Meesterstuk

Goede Dag,

Ik ben Ron Termaat ik ben 4e jaars student goudsmeden op de Vakschool te schoonhoven.
Nu wil ik als meesterstuk is wat anders doen dan andere goudsmeden.
Ik wil een horloge maken.
Maar nu heb ik een idee maar ik weet nog niet helemaal of het kan mischien kunnen jullie mij helpen.

Het word een gewone kast (deze maak ik overigens wel zelf) maar ik heb het plan om in plaats van wijzers 2 plastic schijfen te laten draaien. Kan dit? (volgens mij wel. Ik moet alleen zorgen voor een sterk uurwerk volgens mij.)

En zo ja hoe dik is een normale maat stift?
En hoe zitten normaal de wijzers vast.
Zou dit mechanisme om de wijzers vast te zetten ook mogelijk zijn op een plastic plaatje.

Ik heb op internet al dingen gezocht hierover maar ik heb niet zo specifiek een antwoord kunnen vinden. Zouden jullie het leuk vinden om mij hierbij een handje te helpen.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet ,

Ron Termaat

Ik neem aan dat je zoiets bedoeld?

Dit horloge is gebasseerd op het ETA 2892-A2 uurwerk… Misschien dat je daar wat mee kan?

Heel leuk idee, maar het is niet nieuw hoor, je moet zoeken met de term “mystery dial” en dan vind je horloges zoals Raymond ook al poste; hier nog een paar,met een detail foto hoe de schijven gemonteerd zitten:

Zoals in beide voorbeelden te zien worden in plaats van de wijzers, schijven boven elkaar geplaatst, de bovenste is doorzichtig, de tweede eronder is of gekleurd of doorzichtig (dan zit er meestal nog een vaste beschilderde plaat onder.
Als je de schijven gewoon boven elkaar laat draaien (vrij van elkaar), heb je niet meer kracht nodig als een horloge met normale wijzers.

Montage is heel simpel net als een wijzer, in het midden zit en gat met kraagje (naar beneden) en die is een “perspassing” op de “asjes” van 't minuten en uren “tandwieltje”; je drukt ze er gewoon op en dan klemmen ze op 't “asje”.