For the second year in a row, Rolex has topped the list of the most reputable companies on the planet. The Swiss watchmaker’s retention of the top position comes on the back of strong scores in various categories but most remarkably in the perception of its performance, and products and services.
Marketing betaald zich terug. Ik lees meerdere (buitenlandse) tijdschriften, waar iedere week pagina’s 2 & 3 een Rolex advertentie hebben. Overigens, “reputable” is lastig te vertalen. In het Nederlands wordt het “fatsoenlijk, gerespecteerd, achtenswaardig etc.”. Zou meerdere van deze topmerken zelf niet als achtenswaardig of fatsoenlijk omschrijven
Zou het misschien zo kunnen zijn, dat de rechtsvorm van Rolex (een stichting zonder winstoogmerk) er voor heeft gezorgd dat ze meer dan gemiddeld geld uitgeven aan advertentie en sponsoring, wat in combinatie met goede producten er voor heeft gezorgd dat ze het nummer 1 horlogemerk van de wereld zijn geworden?
Ok…ik denk het niet. 60M in 2014 is zeer waarschijnlijk geen representatief bedrag voor 2004 en zeker niet van voor 2000.
Het zal veel zijn maar miljarden
Ik had het ook gelezen, eigenlijk ongelooflijk dat in deze changin’ times een bedrijf dat niet erg up-to-date producten maakt deze prijs toebedeeld krijgt. Status en waardevastheid maken blijkbaar veel goed. Wat er ook moge gezegd of gedacht worden, ze zijn gewoon heel goed in wat ze doen en zoals hierboven aangehaald, in de marketing van hun horloges. Hans Wilsdorf mag heel trots zijn op z’n nalatenschap. Ik durf gerust zeggen als veelal Seiko-boy dat ik stiekem ook wel eens loer naar Rolexen en het me al meer dan vroeger kan voorstellen om binnen een paar jaartjes met een speciale gelegenheid me te laten verleiden tot aankoop van een Rolex driewijzer. Nu nog m’n levensgezellin overtuigen dat het niet alleen ‘patsers en ouwe lullen’ horloges zijn