Meistersinger opwind problemen

Beste leden,

Sinds vanmorgen heeft mijn Meistersinger een probleem met opwinden. Het horloge tikt, loopt nog steeds op tijd, maar bij het opwinden merk ik na ongeveer iedere 4e ‘slag’ dat het opwindsysteem over lijkt te slaan. Het slipt als het ware (dit is ook licht hoorbaar). Daarnaast kan ik het horloge blijven opwinden, er zit geen blokkade meer op zoals normaal het geval was wanneer het voldoende opgewonden was.

Ik heb het horloge niet laten vallen, en ook niet te ver opgewonden/doorgedraaid. Het heeft wel ruim een week stilgelegen tot ik het vanmorgen wilde opwinden.

Vanmorgen meteen even langs de juwelier (van willigen den haag), en zij kunnen het horloge opsturen naar Meistersinger voor een servicebeurt. Kosten 290 euro. Opzich nooit verkeerd een goede servicebeurt, maar het horloge is ‘pas’ 2,5 jaar oud (dus net buiten garantie). Bij 5 jaar had ik de servicebeurt meteen gedaan, maar nu lijkt het me erg vroeg. Misschien is het een optie om het naar een lokale horlogemaker te brengen, aangezien het misschien een klein probleem is dat simpel te verhelpen is.

Wat zijn jullie ideeen hierover? Alvast dank!

Betreft een Meistersinger no. 1 (handopwinder), model AM3301 (okt 2015)

Kiekje:

De eindhaak van de opwindveer is afgebroken. Er dient alleen een nieuwe veer geplaatst te worden.

Gr. Nick

2 likes

@NicknameHor, Dank voor je snelle (en geruststellende) reactie. Klinkt als een kleine reparatie, of vergis ik me daar in? Klusje voor een horlogemaker, of moet het horloge daarvoor naar MS?

1 like

Nieuwe veer zal waarschijnlijk de oplossing zijn idd. Ik zou een goede onafhankelijke horlogemaker in je buurt zoeken.

Ik ben nieuwsgierig hoe je “opwind en draaggedrag” er uitziet eigenlijk. Hoe vaak wind je het horloge op per week cq maand, en met hoeveel slagen?

EDIT, even opgezocht, het is een handwinder, laat maar :slight_smile:

1 like

:slight_smile:

Is het overigens nu slim om de kroon uit te trekken zodat het horloge stopt met lopen, of kan het geen kwaad om het te laten lopen?

Behalve als je er met een hamer op hebt geslagen zit de veer nog steeds in de veerton, dus eventuele losse deeltjes zullen zich niet door het horloge verspreiden :blush:

1 like

Top, dank voor de tip, ik zal de hamer laten liggen :grin:

2 likes

Bij een ETA 2801-2 (of de Sellita-variant) kan de veer vervangen worden zonder het raderwerk los te hoeven halen. Uurwerk hoeft de kast niet eens uit. :+1:

2 likes

@PeterLC, dank dat klinkt goed en zal vast niet de hoofdprijs kosten.

Iemand een goede tip voor een betrouwbare horlogemaker in de omgeving van Den Haag die deze klus kan uitvoeren?

Edit niet goed gelezen :slight_smile: zal inderdaad de opwindveer zijn als je kunt blijven opwinden.

1 like

@PeterLC en @Floris155

Stukkie rijden voor beiden, maar NL is niet zo groot en je bent weer het mannetje!

1 like

Understatement :rofl: Peter woont een stuk dichterbij Den Haag

1 like

Dan moet je Post NL laten rijden :joy:
@Luke met beiden positieve ervaringen, zoals de rest van het forum. Kies 1 van beiden en je zit goed.

2 likes

@BadgeandBezel, @Floris155, dank voor de tips! Contact is gelegd en wordt geregeld. Wist niet dat @PeterLC zo dicht bij Den Haag woonde.

Fantastisch de snelle reacties en aangedragen oplossingen op dit forum.

Thanks all, geniet van de zon :slight_smile:

4 likes

Geen dank Luke @peterlc zal het zeker voor je kunnen oplossen :slight_smile:

1 like