Meer uitgeven dan je wilde: hoe om te gaan met de verslaving

Heel herkenbaar. Op een gegeven moment stabiliseert het zich en koop je dingen die echt voldoen aan de criteria die je vanzelf gaat hanteren.

Ik heb ook van alles en nog wat gekocht, waarvan ik dacht dat ik het moest hebben. Horloges die zo ‘mooi’ waren en me uiteindelijk toch niets deden. Nu heb ik wat meer rust gevonden. Alle horloges die ik in voorgaande jaren heb gekocht, omdat het moest, verdwijnen nu naar Ebay…

Zorg dat je geen slaaf van je eigen hobby wordt en besef dat je nooit alle horloges kunt bezitten die je mooi vindt. Misschien wil je je verzameling wel rond een bepaald thema opbouwen.

“De Maan” bijvoorbeeld:

Speedmaster uit het juiste jaartal zoeken
eventueel laten opknappen
Gasgasbones benaderen
eventueel boeken over de maanlanding zoeken
Uitvogelen welke horloges er nog meer op de maan zijn geweest…
Zo wordt het veel meer een “vitrine collectie” waarbij je op elke verdieping een thema hebt.

Sinds december 2010 (toen mijn interesse in horloges wat serieuzer werd) heb ik ook een jaar lang afgetast wat nou bij me past en wat niet en inmiddels heb ik voor mezelf een aardig beeld geschetst. Het heeft zo’n 10 horloges en heel wat geblader door diverse fora gekost om dit beeld te krijgen. Mijn meest recente aanschaf (januari) is echt een schot in de roos geweest.

Ik heb op dit moment niet de behoefte een ander horloge te bezitten en ik ga ook over niet al te lange tijd het overgrote merendeel verkopen. Desalniettemin houd ik mijn ogen open, maar als ik nu nog iets wil, wil ik hier echt voor sparen en maak ik een ‘horlogepotje’. Daar kan ik dan zonder ‘schuldgevoel’ (of hoe je dat wilt noemen) iets van kopen.

De afgelopen anderhalf jaar heb ik erg veel horloges gekocht, en bijna evenzoveel weer verkocht. Het zal me ongetwijfeld geld hebben gekocht, misschien soms wat meer dan ik wilde, maar nooit meer dan ik kon lijden. Dat is in mijn optiek het belangrijkst.

Door het grote aantal horloges weet ik nu hoe ik mijn collectie graag zou willen hebben. De basis is er, verspreid over de komende tijd zullen er nog een aantal aan toegevoegd worden. Als dit compleet is denk ik “klaar” te zijn. WAt niet betekent dat ik geen horloges meer zal kopen.

Momenteel bezit ik nog een horloge wat mag wijken voor wat anders. De rest blijft…denk ik.

Welke mag wijken en kunnen we binnenkort in het verkooptopic verwachten?

:slight_smile:

doxa (tu)

Oeioeioei, aan het grote aantal reacties te zien op dit topic in zo’n korte tijd maakt toch wel duidelijk dat het voor vele een bekend beeld is. Als student zijnde is mijn budget eigenlijk principieel beperkt dus dat is een soort van natuurlijke rem (en ik wil toch een beetje ‘goed spul’ hebben). Een spaarpotje heb ik wel maar meestal moet er toch nog geld ergens anders vandaag komen. Als ik daar nou eens elke week mijn statiegeld in het potje doe; hoe lang duurt het dan voordat ik een fatsoenlijk horloge kan kopen? Nee, zo gedisciplineerd ben ik ook weer niet…

Groet, Matthijs

Aha, ben benieuwd!

@Veekeren, gewoon niet kopen.
Je kunt nu eenmaal niet alles hebben en vooral niet denken
bij een koopje dat je een dief van je eigen portemonnee bent
als je het niet koopt.
Het kost je tenslotte dan ook geld.

Heb mezelf sinds september een koopstop opgelegd, alleen is daar momenteel weinig van gekomen. Heb inmiddels al één horloge geruild (Sinn U1 voor Nomos Tangente Datum), twee gekregen (Magrette Bronze, Christopher Ward C2) en één gekocht (Speedbird 3). Daarnaast ben ik recentelijk mijn Ipod kwijt geraakt, dus die moest ook weer vervangen worden.

Desondanks ziet het er nog steeds naar uit dat ik in september mijn grail heb :slight_smile:

schmeink Schreef:

doxa (tu)

Klopt :slight_smile:

Let maar op dat je vriendin je er niet uit zet, dan moet je iets gaan huren en dan heb je helemaal geen geld meer voor je hobby.

Ik wil er niet over praten… in die fase ben ik nog niet.

Ik ben verloren. Ik heb ebay ontdekt… Klein pluspuntje is dat ik gierig ben en over het algemeen ga voor de defecte horloges. (die ik dan vaak weer aan de gang krijg)

taaiewillem Schreef:

Wij boffen maar dat onze objecten zo klein zijn…
Mijn vriend verzamelt en repareert knopaccordeons
als hobby. De goedkoopste zijn 1000 Euro en de
duurste 5000. Hij heeft er momenteel 22 en een
kamer staat er vol mee. Hij kan van geen afscheid
nemen…

Waardevol kamertje… zie dat maar eens te verzekeren…

Hmm, een thema, dat lijkt mij persoonlijk nou helemaal niks:) Dan gaat het meer richting het verzamelen om het verzamelen. Waar niks mis mee is, maar ik hou wel van een zekere diversiteit. En ik wil alles dragen. Het enige wat ik niet draag behoud ik vanuit een zekere sentimentele waarde.

Ja ach, niet kopen, dat is wel makkelijk gezegd :wink: Als het zo zou werken waren er maar weinig verslavingen :smiley:

Maar wat serieuzer, het is natuurlijk allemaal wat gedramatiseerd. Echt verslaafd zijn aan het kopen van horloges wordt je niet lijkt me :slight_smile: Het is vooral tekenend voor de financiële luxepositie waar je in zit dat je geld uit kan geven aan zoiets onnodigs.

En ook nog eens, als je het echt als een probleem ervaart moet je gewoon van fora als deze weg blijven. Anders is het net zoiets als een AA meeting in de kroeg houden.

Houthakker Schreef:

@Veekeren, gewoon niet kopen.
Je kunt nu eenmaal niet alles hebben en vooral
niet denken
bij een koopje dat je een dief van je eigen
portemonnee bent
als je het niet koopt.
Het kost je tenslotte dan ook geld.

Hehehe, vooralsnog in mijn geval laat ik me 1 niet uit mijn eigen huis zetten en koop ik 2 alles van mijn eigen geld… Dat scheelt wel in de discussie kan ik me voorstellen :smiley:

El penumbra Schreef:

Ik wil er niet over praten… in die fase ben ik
nog niet.

hahaha, we horen het wel als je zover bent!

Niet met mijn vriendin anders!