Ik kan het antwoord op de volgende vraag niet vinden op dit machtig mooie forum. Als hierover eerder een artikel is gepost hoor ik graag waar/hoe ik dat kan vinden en zal ik deze vraag verwijderen.
Als enthousiaste verzamelaar heb ik bij de wat jongere horloges een sterke voorkeur voor de aankoop van een full set, dus met de originele verpakking, het certificaat, de handleiding en dergelijke. De aankoopnota erbij maakt het nog mooier. Vraag: valt er wat zinnigs te zeggen over de procentuele meerwaarde van zoān full set t.o.v. een āwatch-onlyā in dezelfde staat? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Het is altijd meer waard dan hetzelfde horloge zonder doos en papieren. Hoeveel precies hangt af van allerlei factoren. Het verkoopt iig makkelijker.
Zelf gaat conditie van het horloge me boven het eventueel wel of niet aanwezig zijn van de doos/papieren⦠al zal ik een duurder modern horloge ook alleen fullset kopen.
Vintage heb ik van geen enkel horloge doos of papieren.
Ik ook , maar als je zeker weet ( maar dat zijn er maar weinig hier) Dat het horloge een blijver is dan maakt het voor mij niet uit .
Ik kijk toch nooit meer naar de verpakking of bon .
Heeft dus eigenlijk alleen meerwaarde bij eventuele verkoop.
Als een horloge nog garantie heeft en de papieren ontbreken, is het moeilijk wat via de garantie te laten doen en vraag ik me af waarom de papieren ontbreken?!
Ik zou in zulke gevallen de kosten van een service aftrekken⦠ligt aan het merk, maar iets in de richting van 400-500eur!
Valt of staat ook met het horloge c.q segmentatie.
Laag segment maakt het denk ik niet uit.
Ook de plak en modemerken zie ik als laag.
Midden segment als Citizen Seiko Steinhart tot zoān 1000 maakt het uit ivt leeftijd.
Hoogsegment, premium brands, of merken die zelf vinden dat ze daar horen maakt het altijd uit. Info en herkomst wordt dan belangrijk.
Zoeken naar zoān threat is al net zo moeilijk als zoeken naar een schoonmoeder die niet zeurt of een politicus die de gestelde vraag gewoon beantwoordt. Hoe dan ook: mijn conclusie is dat je geen % waardeverschil tussen watch-only en full set kunt noemen.
Voor mij heeft een fullset zeker meerwaarde, en iemand die zuinig is op zijn horloge zal zeker zijn set compleet houden.
Zal nooit een watch only kopen alleen daarom al.