Merk/type en hoe stel ik dit zakhorloge in

In onze familie wordt dit horloge 4 generaties doorgegeven aan de oudste zoon. Recent kreeg ik dit horloge, vanwege Covid een paar jaar later, overhandigd.

Het horloge heeft zo’n 3 jaar geleden een service gehad en loopt goed.

Weet iemand iets over de achtergrond zoals: merk, type, jaartal, hoe de achterkant open te maken en hoe deze in te stellen?

(Zelf heb ik Mermod Freres Goliath als mogelijk merk/type gevonden, maar ben er niet zeker van)

4 likes

Geen idee.

Maar de hoeveelheid complicaties maakt het wel leuker zakhorloge dan de meeste die je tegenkomt.

Wilde ik toch even kwijt :rofl:

1 like

Prachtig familiestuk :ok_hand::ok_hand:

Tijd instellen doe je door het knopje naast de kroon in te drukken (en ingedrukt te houden) en dan aan de kroon te draaien, maar hoe je de complicaties instelt geen idee.

Achterdeksels maak ik meestal met m’n nagel open, alleen als het echt niet lukt een bot mesje. Er zit over het algemeen een lipje ergens in de buurt van de kroon, daar moet je dan je nagel achter zetten.
Vervolgens zit er vrij zeker nog een deksel achter met een lipje op ongeveer dezelfde plek.

Succes en veel plezier ermee :+1:

1 like

Dat vond ik ook, en heb je het gezichtje op de maan gezien :upside_down_face:

1 like

Ah, inderdaad er zit een miniscuul lipje. Met mijn nagel lukt het me niet. Zal later eens verder proberen.

1 like

Succes en schiet niet uit :innocent::grin::+1:

mooi zakhorloge

Kan je niet helpen met je vragen, maar wel complimenteren met dit prachtige zakhorloge!

En hij is open: zie hier het binnenwerk
Dank voor de tip! @wbcoupe

3 likes

Is dit de maker van de kast of van het horloge?

1 like

Is een universele stempel die je veel tegenkomt in dergelijke “gunmetal” kasten. Betekent volgens mij zoiets als “gegarandeerd van staal gemaakt” :thinking:

Zit ook een mooi uurwerkje in, net gesteend uurwerkje met ankergang. Uurwerken uit die tijd zijn vaak wat lastig te identificeren. Ze zien er soms wat universeel vormgegeven uit en zijn meestal niet voorzien van markeringen. Hij lijkt een beetje op deze FHF, maar dat kan toeval zijn:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&FHF_19H6_5

Dateert wel ongeveer uit hetzelfde tijdperk als jouw exemplaar, rond 1900-1910.

Het jaartal dat in onze familie wordt genoemd is rond 1895, dus dat komt ook wel ongeveer overeen.

1 like

Inderdaad, dat komt mooi overeen, plausibel jaartal voor dit horloge :+1:

Tijd instellen werkt goed nu ik weet hoe het moet. Hoe stel ik de dag /maand /maan in?

Er zitten geen kleine gaatjes aan de zijkant van de kast? (Om een paperclip o.i.d. in te steken)