In onze familie wordt dit horloge 4 generaties doorgegeven aan de oudste zoon. Recent kreeg ik dit horloge, vanwege Covid een paar jaar later, overhandigd.
Het horloge heeft zo’n 3 jaar geleden een service gehad en loopt goed.
Weet iemand iets over de achtergrond zoals: merk, type, jaartal, hoe de achterkant open te maken en hoe deze in te stellen?
(Zelf heb ik Mermod Freres Goliath als mogelijk merk/type gevonden, maar ben er niet zeker van)
Tijd instellen doe je door het knopje naast de kroon in te drukken (en ingedrukt te houden) en dan aan de kroon te draaien, maar hoe je de complicaties instelt geen idee.
Achterdeksels maak ik meestal met m’n nagel open, alleen als het echt niet lukt een bot mesje. Er zit over het algemeen een lipje ergens in de buurt van de kroon, daar moet je dan je nagel achter zetten.
Vervolgens zit er vrij zeker nog een deksel achter met een lipje op ongeveer dezelfde plek.
Zit ook een mooi uurwerkje in, net gesteend uurwerkje met ankergang. Uurwerken uit die tijd zijn vaak wat lastig te identificeren. Ze zien er soms wat universeel vormgegeven uit en zijn meestal niet voorzien van markeringen. Hij lijkt een beetje op deze FHF, maar dat kan toeval zijn: