Mephisto pocket watch

Goedenavond allen
Ik wil graag jullie hulp bij deze pocketwatch.
Horloge loopt nog, maar hoe goed? weet ik niet

Ik zou graag willen weten wanneer deze mephisto pocketwach is gemaakt en wat de waarde kan zijn…

indien mogelijk zou ik ook willen weten wat de Arabische tekst an de voorzijde betekent.
Ik zie ik aan de binnenkant van 1e kast letter T en aan de binnenkant van 2e kast letter K. En zou ook willen wat deze letters betekenen. En natuurlijk zou ik ook erg waarderen als jullie informatie hebben over Remontoir…

Alvast dank

Hier de binnenkant 2e kast

Denk dat je hem moet omdraaien:

1 like

Remontoir betekent niets anders dan dat het horloge middels een kroon opgedraaid kan worden. Deze term kwam in de mode om aan te geven dat er geen sleuteltjes meer nodig waren om een horloge op te draaien.

De remontoir was eigenlijk na 1900 de standaard.

1 like

Mikrolisk zegt er het volgende over.

Langendorf en Co is beter bekend als fabrikant van Lanco horloges

2 likes

Vertaling schijnt: mifitoe. Betekenis daarvan ???

1 like

Mifitoe - Mephisto

Bedankt allemaal!

Deze horloge is dus specifiek voor de arabische markt geproduceerd.

Ik zag enkele mephisto horloges maar die werden geïdentificeerd als horloges uit art deco periode met andere voorkomen /design…
Weten jullie misschien ook of deze voor voor ww1 of ww2 is geproduceerd ?

Ik ben ook heel erg benieuwd of deze horloge in die tijd door mensen met een smalle beurs zouden zijn gekocht of moest je toch wat meer vermogend zijn om zoiets aan te schaffen?

ik vraag me ook af of de in het metaal gestampte letter T en K iets betekenen. Vertellen deze letters bijvoorbeeld iets over het materiaal waarvan de kastjes zijn gemaakt of iets over het productie jaar of zijn deze initialen van personen die deze kastjes hebben geproduceerd?

En waarom staat op beide kastjes 40*48 maar toch verschillende letters ?

En zou de halve maan later ter decoratie is aangebracht bijv. door de eigenaar of behoorde deze goudkleurige halve maan tot originele merk?

Ik wil jullie alvast bedanken voor de tijd en moeite die jullie nemen om het te bekijken en beantwoorden en wens jullie allen een hele gelukkige en gezonde jaarwisseling toe