Merk zakhorloge 1890?

Heb zojuist deze 2 zakhorloges georven (geërfd?) Kan iemand mij hier meer over vertellen. Bij voorbaat dank. Heb geen verdere informatie fotos spreken voor zich







1 like

@vinwat, kom er maar in!

1 like

De grote is een déposé 6063318, nu die kleine nog, er staat BF in de “klep” kan niet vinden wat het nu precies is.

Het merkje op het grote zakhorloge:

2 likes

Aaah bedankt, het uurwerk is een déposé, horloge is inderdaad een marie-Albert perrier. Weet jij toevallig meer over dit merk?

Nee, maar je kunt met kenmerken als déposé, BF, Maan/ster (Mond/Sterne) op Mikrolisk.de zoeken.
Daar vind je een uitgebreide hoeveelheid merken enz. op het gebied van uurwerken.

1 like

Het zakhorloge met de ketting is een Phenix.

phenix 5 - kopie

Hier is nog meer te vinden van het merk.

https://www.cliniquehorlogere.ch/en/archives-diverses/manufacture-montre-phenix.html

1 like

Volgens mij mag het allebei.

1 like

Nee, geërfd is de juiste vorm, georven is onjuist.

2 likes

Dan heb ik het fout, sorry.

2 likes

Geërfd heeft de voorkeur. Toch kan georven ook, maar dat het heeft een “grappige” connotatie:

4 likes

Toch wel?

1 like

Ja, omdat je een bewuste taalfout maakt is het grappig. Is de zin van de topicstarter is het niet grappig bedoeld dus lijkt mij geërfd de te gebruiken vorm. :thinking:

Daarom gebruikte ik beide, kan je nooit fout gaan

2 likes

Dit ga ik ook proberen bij mijn volgende Nederlands toets. :crazy_face:

5 likes


De binnenkant van het kleine horloge

Laat je het even weten als hij nagekeken is, lijkt me leuk.:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dat lijkt er inderdaad erg veel op, bedankt voor de moeite👌🏻

1 like

Kan het schildje dat op het horloge zonder ketting staat staan voor Remontoir?

Nee hoor,remontoire geeft aan dat het horloge met een knopje/kroon opgewonden moet worden ipv een losse sleutel.