Meistersinger 1Z

Beste forumleden,

Een aantal jaren geleden hebben jullie een inkoopactie gehad met de 1Z van Meistersinger. Ik heb er eentje op marktplaats zien staan, maar een en ander is me niet geheel duidelijk:
-wat is nu precies het verschil tussen de 1 zoals die nu verkocht wordt en de 1Z?
-is de 1Z per definitie een limited edition?

Ik ben benieuwd.
Alvast dank voor uw reactie.

Joeri

Joeri, 1z staat voor 1 zeiger, 1 wijzer. Het is dus niet per se een limited, 1 wijzer modellen zitten ook in de vaste collectie. Er zijn limited modellen die internationaal zijn uitgebracht en limited series die exclusief voor de Nederlandse markt zijn geproduceerd, deze kun je herkennen aan de kroon, die zit links, op de 9 positie.
Op de website van MeisterSinger kun je een overzicht zien van de eerder uitgebrachte limiteds en de vaste collectie. Succes!

Dag Joeri,

even ter verduidelijking:

A.
er is enkele jaren geleden inderdaad een inkoopactie geweest voor de 1Z modellen (zoals Tobials al aangaf; modellen met 1 wijzer/einzeiger). Het ging hier om modellen welke gewoon verkrijgbaar waren in de handel maar met groepskorting werden gekocht via dit en “het andere” forum. Dus niets gelimiteerd, gewoon standaardmodellen maar dan met groepskorting.

B.
er is ook een paar jaar geleden speciaal voor dit forum een limited edition uitgebracht. Hier werden speciale wijzigingen aangebracht speciaal op verzoek van dit forum. Dit is een terugkerend item. Naast Meistersinger zijn ook Fortis, Zeno en nog enkele merken gekozen om als Limited leverancier te dienen.

C.
Meistersinger zelf brengt ook weleens limited modellen uit. Dit heeft verder niets met het forum te maken maar komt vanuit de fabriek zelf, al dan niet in samenwerking met een juwelier (zoals van Hell bijvoorbeeld).

Om antwoord te geven op je vragen:

Ik geloof dat Meistersinger is begonnen met de 1Z modellen en dus de aanduiding op de wijzerplaat vermeldde. Later, toen het merk ook modellen met meerdere wijzers begon maken, kon de 1Z vermelding natuurlijk niet meer. Hier hebben ze gewoon No.1, No.2, No.3 etc. van gemaakt. Er is dus geen verschil, behalve dan de aanduiding op de wijzerplaat. Verder zijn de modellen naar mijn idee exact hetzelfe gebleven.

Nee, zoals aangegeven heeft dit dus met het 1-wijzerprincipe te maken. Dit wordt dus op meerdere modellen en diverse maten toegepast en gewoon verkrijgbaar in de winkel.

Ik hoop dat je zo iets bent geholpen. :slight_smile:

aha, dat is leerzaam. Ik zou me dan wel kunnen voorstellen dat modellen met een 1Z notatie uiteindelijk iets meer waard zullen worden dan de ‘gewone’ 1 uitvoeringen, omdat de eerste dus een oude en niet meer gemaakte uitvoering betreft.
Staat er binnenkort weer een speciale Meistersinger limited edition op de planning op dit forum?