Meerwaarde "full set"

Ik kan het antwoord op de volgende vraag niet vinden op dit machtig mooie forum. Als hierover eerder een artikel is gepost hoor ik graag waar/hoe ik dat kan vinden en zal ik deze vraag verwijderen.

Als enthousiaste verzamelaar heb ik bij de wat jongere horloges een sterke voorkeur voor de aankoop van een full set, dus met de originele verpakking, het certificaat, de handleiding en dergelijke. De aankoopnota erbij maakt het nog mooier. Vraag: valt er wat zinnigs te zeggen over de procentuele meerwaarde van zo’n full set t.o.v. een ā€œwatch-onlyā€ in dezelfde staat? Alvast bedankt voor jullie reacties!

1 like

Dit topic is al vele malen voorbij gekomen op HF.

Persoonlijk vind ik een complete(re) set altijd mooier dan ā€˜alleen het horloge’.

Bij nieuwe horloges (zeg <5jaar) zelfs een must. Bij oudere en zeker de vintage horloges, wordt het steeds moeilijker om alles compleet te vinden

1 like

Nee.

Doen wat je zelf als fijn ervaart. I like full sets, zeker de vintage en neo vintage. Bij moderne horloges ivm garantie

2 likes

Het is altijd meer waard dan hetzelfde horloge zonder doos en papieren. Hoeveel precies hangt af van allerlei factoren. Het verkoopt iig makkelijker.

Zelf gaat conditie van het horloge me boven het eventueel wel of niet aanwezig zijn van de doos/papieren… al zal ik een duurder modern horloge ook alleen fullset kopen.

Vintage heb ik van geen enkel horloge doos of papieren.

3 likes

Ik ook , maar als je zeker weet ( maar dat zijn er maar weinig hier) Dat het horloge een blijver is dan maakt het voor mij niet uit .
Ik kijk toch nooit meer naar de verpakking of bon .
Heeft dus eigenlijk alleen meerwaarde bij eventuele verkoop.

1 like

Heeft natuurlijk meerwaarde…

Als een horloge nog garantie heeft en de papieren ontbreken, is het moeilijk wat via de garantie te laten doen en vraag ik me af waarom de papieren ontbreken?!

Ik zou in zulke gevallen de kosten van een service aftrekken… ligt aan het merk, maar iets in de richting van 400-500eur!

1 like

Papieren? Ja die hebben meerwaarde.

Doos, boekjes etc? Meh alleen in specifieke gevallen.

Papieren zijn niet te vervangen maar dozen, boekjes, hangertjes etc. zijn allemaal wel los te koop op het internet.

Liever een super scherp horloge met papieren dan een matige staat als full set.

6 likes

Maar zijn daar niet gratis.

Eens

Correct.

Maar je kan ze ook niet dragen dus mooie besparing als je een leuke deal kan maken :smirk:

Precies. Maar daarom kan je voor een fullset meer vragen dan voor een watch only of watch + papieren

Valt of staat ook met het horloge c.q segmentatie.
Laag segment maakt het denk ik niet uit.
Ook de plak en modemerken zie ik als laag.
Midden segment als Citizen Seiko Steinhart tot zo’n 1000 maakt het uit ivt leeftijd.
Hoogsegment, premium brands, of merken die zelf vinden dat ze daar horen maakt het altijd uit. Info en herkomst wordt dan belangrijk.

2 likes

Dit 100%

2 likes

En dan druk je je nog netjes uit

1 like

Zoeken naar zo’n threat is al net zo moeilijk als zoeken naar een schoonmoeder die niet zeurt of een politicus die de gestelde vraag gewoon beantwoordt. Hoe dan ook: mijn conclusie is dat je geen % waardeverschil tussen watch-only en full set kunt noemen.

1 like

Full-set in de breedste zin van het woord een meerwaarde :slightly_smiling_face: zeker ook financieel :+1:t2:

Full set is altijd leuker en normaliter ook een meerwaarde

1 like

Voor mij heeft een fullset zeker meerwaarde, en iemand die zuinig is op zijn horloge zal zeker zijn set compleet houden.
Zal nooit een watch only kopen alleen daarom al.

Iemand die zuinig is op zijn horloge zal ook zeker zorgen dat zijn set compleet blijft

1 like