Meesterstuk

Goede Dag,

Ik ben Ron Termaat ik ben 4e jaars student goudsmeden op de Vakschool te schoonhoven.
Nu wil ik als meesterstuk is wat anders doen dan andere goudsmeden.
Ik wil een horloge maken.
Maar nu heb ik een idee maar ik weet nog niet helemaal of het kan mischien kunnen jullie mij helpen.

Het word een gewone kast (deze maak ik overigens wel zelf) maar ik heb het plan om in plaats van wijzers 2 plastic schijfen te laten draaien. Kan dit? (volgens mij wel. Ik moet alleen zorgen voor een sterk uurwerk volgens mij.)

En zo ja hoe dik is een normale maat stift?
En hoe zitten normaal de wijzers vast.
Zou dit mechanisme om de wijzers vast te zetten ook mogelijk zijn op een plastic plaatje.

Ik heb op internet al dingen gezocht hierover maar ik heb niet zo specifiek een antwoord kunnen vinden. Zouden jullie het leuk vinden om mij hierbij een handje te helpen.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet ,

Ron Termaat

Ik neem aan dat je zoiets bedoeld?

Dit horloge is gebasseerd op het ETA 2892-A2 uurwerk… Misschien dat je daar wat mee kan?

Heel leuk idee, maar het is niet nieuw hoor, je moet zoeken met de term “mystery dial” en dan vind je horloges zoals Raymond ook al poste; hier nog een paar,met een detail foto hoe de schijven gemonteerd zitten:

Zoals in beide voorbeelden te zien worden in plaats van de wijzers, schijven boven elkaar geplaatst, de bovenste is doorzichtig, de tweede eronder is of gekleurd of doorzichtig (dan zit er meestal nog een vaste beschilderde plaat onder.
Als je de schijven gewoon boven elkaar laat draaien (vrij van elkaar), heb je niet meer kracht nodig als een horloge met normale wijzers.

Montage is heel simpel net als een wijzer, in het midden zit en gat met kraagje (naar beneden) en die is een “perspassing” op de “asjes” van 't minuten en uren “tandwieltje”; je drukt ze er gewoon op en dan klemmen ze op 't “asje”.

De afmetingen van die “asjes” zijn verschillend per uurwerk, bijvoorbeeld 90/150, dus 0,9mm voor de minuten en 1,5mm voor de uren.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Groet,
Paul

Ik ben in iedergeval benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van je meesterwerk :slight_smile:

ik ga in ieder geval me best doen

Paul alvast bedankt

Ik hoop dat ik je nog meer dingen mag vragen als ik nog met dingen zit

Heeft iemand van jullie ook een gedetaileerde tekening van het vastmaken van wijzers op de stift

Is toch een kwestie van het goede gereedschap, als je met horloges aan de gang gaat is het toch verstandig om een setje schroevendraaiers, een kastopener, een kasthouder en een wijzertool ed aan te schaffen. In een basisdoos zit al heel wat, veel is te koop bij bijvoorbeeld de firma hobbyklok, maar ook op E-bay Duitsland is nogal eens wat te vinden.

Arjay

Hoi Ron,

waarschijnlijk is het veel handiger om gewoon van het uurwerkje wat je gaat gebruiken de wijzertjes af te halen (met wijzertrekkertje) en eens te kijken hoe 't in elkaar zit, want de bevestiging van de wijzers is heel simpel, maar lastig zo uit te leggen :smiley:

Een poging: in de “forum-encyclopedie” staat dit plaatje waarop de wijzers staan en de “tandwieltjes” met “stift” voor de uren en minuten; de wijzertjes hebben gewoon een “tuutje” met een gat van dezelfde diameter als dat “stiftje”; het stiftje is licht conisch (denk ik, heb er eigenlijk nooit over nagedacht) en het wijzertje druk je dus gewoon naar beneden vast.

Wat jij dus moet maken is dus een “kraagje” (busje) van messing, waarop je de schijf drukt of vastlijmt; in dat kraagje maak je een gat met dezelfde diameter als de “stift” waar je 'm op wilt vastzetten; dat ziet er dan zoiets uit:

Dit is dus wel omgekeerd getekend voor de duidelijkheid, dit geheel draai je om en dan druk je het op het “stiftje”

Groet,
Paul

PS: Ik heb 't bange vermoeden dat er nog veel meer vragen komen, want je zult ook moeten uitvogelen hoe je het uurwerk in de kast gaat vastzetten; hoe je het opwindasje erin en eruit neemt voor montage enz.
Een onderdelenleverancier heeft deze tekst boven het hoofdstuk uurwerkjes staan:

If you are not a watch repairperson you have no rights or sane reason for purchasing a movement. Before rocket science was a science watches were considered man’s finest most delicate machines to date. Watch movements should not be handled by anyone who is not prepared to repair it or pay a trained professional to find and fix the problem. Those who have never worked with watches before and think they can install a movement in a watch case, without any training or professional help, well you better be prepared to buy 3 or 4 movements or at least pay some one to repair the first one you broke.

:smiley: :smiley:

Maar: geen probleem hoor, ik denk dat er hier zat mensen zijn die je met oplossingen willen helpen, dus als je vragen hebt: gewoon posten!