oorzaak is, dat is dan alleen te zien als het wordt open gemaakt.

Ik krijg nog regelmatig horloges op mijn werkbank waar even naar is gekeken, @PeterLC herkent dat ook wel denk ik, dat even kijken met de ogen is dan volgens mij met alle onkundige handen van de gehele omgeving die met schroevendraaiers uit de gamma o.a. de spiraal naar de hemel tovert.
Kortom er gaan meer dingen stuk dan wat er in werkelijkheid stuk was.

Een goede servicebeurt kost wel wat geld, en als er een onderdeel vervangen moet worden, dan heb je een probleem, die zijn bijna niet meer te vinden. Toevallig weet ik dat ene vinwat nog de nodige onderdelen in zijn laatjes heeft liggen voor alle vintage memovox kalibers, daar wordt ook best wel veel gebruik van gemaakt.

Hier nog een kaliber 489 met parkeermeter.

Wel, genoeg verteld voor vandaag.
dixi

8 likes

Bedankt Huib, voor alle info. Ik blijf hem in de gaten houden, maar de kans dat ik durf toe te slaan is niet zo groot. Maar misschien…
Als ik het goed begrijp zijn de Amerikaanse modellen niet eens veel minder geliefd dan de Europese?
Ik heb wel al aan een Venus 230 gesleuteld. Dat ging goed. Sindsdien ook een Golana ( AS 1475) gekocht ,een Poljot met Alarm en zelfs een penanker- wekkerhorloge.
Fijne jaarwisseling!

2 likes