Beste horlogeliefhebbers,
Ik heb me laten verleiden een Memovox aan te schaffen en wel deze/zie de foto’s.
En wel omdat:
de diameter exclusief kroon 38mm is (!)
de wijzerplaat in goede staat is
hij 2 originele JLC kronen heeft (maar weten jullie of die wel bij dit horloge horen, want ik zie ook veel ‘plattere’ kronen…)
het volgens mij na het vervangen of polijsten van het glas, waar een forse kras op zit, en het polijsten van de kast een beauty is, zeker in combinatie met het zwarte bandje dat mooi aansluit op de zwarte uiteinden van de wijzers, maar dat is natuurlijk persoonlijk!
Wie kan mij iets over dit klokje vertellen? Zoals leeftijd, uurwerk, originele kronen?, hoeveel karaat goud, zeldzaamheid?
Ik benieuwd, bij voorbaat dank!
Groet, Hans
Ik denk dat de wijzers niet origineel zijn, die lijken mij veel te grof en groot en de goudkleur lijkt af te wijken.
Evenals de kronen, die moeten inderdaad platter zijn volgens mij.
Maar ik hoor graag als ik ernaast zit.
Ik vind de plaat en de kast wel erg fraai, dus stiekem hoop ik ook dat ik ernaast zit.
vinwat weet dit wel zeker.
Of het is een heel bijzondere plaat (eigenlijk bestaat de plaat uit een aantal delen, het middengedeelte kun je ook zo omwisselen met een worldtimer volgens mij), maar dat is zelden zo.
Dit is een wat minder elegante periode van Memovoxen sowieso, ik kan me deze wat lompe wijzers nog wel voorstellen als origineel. Ben superblij met mijn lichte, luchtige 1954-ish variant.
Hoe vaker Huib uit zijn kerstslaap gerammeld wordt, des te eerder zal hij zich nog even omdraaien. Ik heb dat hier net zo eigenlijk, met vintage Omega en aanzienlijk mindere reut waar ik dagelijks apps over krijg.
Dank jullie wel voor jullie inschattingen qua originaliteit van de onderdelen van het horloge! Ik heb nog contact gehad met de verkoper in Oostenrijk, die ik verder helemaal niet ken, die aangeeft dat het horloge uit zijn familie komt en, voor zover hij weet, helemaal origineel zou moeten zijn… Hij onderbouwt dat met een verwijzing naar precies zo’n zelfde te koop staande Memovox op goldmax24.de en daar wordt ik wel vrolijk van: die heeft exact dezelfde wijzers en kronen! (En hij ziet er wat mooier uit dan de mijne, maar dat gaan we veranderen!). Groet, Hans
Jouw potentiele nieuwe horloge heeft ook te koop gestaan op Willhaben, daar vroegen ze er 1800 euro voor.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, als je het een mooi horloge vind zou ik hem aanschaffen maar omdat je om meer info vraagt wil ik toch nog wel aangeven dat je ergens in je achterhoofd zou moeten houden dat het een samengesteld horloge is. De vraag is hoe erg dat is, maar het zou wel kunnen dat die indices niet helemaal kloppen.
Kronen correct - nog ongesigneerd, klein beetje vochtschade onderaan de plaat, radium alarmschijf-marker. Zelf geserviced, met wat onderdelenhulp van diezelfde Huib.
Dank je @KaiseRRuby, ook voor die link. En het betreft inderdaad die Memovox die ook op Willhaben heeft gestaan. En ik heb 'm al gekocht… Ik hou er rekening mee dat de indexen en kronen eventueel niet kloppen, maar vind hem gelukkig nog steeds mooi. En originele kronen is sowieso een dingetje bij vintage horloges. Deze zijn in ieder geval van JLC en niet ‘neutraal’.Het blijft overigens wel heeeel erg toevallig dat precies eenzelfde combinatie van wijzers/indexen/kronen voorkomt bij een andere Memovox op goldmax24, zie de foto’s. zie de foto’s.
Groet, Hans
Beste HansH1,
Ik zag dat ik werd genotificeerd door een paar HF leden om wat over een vintage JLC Memovox te vertellen. Nu gebeurd dat wel eens meer en wordt er vanuit gegaan dat ik dan aan de bak ga en iets vertel over een bepaald vintage kaliber JLC horloge en met name de JLC resp. LC Memovox horloges.
Welnu ik heb er eerst eens goed over nagedacht of ik in dit topic iets ga vertellen over de vraag die is gesteld door de topic starter HansH1. Nu ga jij je natuurlijk afvragen waarom ik daar over moest nadenken, wel, dat zal ik vertellen, lees hier de volgende zin die door de topicstarter is geschreven;
Wie kan mij iets over dit klokje vertellen? Zoals leeftijd, uurwerk, originele kronen?, hoeveel karaat goud, zeldzaamheid?
Kijk daar in die zin zit de kneep, ik ben in eerste instantie een horlogemaker en geen klokkenmaker.
De vraag gaat over een JLC Memovox, wel, dat is een horloge en geen klok.
Op het moment dat ik zoiets lees, is de reageer interesse van een aangename temperatuur gevoel al gezakt tot onder het vriespunt. En vraag ik mij af of ik dan wel enige informatie resp. kennis moet delen met personen die het verschil niet weten tussen een klok en een horloge.
Nu heb ik ook gelezen dat er een aantal, bij mij bekende leden, waaronder o.a. @Frans53, @Climholland, @KaiseRRuby en @PeterLC wel hebben gereageerd en mogelijk ook andere leden die niet de moeite hebben gehad om te reageren, en zal ik dan ook om die leden tegemoet te komen wat meer info geven over de in dit topic getoonde Memovox.
Het eerste wat Ik kan aangeven is als volgt;
Dit is volgens mijn een JLC Memovox met kaliber K825 hamer automaat, start van de productie in 1959 tot 1969, toen werd het kaliber 916 gelanceerd.
De tekst “Jaeger leCoultre” op de wijzerplaat zou aangeven dat het is geproduceerd in Zwitserland.
De kast zoals ik dat op de foto kan zien is niet van goud maar gold filled en geproduceerd in Amerika.
Op de achterkant op de bijgevoegde foto is niet te zien dat de kast van goud is, mogelijk is er dan aan de binnenkant een stempel dat het wel goud is, maar ik twijfel daaraan. Dat impliceert dan dat de kast is geproduceerd door het bedrijf star case in Amerika en dat de wijzerplaat een andere tekst moet hebben gehad en wel “leCoultre”.
Dus moet ik concluderen dat de wijzerplaat ooit is vervangen voor een wijzerplaat uit Zwitserland. Het uurwerk is een kaliber K825 hamer automaat die werd geïmporteerd in Amerika en daar door de firma Wittnauer werd geassembleerd. Dus de kast, wijzerplaat plus wijzers werden in Amerika gemaakt.
De vraag is o.a. of de opwindkronen wel origineel zijn, Voor dit model denk ik niet. Er zijn door JLC resp. LC diverse kastmodellen geproduceerd, met en zonder inham bij de kroon aansluiting.
Bij een kast met inham is er een ander model kroon, die met name gedeeltelijk in de inham terugzakt in de opwindstand.
Bij een kast zonder inham wordt een ander model kroon gebruikt, een kroon die vlak tegen de kastrand komt bij de opwindstand.
Zie de foto uit mijn eigen collectie kasten, daar is goed te zien hoe het gedeelte bij de kroon is geproduceerd. De bovenste kast zoals goed is te zien is een slag kleiner en heeft geen inham en is voor het kaliber K910 en K911. Dat zijn de hand opwind Memovox horloges.
Dit getoonde horloge heeft een inham bij de kroon aansluiting, zie de foto’s van de topicstarter en zal een ander model kroon moeten hebben gehad.
Zie de foto van een van mijn exemplaren.
Overigens zijn de kronen met JL logo die op het horloge van de topicstarter zit after-market kronen. De originele kronen hadden toen nog geen JL logo.
Dan de wijzers, die zijn wel origineel maar werden op de latere uitgaven gemonteerd, dus niet op dit exemplaar. De wijzers behoren wel bij deze wijzerplaat. De indices zijn ook origineel voor dit type wijzerplaat.
Zie hier wat voorbeelden van wijzerplaten uit mijn eigen voorraad;
Maar zoals ik het zie is dit horloge indertijd wel onderhanden geweest en is er een andere wijzerplaat opgezet, andere wijzers en andere opwindkronen.
Dat wil niet zeggen dat het in het geheel niet origineel is, het verschil zit dus alleen in de bijgevoegde vervangen onderdelen die in feite op een later model behoren te zitten.
Wel, de zeldzaamheid, dat is betrekkelijk. De echte JLC collectioneurs hebben liever een kaliber K825 hamer automaat dan een kaliber 916 met een volledige ronddraaiende rotor.
Dus is de Memovox met kaliber K825 een zeer gevraagd horloge.
Daar moet wel bij worden gezegd dat het dan ook de originele uitvoering moet hebben conform de eerste uitgifte.
Dank je wel voor het delen van jouw JLC kennis Dixi!
Ts is nog maar kort lid van dit forum en moet blijkbaar nog een beetje “opgevoed” worden
Eerlijk gezegd heb ik jou getagged omdat ik ook graag wat van je kennis wilde opdoen dus bij deze bedankt voor je uitgebreide en imho ook voor dit forum waardevolle reactie!
Formidabel! Wat een detail-kennis!
Ik vind wekkerhorloges erg leuk, maar waag me vooralsnog niet aan horloges in deze prijsklasse.
Overigens: Wat te denken van deze? Daar is tot op heden slechts iets van 550 op geboden…
Wow, wat gaaf al die achtergrondinfo, dank je wel! En excuses voor het gebruik van het woord ‘klokje’ voor een horloge, dat zal ik nooit meer doen. Het klinkt misschien een beetje denigrerend en dat is zeker niet zo bedoeld. En ja, ik ben nieuw op dit forum, beginnersfout…
Nogmaals dank!
Veel vochtschade, schimmel zelfs lijkt het, USA-made (Wittnauer) dunkt me (Geen JLC maar LC), zou minimaal 4x dat bedrag begroten inclusief een servicebeurt.