Merk zakhorloge 1900 gekend?

Hallo beste mensen,
Ik heb goed gezocht bij de “zoeken” knop maar kon jammer genoeg niets vinden vandaar deze vraag.
Onlangs kwam er in mijn bezit:
-1 zakhorloge met dubbele achterplaat merk METODA (Cervine) 18k goud met secondenwijzer met de volgende inscriptie op de tweede achterplaat: BALANCIER COMPENSE DOUBLE PLATEAU ANCRE LIGNE DROITE LEVEES VISIBLE
Binnenin de buitenste achterplaat de stempel 18k 0.750 met daaronder het nummer 428907 en de afbeelding van een hamertje. Op de binnenste achterplaat dat zelfde nummer met daarboven het woord METAL. Uurwerk is rondom bezet met allerlei gravures.

Ik weet van de familie dat dit uurwerk als geschenk werd gegeven rond 1900.
Ik ging ermee naar een zogezegde “goudsmelter” maar die keek niet eens naar het merk, noch de inscripties enz… Resultaat was dat hij vermoedde dat er een gram of 8 goud in zou zitten en hij berekende dat aan 25 euro per gram (volgens mij was de prijs 20 jaar terug ook al 25 euro maar goed :slight_smile: wat resulteerde in de ronde som van 200 euro die ik zou ontvangen.

Hier komt de hamvraag: kennen jullie dit merk? Er is op internet heel weinig van terug te vinden vind ik. En dan natuurlijk de eeuwig terugkerende vraag, kwam die 200 euro in de buurt of…?
Ik weet het, zonder foto bijna niet te doen maar kom, misschien weet iemand van jullie hier wat over te vertellen, ik ben razend benieuwd.

PS: Heb dan ook nog een (daar gaan we) Roskopf met secondenwijzer.

En ten slotte een perfect werkend zakuurwerk met opdruk: chemin de fer patent no 2306. Ook dubbele achterplaat met binnenin de stempel J 7 C
Plus de initialen van de graveerder en als datum 2 april 1920.

Indien mogelijk zoveel mogelijk info aub. Ik weet het, het is een hele boterham maar jullie zijn mijn laatste redding. Als jullie het niet weten, dan…tja :wink:
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!!
Groeten Erwin

Hallo Erwin,
Probeer wat foto’s te creëren of dit forum. En voor €200,-- ben je wel een waarschijnlijk mooi familiestuk kwijt!!

Groeten Martin.

Dank je Martin voor de tip. Ik doe mijn best om enkele fotos te posten en dat familiestuk…och, ik ben sowieso toch al niet heel erg sentimenteel aangelegd dus… :wink:
Wel zou ik natuurlijk liever hebben dat het gaat naar iemand die er nog van kan genieten dan dat ze het uurwerk laten hersmelten :frowning:

tsja, foto’s zeggen alles.
En ja goudinkopers kijken niet naar inscripties, merken, etc. Het gaat puur om het gewicht van het goud in de klok. Werk veel samen met inkopers, waarvoor ik taxaties doe en aangeef wat meer waard is dan het goud(merken, etc) en wat zonder schuldgevoel van misgelopen winst de smeltkroes in kan.

Mocht het nou een leuk klokje zijn dan heb ik ook wel interesse om de goudprijs aan je te betalen. Moet het wel wat bijzonders zijn, want het komt regelmatig bij me voorbij :wink:

groeten,
Koen

En zoals beloofd geachte forumleden, hierbij enkele fotos van mijn klokjes. Verontschuldig mij voor de ietwat troebele kwaliteit maar ik heb deze moeten nemen met een gsm en eens ze er allemaal opstonden zag ik op de pc dat ze niet echt zuiver waren. Als u erop staat wil ik ze gerust opnieuw doen maar scherp deze keer. In ieder geval heeft u hierbij toch al een indicatie. Ze zijn dus alle drie te koop maar ik veronderstel dat dit daarvoor niet de goeie plek is?

Hier gaan we :+

Dit is dus de 18 karaat METODA/CERVINE van rond 1900

Binnenwerk en achterkant van de METODA (beschrijving zie mijn eerste bericht)

Gravering tweede achterklepje METODA

Gegraveerde achterkant METODA met initialen

ROSKOPF maar secondenwijzer ontbreekt

Dit is de CHEMIN DE FER. Voor de rest geen benaming, wel voorzien van gravuredatum: 2 april 1920 (gekocht voor de geliefde van een van mijn voorvaderen :slight_smile:

Mijn grootste vraag is eigenlijk of iemand het merk METODA/CERVINE kent? Die in 18 karaat goud dus. En zo ja, welke waarde (met de hele natte vinger hoor (tu) iemand vroeg me of ik ze alle drie aan hem wou verkopen maar ik moest eerst mijn prijs zeggen??!! Wat kan ik daar nou mee? :S Die gouden METADO, is die enkel de waarde van het goud waard, zo een 200 euro of kan ik dit maal twee, drie doen, ik zeg maar wat?
Allemaal heel hartelijk dank!!!

ps ik vind op gans internet helemaal niets van die Metado…hoe kan dat nou???:+

Hallo Erwinclaes,

Kijk eens hier:
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker
voor de Cervine en ook de Metoda zul je daar aantreffen.
Daarop kun je verder zoeken.

Ik neem aan dat je weet dat de “Chemin de fer” een spoorweg horloge is.

Met vriendelijke groet,
Inca

Dank je Inca voor deze tip! Echt bedankt!! :}
Het feit dat dit uurwerk zo zelden voorkomt, staat dat dan recht evenredig met de eventuele waarde ervan? Of is het in de “horloge-branche” schering en inslag dat er onbekende prulletjes op de markt werden gegooid die in feite enkel hun effectieve waarde in goud waard zijn?

Ik weet het, ik doe vervelend maar je begrijpt waar ik naartoe wil denk ik, hé…ik wil er vanaf en heb momenteel geen flauw benul of ik er nu 100 of 1000 euro kan voor vragen (och ja, dromen mag, nietwaar! :smiley:

Hallo Erwin,

op de foto is te zien dat één van de twee tandwielen welke dienen om het uurwerk op te winden mist.
Het gouden horloge is dus nog incompleet(en dus niet werkend ook).
ik zou gewoon de goudwaarde vragen voor deze klok. Voor zover ik weet is het niets bijzonders en ga ernou maar gewoon van uit de waard gelijk is aan de goudwaarde, mits je op inernet niets hebt gevonden wt het tegendeel bewijst.

Er zijn zat zakhorloges en polshorloges welke merkloos zijn of welke een onkekend merk heben waar je m.b.v. internet noets wijzer over wordt.

Ik hoef hem overigenes niet te hebben, is incompleet en vind hem om eerlijk te zijn ook niet mooi.

Dus ik denk dat 250-300 een reeele prijs is om te vragen vorlo het geheel, mits de nader twee wel lopen.
Meer vragen kan altijd, mar ik denk dat je dit er wel voor kunt krijgen.

groeten,
Koen

p.s. gouden zakhorloge is enkel interessant voor een horlogemaker/handige harry, er mist een vrij belangrijk onderdeeel, waardoor je het horlgoe niet kunt opwinden.

Bedankt voor de info, ik ga ermee morgen naar de antiquair/brocantekerel en ik zal morgen verslag uitbrengen hoe het nu uiteindelijk gelopen is.

PS als Vlaming is het nog steeds wennen aan de “onomwondenheid” van de nuchtere Nederlanders :#

Die Chemin-de-Fer heeft overigens ook een Roskopf uurwerk.
Is trouwens zo te zien helemaal het zelfde.

Behalve die Metado dan toch (:smiley: