Mening Omega kenner gevraagd

Ik als arme student zat een beetje te speuren naar koopjes op ebay, vooral opzoek naar Omega’s. Uiteindelijk heb ik twee veilingen gewonnen, alleen twijfel ik achteraf wel aan de echtheid.

De eerste is deze “gloednieuwe” Omega Seamaster “Bond”: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330227663765
Vooraf vroeg ik nog of het horloge origineel was, of die naar Nederland wilde verzenden en of de doos en de garantiedocumenten erbij zaten. Hij antwoorde daarop heel kortaf met “yes”. Achteraf bleek dat die op zijn werk zat en geen tijd had om te antwoorden en de doos en de documenten er toch niet bij te zitten, wel was die echt volgens hem maar hij verkocht hem voor een vriendin die het horloge op ebay had gekocht en aan der ex vriend had gegeven maar bij het uit elkaar gaan het horloge weer terug kreeg ofzo. Hij gaf zelf al aan dat het een vaag verhaal was. Een gloednieuw horloge zonder documenten en doos neigt altijd erg verdacht. Hij heeft beloofd betere foto’s nog te maken, ook mag ik van hem nog afzien van de koop omdat hij niet duidelijk was over de doos en papieren.

De tweede is niet een Omega maar een horloge dat nogal sterk “geïnspireerd” is op een Omega: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200215289584
Het logo en de teksten en inscripties doen vermoeden dat het om een soort gift gaat dat het Franse vreemdelingenleger aan soldaten na trouwe dienst geeft. Als dit echt een horloge van het franse vreemdelingenleger is neem ik aan dat het een special edition Omega is met toestemming van Omega, want het leger gaat lijkt mij geen nep omega’s cadeau geven. Het kan natuurlijk ook dat een wel hele creatieve chinees gewoon een naam van een leger op zijn namaak Omega heeft gezet. Ook vond ik het verdacht dat de verkoper van het horloge, het horloge zelf ook op ebay heeft gekocht voor slechts 108 euro en hem weer weg doet: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110227260823
Dus is dit een leuke vondst of zou ik te veel betalen voor een nep Omega met een leuk verhaaltje eromheen? Wel zei de verkoper dat het logo op het horloge overeenkwam met het logo van het franse vreemdelingenleger waarvan ik een plaatje naar hem mailde. De bezel en een duikdiepte van 100m vind ik trouwens al afwijkend voor de Omega seamaster waar dit horloge op is geinspireerd.

Kan iemand iets opmaken uit de niet zo al te duidelijke foto’s?
Bij voorbaat dank.

Beste Timjoo,

Ik weet niet wat ik hier van zeggen moet. De foto’s zijn onduidelijk en ook de achterzijde is slecht gefotografeerd.
Daarop kan je moeilijk beoordelen.
Voor een dergelijk model is de prijs goedkoop te noemen.
Een foto van het uurwerk zou wellicht meer duidelijkheid kunne geven, maar die zit er helaas niet bij.
Wat mij verbaasd is dat er niet wordt gesproken over het feit dat het om een originele Omega gaat. Er wordt slechts vermeld wat er allemaal op de wijzerplaat staat enz.

Advies: Koop nooit een dergelijk horloge zonder de vereiste papieren, maar zelfs daar moet je voorzichtig mee zijn. Er zijn replica’s te koop die voor 99% (uiterlijk dan) op een Omega lijken.

Ik zou een dergelijk risico niet willen lopen, het gaat toch immers om een hoop geld. Ook het feit dat hij onduidelijk was over de papieren geeft te denken.

Een serieuze verkoper gaat ook series met de koper om.

Wat betreft de 2e (imitatie) Omega zou ik ook niet in zee gaan. Slap verhaal en ook daar zou ik niet in meegaan, tenzij je daar zelf dat geld voor over hebt.

Er zullen ongetwijfeld nog leden komen die misschien nog meer gedetailleerde opmerkingen hebben.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Zie maar gauw van de koop af, want de eerste is zo nep als het maar zijn kan.
Ten eerste stinkt een nieuwe Seamaster voor 700 euro al naar de misdaad.

Het volgende is er mis:
Datum is veel te klein
Gravering op de achterkant ziet er heel goedkoop uit.
Kroon ziet er goedkoop en dun uit.
Opdruk ziet er heel slecht uit.
Achterkant klopt niet, randje is veel te hoog

Vergelijk de grote van de datum eens hiermee en de kroon

Hier hoe een goede achterkant eruit moet zien

En de gesp, zoals je kunt zien is professional veel breder geschreven

Ik ben geen uitgesproken Omega-kenner, hoor, maar volgens mij hebben Lacroix en Tom Koerts genoeg gezegd.
Wellicht was het handiger van je geweest als je vóóraf even hier je vragen had gepost, Timjoo. Nu moet je maar zien dat je er onderuit komt.
En als je ook maar het minste beetje twijfel hebt bij een verkoper, zou ik er sowieso niets van kopen, maar dat is uiteraard puur persoonlijk.

Overigens… het Vreemdelingenlegioen geeft geen horloge mee aan soldaten die hun contract hebben uitgediend. Ze helpen je met het weer opnieuw verkrijgen van je oorspronkelijke nationaliteit of - naar keuze - de Franse nationaliteit. Niets meer, niets minder.

Maar hierbij is de gesp van de fake uitwaards en die van het origineel inwaards gegraveerd.
is wel een hele erge nepperd.

Hierbij de foto’s van een echte die ik destijds aan Hans verkocht heb.

Is al op te zien dat het bandnummer 825 en niet 925 moet zijn.
Ook het omega logo is bij de echte “vetter”

Bedankt voor alle tips waar ik op moet letten. Er zijn inderdaad punten die niet helemaal lijken te kloppen op de foto’s. Ik wacht nog even de andere foto’s af en dan blaas ik de koop af als die nep blijkt te zijn. De prijs was natuurlijk wel goedkoop, maar bij ebay spelen er een hoop factoren mee in hoe hoog de prijs wordt. Dus van de prijs wilde ik het niet af laten hangen of die echt of nep is.
En het vreemdelingenleger horloge is dus gewoon een hele aparte creatieve imitatie?

En ik dacht dat ik stronteigenwijs was.

Er zeggen hier meerdere mensen dat er niks van klopt maar je wacht nog liever wat fotos af van de verkoper…

Punten die niet lijken te kloppen. niks lijken, het is gewoon zeker weten nep…
verwacht je dat de volgende fotos minder nep zijn…
Cancellen en wel meteen.

Nog een voorbeeldje. de biedgeschiedenis is geheim zodat kopers niet gewaarschuwd kunnen worden.
Dit alles icm met het ontbreken van doos en papieren moet dit toch wel bij iedereen doordringe dat het nep is…

Tom Koerts Schreef:

En ik dacht dat ik stronteigenwijs was.

Er zeggen hier meerdere mensen dat er niks van
klopt maar je wacht nog liever wat fotos af van de
verkoper…

Punten die niet lijken te kloppen. niks lijken,
het is gewoon zeker weten nep…
verwacht je dat de volgende fotos minder nep
zijn…
Cancellen en wel meteen.

Ja die verkoper zou me nog foto’s sturen en dan mocht ik laten weten of ik hem nog wilde. Maar ok, jij gelijk, dan stuur ik wel dat ik er al uit ben.