Merkensites vaak summier

Marketingdeskundigen zullen er zeker over nagedacht hebben maar ik vind merkensites vaak summier. Bijvoorbeeld dat er over calibers veel meer kan worden gezegd of getoond dan vaak het geval is. Nog niet zolang geleden stonden er op de sites van Vacheron Constantin en Audemars Piguet altijd afbeeldingen van de gebruikte calibers met de specificaties. Vaak een voor en achterzijde en dan heb je het over de meest prachtige uurwerken. Dat is nu niet meer het geval. Maar bij andere vergelijkbare merken als F.P. Journe is er dan wél weer veel informatie over het uurwerk te vinden. Bij goedkopere merken is het al niet veel beter, maar omdat het daar vaak om standaarduurwerken gaat is dat nog te begrijpen. Er staat dan bij een uurwerk vaak “self winding”.
Ook is er vaak weinig te vinden over horloges die men in het verleden maakte, in combinatie met de gebruikte uurwerken. In oud foldermateriaal was vaak wél meer te vinden, maar nu gaat alles via de sites. Men zal er vast een reden voor hebben maar als horlogehobbyist wil ik graag wat meer weten dan basale informatie. Dat zal voor anderen ook gelden vermoed ik zo.

13 likes

Eens, maar dan begint het speuren en dat is leerzaam. In de horlogehobby (of gekte, wat u wilt) vind ik de reis belangrijker dan de eindbestemming.

5 likes

De fabrikanten hebben steeds meer door, dat hun doelgroep vaak jeugdig “easy money” is (van drugshandel, via voetballers, tot YT vloggers) en dus vaak niet zo geboeid is door het binnenwerk. :man_shrugging:

7 likes

Vergeet de rappers niet…

Dat bedoel ik dus…

1 like

Dat vind ik ook. Uren en uren het internet doorzoeken, veel informatie uit dit forum halen en maanden bezig zijn met de zoektocht.

2 likes

Ik herinner me nog levendig een AP-presentatie in 2018, in Genève. Op de SIHH. De tering, alsof ik een foute nachtclub ingewandeld was. Die CEO met die onmogelijke achternaam (OK; Bennahmias) was er ook bij. De heren Audemars en Piguet woelen in hun graven…

2 likes

Maar goed, AP trekt de doelgroep blijkbaar zelf aan:

2 likes

Iedereen die tegenwoordig een beetje bekend wordt heeft in no time luxury om de pols. Het zij zo. En bij aanschaf is alleen het merk dat telt.

1 like

Beetje tennisser of wielrenner doet een RM van een halve ton om de pols. A 30 gram of zo… …ik ben niet jaloers. Mijn uitzicht hier in mijn flatje, aan 3 kanten, maakt alles goed.

3 likes

Ik moest gelijk aan deze video denken; gaat in op de (veronderstelde) overwegingen achter de marketing van verschillende merken:

Leuk kanaal überhaupt, aanrader!

5 likes

Maar daar hoeven ze niet voor te betalen…

Dat is wel een goedkope, dacht dat RM’s pas vanaf 100k beginnen?

…dat zegt wel weer wat over hun eigen inkomsten. Dat suffe horloge is maar een contractuele bijkomstigheid. Maarre-nogmaals, niet jaloers. Standaard driewijzer beurtje bij RM is zo 5K. Daar moet ik - tja - voor werken. :innocent:

2 likes

Sorry, zat er een nul naast… …gaat ook te makkelijk tegenwoordig. :sweat_smile:

1 like

Drugshandel levert voor 99% van degene die zich er mee bezig houden bijna geen geld op. Dat is ooit becijferd door die gast van freakonomics.

Je kijk op de wereld is wel weer lekker positief, man.

Ik denk eerder dat sites zo zijn omdat ze vroeger door mensen met vakkennis van horloges werden gevuld, maar nu puur door marketing mensen worden gemaakt die zich alleen interesseren voor woorden als “SEO”, “engagement”, “compelling content” en “call to action” op hun websites.

2 likes

Dus dit :point_up:t2:

Ook aan de verkoopkant ‘low information and low interest’…

:joy::joy::joy: Zit zelf op 517 dagen

2 likes

Mij valt voornamelijk op hoe belabberd de foto’s op de meeste sites zijn. Als het al foto’s zijn, want meestal kijk je naar een paar renders op een witte achtergrond. Daardoor krijg ik echt 0 gevoel bij een horloge. De meeste foto’s die hier op horlogeforum voorbij komen, vind ik veel beter om een idee te krijgen hoe een horloge draagt. En vaker mooiere detailfoto’s hier.

4 likes

Mee eens, en ook met TS, ik zou ook graag meer informatie zien over uurwerk en/of materiaal en bewerking van de bijvoorbeeld wijzerplaat etc.

Mijn laatste aankoop was een Archimede Klassik 42, prachtig horloge maar op de website 3 standaard foto’s op een witte achtergrond idd, dat zou zo veel mooier kunnen :man_shrugging:

1 like

Daarom koop ik nooit zomaar. Ervaringen lezen op HF, Reddit etc. Amateur reviews op youtube. Heb je meer aan dan wat plaatjes op een website.

Verder heb ik alleen erfstukken en koop ik meer 2e hands op HF dan nieuw. De kop is van de prijs af en ze zijn vaak als nieuw.

1 like