Meistersinger Friesland editie

Zo jammer. Ik heb die Meistersinger limiteds altijd al erg lui gevonden. Gewoon een plaatje in de achterkant stansen wat een bepaald vormpje heeft en hoppa…

Maar dat ze dan godbetert met “Fryslan Boppe” aankomen is wel heel erg erg.

Dat waren al steden foerdast do skiet’n koest.

En allemaal met zo’n lullig stansplaatje voor het uurwerk. In plaats van een mooie handwinder die je opmaakt met blauwe schroeven, dat je zeg maar de layout van het uurwerk zo aanpast dat de schroeven en jewels de 11 steden vormen, bijvoorbeeld… Dat zou limited zijn. :slight_smile:

Tsja. Het verschil is dat je de regering zo gek hebt gekregen om het een taal te noemen. Dat lijkt mij, gegeven de kwaliteiten (of het gebrek daaraan) van de krotenkokers in Den Haag een vrij arbitrair dingetje. Nedersaksisch is grensoverschrijdend en wordt van Roden tot aan Flensburg gesproken, maar die handvol rare Friezen moeten hun dingetje wel zo nodig een taal noemen.

https://www.rug.nl/education/scholierenacademie/studieondersteuning/profielwerkstuk/alfasteunpunt/subjects/onderwerpen/nederlands/terlaan

Wat mij aan deze link van RUG stoort is dat ze vinden dat in de Randstad geen dialect gesproken wordt, maar da’s natuurlijk pertinente lariekoek. Hagenezen, Wassenaren, Amsterdammers en Rotterdammers spreken wel degelijk dialecten, om over die rare Gooische R uit Hilversum maar te zwijgen: Een dialect wat door iedereen nageaapt wordt, wat als een lul op een drumstel slaat.

De arrogantie van Hollanders. Dat ze zelfs het RUG meekrijgen is triest. As a Cunning Linguist I disapprove.

1 like

image

5 likes

…and proud to be one too…:clap::clap::clap::clap:

3 likes

2 likes

en dat Nedersaksisch is toch veel meer Gronings dan Fries :slight_smile:

In “Ostfriesland” spreken ze zeker geen Fries, maar eigenlijk “Gronings”…

(en) bijna tot aan de Poolse grens…

3 likes

Geinig! Met een mes en een rookworst op de achterkant?

5 likes

Drenthe krijgt er eentje met een hunebed achterop…

2 likes

Haha dan had ik hem gekocht!

Valt deze wel in te stellen volgens de Friese tijdzone?

1 like

Absoluut. Dat moet ook. Leaver dea as slaef! Als halve Groninger en halve Zeeuw ben ik groot fan van iedereen die tegen die vermaledijde Hollanders in opstand komt. Ook diegenen die hun dialect tot taal hebben uitgeroepen. :+1: :+1::+1:

Ben ook een halve Groninger. Vandaar.

Mijn eerste vriendin was een nogal karakteristieke rode uit Flensburg die fantastisch plat kon snacken met m’n vader uit Loppersum. Maar dat het tot de Poolse grens doorloopt, dat wist ik ook niet. :slight_smile:

Rookworst? Da’s toch Gelders?

75nXpHS

2 likes

Mijn vader (ik ben trouwens ook Fries) had dat een keer op een zelf gemaakt schild geschreven tijdens een staking in Den Haag.

De fabriek staat in Oss.

1 like

sindsdien nooit meer wat van hem gehoord?

1 like

Dat hebben de Hollanders gedaan. Daar hebben ze achteraf spijt van en dus het blijft het bij die ene op het vasteland van Nederland bij. Daarnaast: “Nederland heeft via Europese afspraken Limburgs, Nedersaksisch, Jiddisj en Sinti-Romanes als regionale of non-territoriale taal erkend.” Ik ben import-Limburger en Limburgs moet een taal zijn. Echt niet te volgen voor een ver-westerling met Nedersaksische roots :wink:

1 like

Niet te snugger dus. :yum:

Wel veel meer ‘knauwers’ die Groningers.

Kan het weten, jaar verplicht in Zuidlaren (dienstplicht) gezeten met die knauwers en vrienden in Scheemda… :laughing:

Echt Nedersaksisch dialect over de grens vind je toch eigenlijk alleen bij de oudere generatie, doar kuj dan ok mooi plat met proat’n :slightly_smiling_face:

1 like

Korte cursus, de Friezen en Limburgers komen ook nog ff voorbij. :laughing:

Singer doet nu een eenmans-polonaise :rofl:

1 like

[quote=“M_Singer, post:34, topic:160035”]
Niet te snugger dus
[/quot

Klopt.
Heb ook liever cijfers dan van die markers…
Kan ook ouderdom zijn natuurlijk.

Ik neem dat aan als een compliment !

:wink:

3 likes

Grolsch hier in de regio met een beugelsluiting

2 likes

Ja, leuk he?
En zo serieus! (omdat ze er echt van overtuigd zijn dat het een taal is,natuurlijk :joy:)

1 like