Mening gevraagd: kopen of niet kopen

Beste allemaal,

momenteel volg ik een veiling op E-bay met een horloge dat ik graag zou willen kopen. Er zijn alleen wat punten waar ik heel erg over twijfel om wel mee te bieden.

  1. verkoper is nog maar net lid
  2. verkoper heeft 0 feedback
  3. verkoper is gevestigd in D’land en ik heb enkele vragen gesteld in mijn beste Duits, de antwoorden hierop waren “okee”, maar niet meer dan dat.Dit versterkt mijn vertrouwen in de verkoper niet
  4. horloge komt zonder doos en papieren
  5. horloge is volgens de advertentie 11 jaar oud

Mijn 1e gedachten als ik dit zo samenvat is: een onervaren verkoper, iemand met goede bedoelingen maar met weinig ervaring. Geen doos en papieren, geen probleem, meeste mensen gooien oude overbodige spullen weg. Leeftijd, hier is wat aan te doen.(een beurtje)

Of ben ik nu te naïef?

Een aantal vragen die je naar aanleiding hiervan ook kan stellen zijn:

  • als 1e artikel meteen een duur horloge aanbieden is wat vreemd, zit daar niet meer achter? (diefstal afkomstig, gevonden op straat, etc.)
  • gebrekkige antwoorden, onwetendheid over het product of bewust zwijgen over dingen?
  • geen doos en papieren? Juist bij dit horloge hoort een mooie houten doos te zitten, die gooi je toch niet zomaar weg! (garantiekaart kan ik voorstellen als de garantie is verlopen)
  • 11 jaar oud, dan zal die wel behoorlijk afgeragd zijn gezien de vorige punten. Een oud, moeilijk tikkend horloge… twijfelachtig.

Dit zijn dus een beetje gemengde gevoelens die ik zo nu en dan door m’n hoofd haal. Aan de ene kant koop ik 'm graag omdat het een gelimiteerd model is en het laatste model dat te koop stond is alweer 3 jaar geleden!! Dus nu toeslaan voor 't te laat is, aan de andere kant denk ik van; het is veel geld voor een “probeersel bij onervaren E-bayer”.

Ik ben dus echt even radeloos. Graag jullie mening; waarom wel of waarom niet doen?

iedereen moet een keer ergens aan beginnen als dus ook aan ebay. spullen kunnen na 11 jaar ook kwijt raken, wij horloge gekken bewaren alles zelfs de folie. ik ken zat mensen met een hoop geld de gooien zo een doos en papieren de hoek in en raken het kwijt die willen een duure klok maar zijn geen horloge gekken

Misschien is het een idee als je ons de bewust advertentie laat zien. Dan kunnen anderen er ook makkelijker een oordeel over vormen.
Maar mijn devies is altijd: bij twijfel, niet inhalen! Als je intuïtief geen goed gevoel bij de deal hebt, dan moet je er van afblijven.

Mijn beste,

Tja, zoals Paul al terecht aangeeft denk ik dat je deze ‘Witte Raaf’ maar moet laten vliegen.
Immers je gevoel zegt als het ware, bespaar me die afwachtende rompslomp. En laat het geen ’Zwarte Raaf’ zijn.
En wellicht dat er binnen niet al te lange tijd wederom een begeerlijk horloge komt met een aannemelijker feedback!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

If in doubt; don’t!
Ik zou zelf nooit gaan voor een horloge van enige waarde zonder papieren. Niet dat dat 100% garantie geeft, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel Jaap-Wim.

Paul G. zegt het heel mooi: Bij twijfel, niet inhalen.

De reacties zijn vrij eensgezind, en als ik zelf iemand moest raden in deze situatie zou ik denk ik hetzelfde advies geven. Hier de link van E-bay:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180478260721&ru=http%3A%2F%2Fshop.ebay.nl%3A80%2F%3F_from%3DR40%26_trksid%3Dp3907.m38.l1313%26_nkw%3D180478260721%26_sacat%3DSee-All-Categories%26_fvi%3D1&_rdc=1

Als ik je eisen bekijk dan moet je gewoon naar een winkel gaan en wat meer geld uitgeven, of van een forumlid hier iets vrijwel nieuws kopen…

Nu ken ik dit horloge niet dus kan niet inschatten over wat voor bedragen we het hebben maar uitgaande van de veronderstelling dat dit bedrag nog te overzien is zou ik vermoedelijk wel bieden. Immers, wie niet waagt wie niet wint en wellicht heb je er een koopje aan doordat andere bieders zich ook terughoudend opstellen. Hoewel de verkoper geen feedback heeft beantwoord hij wel netjes de vragen en vermeld die tevens in de advertentie. Lijkt me ook niet een typisch horloge waarmee iemand middels oplichting snel geld mee wilt verdienen. Als je met pay-pal betaald kun je de risico’s aardig inperken, mocht het fout gaan kan je altijd je geld weer terugkrijgen. Succes met je overweging!

@ bluetooth: het horloge is niet nieuw meer leverbaar, zie de link naar Ebay. Het is een limited editie van Tissot. Nieuw kopen kan, maar dan wordt het dus niet dit model.

@ leeuwentemmer: aan het begin van de veiling staan de biedingen vaak relatief laag, pas de laatste paar uur ongeveer kan het omhoog schieten. Hangt een beetje af van het model zoals je zelf al zegt. Als ik 'm voor 250 kan kopen is het wel te overzien, maar ik schat zelf in dat die zo richting de 400-500 euro gaat. Dat vind ik dan wel veel geld.

Tja - als je 'm graag wil hebben zou ik een deal “in person” afspreken… Weet niet waar hij zit, maar wellicht is 't een ritje waard.

groet
mark

Ik vind het er wel vertrouwd uitzien eerlijk gezegd. Volgens mij is dit gewoon een particulier die eBay heeft ontdekt en er gaat proberen om een horloge te verkopen. Eens moet de eerste keer zijn!

Kopen, maar niet meer geven dan 200 euro.

Ik blijf het ook moeilijk vinden.

Enerzijds komt het inderdaad over als iemand die voor het eerst op eBay zit.
Anderzijds komt wel duidelijk het “ervaren” woord privatverkauf in beeld en op z’n hollands betekent het: wat er ook gebeurd, ik ben niet aansprakelijk.

Persoonlijk zou ik een grens trekken waaronder een acceptabel risico ligt, alles boven dat grensbedrag zou ik laten gaan.

… maar ja ik weet dat het moeilijk is, met name in de laatste seconde :wink:

Beste Jaap-wim,

Tweedehands-kopen houdt uiteindelijk altijd een zeker risico in maar het hangt imo af van de graad van interesse of gewildheid. Als ik goed gezien heb, zijn er wat gebruikssporen aanwezig maar hoogstwaarschijnlijk heb jij een beter idee dan ik met betrekking tot de waarde (en eventuele opwaardering) van een dergelijk uurwerk.

Het bedrag lijkt mij op dit ogenblik nog niet exhuberant en als ik jouw al advies kan, mag geven, zou ik zeggen, zolang het bedrag niet onredelijk (boven een bepaald percentage van de waarde) oploopt, zou ik het risico relativeren.
My humble opinion.

Vriendelijke groet
Geert

Een limited edition van 3333 stuks :+ Wel een mooi horloge. Ik ben ook wel eens met de stelling ‘Bij twijfel niet inhalen’. Maar een gok kan natuurlijk weleens goed uitvallen. Ophalen zou ook een optie zijn.

Tja, er zijn wel meer mensen die verpakkingen weggooien. Soms denk je in 't begin bewaren die handel, maar in 11 jaar is er mogelijk een grote schoonmaakdag geweest waarbij je dacht, ach, 3 jaar niet aangeraakt/gebruikt… hup de vuilnis op. (vaak later weer spijt van) En tja, dan heb je mogelijk geen doosje of papieren meer.

Verder zie ik dat je met PayPal kan betalen, dus daar zit een stukje veiligheid aan. Lijkt me echter een particuliere verkoper, dus geen dekking vanuit creditcard…

Oh ja, ik weet niet meer of DHL extra duur is vanuit Duitsland. Even goed uit laten zoeken.

Enneh, wat voor “beroep” had Catwoman ook al weer… :wink:

Persoonlijk, als PayPay genoeg zekerheid voor je geeft, zou ik 't doen.

Heren, bedankt voor alle reacties! Veel zeer nuttige informatie gelezen. Ophalen heb ik wel even overwegen, zou slechts 3 uur zijn wat ik wel te doen vind, en ook laag bieden heb ik na een tijdje aan gedacht.

Maar ik ben er nu toch uit: het wordt 'm NIET!

Voornaamste redenen hiervoor zijn:

  • niet compleet - voor mijn eigen boekhouding vind ik dit prettig. En nee, dit betekent niet dat ik alleen maar nieuw zou moeten kopen. Bij een horloge die nieuw om en nabij de 1K lag heb ik liever alles op papier. Daarnaast is het een chronometer en zo’n certificaat heb ik nog niet, zou ik ook leuk vinden, maar zit hier dus ook niet bij.

  • de prijs - eerst dacht ik om max. 450 te bieden, met nog wat extra geld aan revisiekosten. Maar later las ik dat ik beter laag in kan zeten om de schade wat te beperken, maar dan was het risico er weer dat ik 'm mis zou kunnen lopen.

  • restwaarde - zoals eerder aangegeven stond er al eens 1 te koop en die kostte toen rond de 1.000 euro 2ehands. Dus helemaal compleet zoals het hoort. Om dan in te schatten wat dit waard zou zijn met helemaal niets excl. onderhoudskosten.

Ik vind het het niet waard om er weer veel geld, tijd en energie in te stoppen.

Maar de allerbelangrijkste reden dat ik er vanaf zie is omdat ik een ander model heb gevonden, niet exact dit model, dat helemaal compleet is, paar jaar jonger in leeftijd én nog (relatief) veel goedkoper is. Dit maakte de keuze toch een stuk makkelijker.

Paypal doet nu lastig met betalen (weer iets nieuws denk ik genaamd e-check? eerst betaalde ik via PP en het stond er binnen het uur op bij de verkoper), maar als 'ie er is zal ik het laten weten.

Bedankt nogmaals aan allen die hebben gereageerd. (tu)

Jammer, maar ook weer fijn. Geen risico gedoe, en je kunt weer lekker verder op jacht!

Ik had de Tissot ook in mijn volglijstje staan op Ebay, maar zonder papieren vind ik zo’n horloge toch eigenlijk al gauw te veel geld, ook al is hij voor maar iets meer dan 200 Euro verkocht. Eigenlijk ben ik gewoon een sukkel die teveel geld uitgeeft aan papier en onnodige dozen, omdat ik vind dat het erbij hoort.