Memorabilia...

Was Fidel Castro tegenwoordig nog steeds met zijn twee vette Rolexen losjes om de pols geloofwaardig geweest als voorvechter van het communisme en de verheffing van het proletariaat vraag ik mij af als ik deze oude foto’s bekijk? Denk het niet eerlijk gezegd. Maar goed. Dat waren Andere Tijden…

Een gouden Day Date plus een vette 6542 GMT. Geen Poljots of Vostoks maar topproducten van het verachtelijke imperialistische westen worden hier schaamteloos geëtaleerd terwijl Fidel de jonge Leonid Brjeznev omhelst. Ook compaan Che Guevara was fervent Rolex drager, evenals andere topmilitairen uit de Junta. De kostbaarheden werden zorgvuldig bewaard nadat hun kameraden sneuvelden en werden

Fidel-Castro-001 gemerkt. Ik ben niet bekend met veiling opbrengsten van dit soort memorabilia. Maar moest wel even denken aan die discussie op HF uit maart 2018 over een bekraste GMT 1675 van een Vietnamveteraan, die toen ter veiling werd aangeboden. Hoe geliefd dat spul is als er een mooi verhaal aan zit. Je betaalt dan wel zo’n 80% voor het verhaal is mijn schatting. En de rest voor het object.

6 likes

History of bilateral relations

When Cuba became an independent republic in 1902, Switzerland recognised the new republic and established diplomatic and consular relations. The first Swiss honorary consuls to Cuba were appointed in the 19th century. The Swiss consulate was established in 1918 and gradually upgraded to a full embassy in 1957.

Trade took place as far back as the 19th century and continued after the Cuban revolution in 1959.

Switzerland represented the United States’ interests in Cuba from 1961 until the resumption of diplomatic relations between the two countries in July 2015. Switzerland also represented the interests of Cuba in the United States from 1991 to July 2015.

Ligt denk ik iets genuanceerder dan dat.

4 likes

Snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt maar kan het zijn dat het opzichtig vertoon misschien meer bedoeld was als trofeeën?

Ja denk ik wel hoor. Zolang als er mensen met de auto naar een klimaatmars blijven gaan… :wink:

1 like

Ik denk @Rik aan wil geven dat de Rolexen voor Castro niet het verachtelijke westelijke imperialisme vertegenwoordigen maar het Cuba-vriendelijke Zwitserland

2 likes

:+1:t2: Dat dus

1 like

Aha… De Rolexen meer als een soort propaganda misschien! Zo leer je nog eens wat. Word nu wel nieuwsgierig wat Lenin precies in zijn vestzak had.

1 like