Meerdere merken, of meer modellen?

Beste forummers,

Toen ik net de Groupshot van Gerard bekeek vroeg ik me af, hoe het bij jullie zit qua voorkeur om meerdere modellen van hetzelfde merk te verzamelen, of van elke merk een bepaald model. Ik heb zelf nu een Maurice Lacroix Phase de Lune, een Omega Seamaster Proffesional en een IWC Portuguese-Automatic en ik vind het zelf het leukste om de volgende aanschaf weer een andere merk te laten zijn, hoogstwaarschijnlijk (lees:hopelijk) een Jaeger-LeCoultre.

Hoe denken jullie daar over? Liever meerdere modellen van één merk, of liever toch meerdere merken in je verzameling. Hoor graag wat jullie vinden.

Groet,
Philip

volgens mij krijg je hier verschil tussen sparen / verzamelen en kopen om te dragen.
om te dragen heb je aan 1 speedmaster genoeg.

Het lijkt erop dat ik van elk merk 1 model kies dat dit merk goed representeert:
de Grande Seconde van Jaquet Droz,
de Reserve de Marche van JLC (had natuurlijk ook een reverso kunnen zijn)
de PAM 111 van Panerai
de portugieser van IWC (had natuurlijk ook een euh… ingenieur kunnen zijn)

Wat zou er nog in deze lijst passen ? Een seadweller van Rolex ? Of een RO van AP ? Of een Calatrava van PP ?
Of… een Lange 1 ?!
Pfew, denk dat ik voorlopig even klaar ben met het kopen van klokjes (maar je weet maar nooit)

Groet
Mark

Ik bedoelde trouwens inderdaad kopen om te dragen en niet zozeer verzamelen uit liefhebberij en “investering”.

Nou, ik denk dat ik voor de breedte zou gaan. Een JLC lijkt mij in alle gevallen een waardevolle toevoeging aan welke collectie dan ook. In tegenspraak met de openingszin: ik heb nu 1 JLC (en een Sinn 856) en wil er nog een (een RDM). Maar iets anders (ik denk Glashutte) sluit ik ook niet 100% uit.

Ik heb nu zelf 1 JLC, en zonder twijfel komt er daar nog wel een (of 2) bij, het probleem is eigenlijk voornamelijk dat de huidige modellen belachelijk groot (en dus in mijn ogen lelijk) zijn!! Ik zou nu dus niet zo snel shoppen bij huize JLC. Of ik moet dan 2ehands koopen, maar ik haal liever nieuw, vind ik toch net iets meer hebben. :slight_smile: (afgezien van Vintage of uit productie gehaalde modellen natuurlijk) :smiley:

Kijk vooral zelf naar het model horloge dit los van het merk. Het is absoluut veel leuker om horloges
te hebben van verschillende merken dan alles van één merk. Als je dat doet ben je volgens mij
een verzamelaar zoals, denk ik, Gerard met zijn fraaie kollektie omega’s (en Hans natuurlijk ook).

De 3 omega’s die ik heb is echt toeval. Mijn 1e wens was de Portugieser die een aantal van jullie hebben
maar ik blijf deze iets te kostbaar vinden. De 2e keus was een Omega met een aardige korting. De
volgende is dan weer een ander merk (de limited 2006) en daarna blijf ik vreselijk op jacht naar
de Anonimo cronoscopio zwarte kast met zwarte band.

Dus liever weinig van veel als veel van weinig.

gr

Jaap-Wim, vind je alle modellen van JLC te groot? Of alleen de Master Control en de Master Compressor lijn? De Reverso’s vallen wel mee vind ik en ik denk, dat dat mijn volgende wel eens zou kunnen worden. Maare…, nog ff sparen. Moet nog even bijkomen van mijn laatste aanschaf :smiley:

Met name die laatste zin is leuk gevonden. Ik heb dus het idee, dat de andere liefhebbers ook een beetje neigen naar meer merken, dan naar meer modellen van hetzelfde merk. Ergens wel verassend, vind ik. Mijn idee was altijd, dat de echte liefhebber voor één merk gaat. Daar zat ik dus best wel naast, merk ik. Maar goed, moet eerlijkheidshalve ook bekennen, dat ik net kom kijken bij deze liefhebberij.

Ik ben nu officieel jaloers ::o! Kun je wat foto’s van die JD plaatsen, prachtig vind ik die!

PhilipSenden Schreef:

Jaap-Wim, vind je alle modellen van JLC te groot?
Of alleen de Master Control en de Master
Compressor lijn? De Reverso’s vallen wel mee vind
ik en ik denk, dat dat mijn volgende wel eens zou
kunnen worden. Maare…, nog ff sparen. Moet nog
even bijkomen van mijn laatste aanschaf

Hoi Phillip,

om eerlijk te zijn vind ik bijna álle (heren)modellen te groot. Er zijn er 2 of 3 die mij kwa maat wel aanstaan:

  • JLC Reverso Classique (die ik nu dus heb)
  • Master Grande Taille (de 37mm versie, die is echt heel mooi)
  • Reserve de Marché (zelfde als de MGT, alleen dan wat gecompliceerder en drukkere wijzerplaat etc.)

De MGT zou ik nog weleens willen hebben, alleen jammer dus dat ze deze niet meer nieuw maken, het huidige model vind ik vele malen minder, ter vergelijk:

Nieuw

Oud

niet op de kleur van het metaal gelet

Oeh! Mooie keuze, die Reverso Classique! Vind ik een van de mooiste Reverso’s. De verschillen tussen de twee MGT’s zijn niet waanzinnig groot, maar ik snap wat je bedoelt. Ik vind de oude ook net iets mooier. Doet iets authentieker aan, vind ik.

PhilipSenden Schreef:

Oeh! Mooie keuze, die Reverso Classique! Vind ik
een van de mooiste Reverso’s.

Kopúh?! :smiley:

De oudere versie heeft een wat smallere lunette, oogt echt veel mooier, meer ingetogen. Verder vind ik de wijzers meer ‘vintage’ aan doen en ook het Swiss Made had van mij kleiner gemogen, zoals op de oudere dus. Het enige minpuntje vind ik eigenlijk de datum, maar goed, daar is ook wel weer wat goeds voor te zeggen want zo weet je wel altijd wat dejjuiste datum is. :slight_smile:

Hahaha, ja als ik het geld zou hebben, dan misschien. Maar er staat een huwelijk voor de deur, dus als ik hem koop, ben ik in één klap weer vrijgezel, denk ik. Hmmmmmm… -denkt en overweegt- :smiley:

Maare, om on-topic te blijven, wat je zegt over de wijzers heb ik nou precies hetzelfde. Vintage, ja, dat is het.

Ik heb zelf de nieuwe en moet eerlijk toegeven dat ik de oude vanaf de foto per saldo inderdaad mooier vind. Echt een horloge zoals je kan voorstellen dat die is afgebeeld in de encyclopedie. Maar dat gezegd hebbende: de nieuwe vind ik wat meer eigentijds, juist vanwege de bredere lunette, de maat en de wijzers. Wat meer allround ook, de oude vind ik toch wat dressier. De nieuwe heeft bovendien een display-back, wat ik zelf erg op prijs stel (ik weet dat niet iedereen dat even geweldig vindt). En vergeet de techniek niet, die is wel een stuk verbeterd. Misschien dat ik de oude er ooit nog eens bijkoop…

Als hij een glazen kastbodem heeft, dan wordt het moeilijk voor me. Vind dat altijd erg mooi. Helaas heeft maar één van mijn horloges dat. Zou voor mij best de doorslag kunnen geven, wanneer ik zou moeten kiezen.

Mijn idee, maar…

Hier Philip, deze is ook mooi, de achterkant van een Hometime. Voor het idee… Die van een MC maak ik zelf nog wel eens maar die foto wordt vast niet zo fraai.

PhilipSenden Schreef:

Hahaha, ja als ik het geld zou hebben, dan
misschien. Maar er staat een huwelijk voor de
deur, dus als ik hem koop, ben ik in één klap weer
vrijgezel, denk ik. Hmmmmmm… -denkt en
overweegt-

Maare, om on-topic te blijven, wat je zegt over de
wijzers heb ik nou precies hetzelfde. Vintage, ja,
dat is het.

wanneer ga je trouwen ? ik volgend jaar augustus ( nu al regelen en sparen ), ik wil een nieuw horloge voor mn bruiloft :smiley:

Ik merk toch wel dat ik gek ben op de merken die ik al heb en daar ook wel naar kijk, zo heb ik nog steeds wat met citizen automaten, omdat dat ooit mn eerste horloge waren.

verder wat ik heb en nog steeds wat vind : IWC, Cartier, Seiko , swatch , poljot en citizen dus.

en ik ben gek op Jaeger le Coultre omdat het een echte manufactuur is ( ik ken geen andere manufactuur die ik nog niet heb kunnen betrappen op inkopen van andere fabrikanten )