Megir en Hublot aanpassing

Ik ben een Hublot liefhebber. Dat ben ik geworden nadat ik een Megir horloge had gekocht, zeker al 12 jaar geleden. Zwarte kast, wit met opvallend blauwe wijzerplaat. Ik vond het een mooi en apart horloge. Ik denk na een jaar of twee kreeg ik het vermoeden dat dit een horloge was dat gemaakt was naar een groot merk. Ik kende Hublot niet, omdat ik er altijd ongeinteresseerd aan voorbij bladerde. De Hublot Big Bang. Nu stop ik er met bladeren voor.
Deze Megir blijkt afgeleid van de Hublot Retrograde. Een heel interessante scheidsrechter machine. Het retrograde is erg mooi visueel verwerkt in de Megir. Verder is het een gewone chronograaf. Jaren later heb ik nu enkele Megirs in handen. Met enkele Hublots lukte dat niet :wink:

Ik heb een maand terug het complete uurwerk van een M2050 (M van Megir) verwisselt/ swapped met het uurwerk uit een M2035. Die laatste is een retrograde afleiding zoals ik net als eerste beschreef. Maar dan met wit zwart wijzerplaat. De 2050 heeft een andere, latere zwarte kast. Die Hublott nooit gemaakt heeft volgens mij. De kast van mijn 2035 is zilver/zwart en H schroefjes. Wat tegenwoordig bij Megir gewone sleufschroeven zijn. erg jammer want ik ben van de authentieke details. Ook het achterdeksel is niet meer met schroefjes vastgezet, zoals bij de enige, de wit blauwe retrograde. Met klemdeksels moeten we de kasten sluiten. En, veel toegepast, een fake draaideksel. De gleufjes of bij de 2035 de putjes aan de rand, zijn aanwezig maar zonder gaatjes voor de schroefjes. klemmen dus dan maar. Ook jammer.

Nu heb ik een M2035 Big Bang zilver zwarte kast, met de zwarte wijzerplaat van de 2050 , met wafelmotief, lange wijzers, zilveren cijfer index, en als enige kleurtouch de kleine rode 24-uurs wijzer.
En de 2050 heeft nu het wit zwarte retrograde uurwerk cq wijzerplaat in zijn kast, omdat ik dat uurwerk netjes een plaatsje wilde geven.

Ik was nooit tevreden over de kleine doorsnede van de kroon bij deze mooie Hublot homages van Megir. een Hublot heeft zo’n mooie knoert die aan de rechterkant uitsteekt. Alleen daarom is ie al mooi.
Ik ben in mijn voorraad horloges (ik zou een horloge opofferen voor zo’n mooie kroon!) en onderdelen gaan kijken. Ik vond in een potje een compleet goedkoop horloge gedemonteerd, een hoofdpijn ding, met een kroon die uiterlijk zeer geschikt is. En rvs als ik het goed zie. Als dit past is de M2035 af, iets kleiner dan een originele Hublot kroon, maar wel die mooie grove getande structuur.
Ik heb er een paar dagen over gedaan, tussendoor kijken, meten, want de kroonas van mijn vondst moest eraf, tot op de bodem zeg maar. De originele M2035 kroon met as, verschilde uiteraard. dus die handhaven.

Uiteindelijk met een paar kunstgrepen en rustig stap voor stap, kon ik mijn nieuwe kroon m.b.v. een lijmklem over heel de kast gespannen, langszaam, rustig, beleid, op de kunststof Megir kroon schuiven. Perfect! de “dop” die de kroon was geworden na demontage van de as, gleed langzaam van schuin begin naar loodrecht klemmend, de kunststof Megir kroon op. En daar ook weer fracties van millimeters maken. Allemaal niet te snel, pauzes tussen het draaien aan de lijmklem, kijken, even de nek uitrekken en weer verder. Dit kost tijd, tijd, inspanning en beleid.
Perfect nogmaals, het geluk was met mij. De kronen waren voor elkaar gemaakt, qua afmetingen qua alles.
De nieuwe kroon zit nu klemvast op de kleinere Megir kroon. En steelt de show, op zijn voorganger.

Mijn gemodificeerde Megir M2035 is mijn aankoop/ mod project van het jaar!

Ondanks de verschillende kasten, pastte alles wederzijds. Geen millimeter verschil. Dat swapt nog eens lekker! De kronen met hun pen moesten mee verhuizen met het eigen uurwerk, want de assen verschilden.

5 likes

Dat heb je netjes geknutseld. :+1:t3:

Wat? We bespreken hier geen neppers, dus ben heel benieuwd naar het ECHTE Hublot-gehalte (vraag me haast af of ze bestaan eigenlijk) in je post.

Het Megir gehalte in mijn artikel is 100%. Dat is zeg maar de hardware waar ik over spreek.
Het Hublot gehalte is 0%.
Ik bespreek 2 Megir horloges, dat zijn 2 afleidingen van Hublot horloges. Die moeiteloos door de vingers van elke douanier hun reis vervolgen “to next destination”. :slightly_smiling_face:

dank je, het was een plezier om te doen. en het zat al jaren in mijn hoofd: een mooie grote grove kroon, net als de echte. vooral toen ik de perfecte kroon vond. en dan spannend of het past. hij paste klemvast! zie verder mijn artikel.