Merkassociatie

Al jaren heb ik mezelf voorgenomen nu eindelijk eens een “echt” horloge te kopen.

Tot aan een uur geleden was ik ovetuigd van de merken Breitling of IWC.

In ben dus horloges gaan passen bij Schaap&Citroen als eerste de Breilting, hierbij viel mij op (dit had wel eerder gemogen) wat voor opzichtig horlogemerk dat eigenlijk is, ongeacht het model dat er gedragen wordt.

Vervolgens de IWC, mooie horloges maar heb net ff geen tien ruggen…

Toen kwam als een duvel uit het doosje de Tag Heuer Carrera, en ik denk dat dit hem wordt.

Nu is eigenlijk mijn vraag aan medeforumleden in hoeverre jullie waarde hechten aan bepaalde stigmatisering t.a.v. horlogemerken, een pitbull is een mooie hond maar zou ik ook niet snel aanschaffen (dit was een beetje mijn Breitling gevoel).

Enerzijds vind ik dat je moet dragen wat je zelf mooi/leuk/prettig vind.

Anderzijds, als je 3 x daags “patser” genoemd word enkel en alleen vanwege het klokje wat je draagt, ga je je er wel minder prettig bij voelen natuurlijk :sunglasses:

Ik snap precies wat je bedoelt.
Ieder merk heeft wel een eigen uitstraling of een gevoel wat je er bij krijgt.
Je moet jezelf met een merk kunnen vereenzelvigen.
Zo is een goede vriend van mij helemaal in to Breitling en heb ik daar helemaal niets mee.Te opvallend, of te veel macho imago (sorry voor de Breitling dragers) of zo, ik weet het niet eigenlijk.
Zelf voel ik meer bij Oris (heb ik er dan ook drie van), Glycine,Sinn, Fortis op de een of andere manier past dat meer bij me, minder opvallend, minder bekend iets meer sufisticated…zeg maar.
Tis ook allemaal persoonlijk zullen we maar zeggen.
Koen

Vond ik vroeger ook. Ik kocht liever tien Zeno’s dan 1 Breitling. Het patser-gehalte vond ik erg hoog.
Totdat ik mij jaren later in het verhaal ging verdiepen en een Breitling onder de welbekende loupe legde. Wát een perfectie tov andere merken.
Tot in detail afgewerkt en aan alles gedacht.
Ach, het waarderen van merken is een persoonlijke evolutie en een kwestie van smaak.
Ga voor de Carrera!!
Een schitterende klok!
Jur

Ik heb precies hetzelfde gevoel bij Breitling, niets ten nadele van de kwaliteit die ze leveren maar het zijn vrij opzichtige horloges in mijn optiek.

Mag ik vragen voor welke variant van de Carrera je wilt gaan? Ik ben zelf ook aan het kijken voor een Carrera, erg mooie klokken!

Vreemd,

Persoonlijk vind ik net dat de ‘militaire’ horloges een hoger ‘patsergehalte’ hebben.

Smaak?

De foto’s met munitie, pistolen en messen komen dan ook het meeste voor in die ‘sector’.

Breitling lijkt een merk voor de ‘uitstralings’ mensen, maar als je de Breitling-fora volgt … Er zit veel passie achter …

Zoals vermeld, Breitling is gewoon subliem afgewerkt …

Tag is ook een mooi merk, maar je hebt ‘High-End’ lijnen en ook wat ‘mindere’ lijnen.
De Carrera is een mooie lijn …

IWC is mooi wanneer ze duur worden, helaas :frowning:

Het hangt ook een beetje van het totaalplaatje af. Als iemand in een keurig pak rondloopt met een Breitling Chronomat geeft dat wat mij betreft een ander plaatje dan iemand in een trainingspak (no offense) met een gouden Breitling for Bentley. Het hangt dus nogmaals van het geheel af.

Laat onverlet dat de Carrera een prachtig horloge is, en inderdaad iets minder opvallend.

Als ik eerlijk mag zijn, vind ik Breitling pas patserig geworden vanaf 2008 bij de opkomst van de Avenger Skyland ( met de “gestencilde” cijfers ), dan hebben ze de Avenger Seawolf ook een (slechte) face-lift gegeven en daarna ook de Superocean.

Daarvoor waren het wel grote modellen, met duidelijk aanwezige en voor Breitling kenmerkende rider tabs, maar ik heb ze zeker nooit pasterig gevonden en nog van niemand daar een opmerking over gekregen.

De nieuwe B01 heeft dan wel een mooi manufactuur werkje, maar uiterlijk vind ik hem ook niet meer zo mooi.

Wél is het zo dat Breitling ( en wel merk niet ) zeer duidelijk aan image-building doet en dat wellicht 1/2 of nog meer van de horloge-prijs daar naar toe gaat. De etalages van Breitling ogen natuurlijk heel stoer, maar bouwen mee aan dat imago, doch zijn steeds erg smaakvol en tot in de puntjes afgewerkt.

En tot slot:

Jagen-kopen-wachtenophetpakje- is heel veel fun, maar op een dag bereik je het punt dat je niet al je horloges genoeg draagtijd kan geven.

Ben je dan niet beter af met wat minder, maar van wat betere kwaliteit ?

Of zoals Zino Davidoff ooit zei: “Fumer moins, mais fumer mieux” ! :wink:

Tja dit topic is een beetje een verlengde van Dreski’s topic "waar ben ik nou helemaal mee bezig"
Over het algemeen moet een merk je natuurlijk gewoon aanspreken, dus als je Breitling nu al een patser imago vind hebben is het dus duidelijk dat je maar beter geen Breitling kunt aanschaffen…en dat doe je ook niet want het is een Tag geworden, ook mooie klokken.
Rolex is ook zo’n merk wat door de meeste mensen (die waarschijnlijk horlogevirusvrij zijn) als patsermerk wordt getypeerd. Het hangt natuurlijk ook sterk af van de uitvoering, ik vind een geelgouden rolex afschuwlijk, maar de sub no date en de daytona vind ik de mooiste modellen.
Ik vind de Breitling colt serie en de superocean heritage qua patserigheid nog wel meevallen. Ik kan me wel vinden in de reactie van Koenta, Oris is toevallig ook zo’n merk waar ik bijvoorbeeld meer mee “heb” dan een omega, waarmee ik niet zeg dat ik nooit een Omega zal kopen.
En zoals met veel merken en artikelen is de prijs van sommige items volledig uit zijn verband gerukt. 300 of meer euri voor een horlogeband?..waanzinnig…daar heb je vliegticket voor naar New York!..maar ja…dat virus, de liefhebberij, de hobby, niet uit te leggen aan mensen die geen liefhebbers zijn;)

gewoon het horloge aanschaffen dat je hart sneller doet kloppen, dan krijg je er nooit spijt van…niet uitgaan van wat anderen ervan mogen vinden, is niet relevant. Zelf ook bezitter van een carrera CV2A10.BA0796 en moet zeggen dat het een prachtig en supergoed horloge is. Nooit spijt van gehad. Gaat je bloeddruk echter omhoog van een IWC of Breitling, dan moet je daarvoor gaan. Zelfs als het nog even doorsparen betekent. Zeker bij deze grote uitgaven is emotie een belangrijke factor.

Zelf heb ik ooit de Tag Heuer Carrera (zwarte wijzerplaat, zwarte bezel met stalen band) in bezit gehad. Enkele maanden geleden heb ik deze bij de dealer in een ruil betrokken met de Omega Speedmaster pro. Op dit moment heb ik er een beetje een dubbel gevoel bij: ik ben zelf (o.a.) een Omegaliefhebber en de Speedmaster Pro is echt een icoon dat ik er perse bij wilde hebben.Aan de andere kant vond ik de Carrera gewoon mooier en bij de Carrera heb je veel meer het gevoel echt iets om je pols te hebben (is waarschijnlijk ook gewoon zwaarder dan de Speedy).Al met al speel ik met de gedachte ooit toch weer een TH Carrera aan te schaffen.
M.a.w. Nescio: goede keuze de Tag Carrera…!

Dit vind ik een goed verhaal.

Wat is eigenlijk een 'opzichtig’horloge?
Het kan ook positief zijn,elk horloge wat opvalt door zijn schoonheid is m.i
opzichtig te noemen.
Meeste merken zijn niet eens bekend bij het grote publiek, b.v als je een IWC zou dragen zou het niet eens opvallen, maar een TW Steel wel vanwege z’n omvang.
Liefhebbers dragen wat ze mooi vinden,patsers dragen alleen bepaalde merken om te laten zien dat ze geld hebben maar weten soms niet eens wat ze dragen.
Kies wat je mooi vind en een goed gevoel bij hebt,en niet wat de omgeving ervan vind.

gr Ron