Merktekens

Dit horloge heb ik laatst gekocht. Het merk is mij niet bekend maar ziet er leuk uit en een mooi formaat.
Maar bij de lugs zitten merkjes die ik niet thuis kan brengen.

Ik denk dat een van onze horloge helden er wel iets van kan maken, ben erg benieuwd.

Ik gol een beetje op Robert Baums als
Maker van het horloge. Het erdte merkteken is denk ik 09, maar geen idee van de betekenis. De tweede zou de kastmaker kunnen zijn.
Wat voor een uurwerk zit erin?

2 likes

Jeambrun 23D uurwerkje

2 likes

Is dat een goed uurwerk?

Kwalitatief prima uurwerk voor zover ik weet. Stamt uit de jaren 50 en is veel toegepast.

2 likes

Maar nu de tekens, ik denk dat het een goudmerk zou kunnen zijn. Na bestudering van de kast, zie ik geen slijtage plekken in de kleur wat je vaak ziet bij vergulde kasten.

Of het gehalte van de vergulding. Ik zou je niet te snel rijk rekenen, want daarvoor missen dan enkele zeer kenmerkende tekens.

Denk niet dat het goud is. De eerste regel lijkt POG te bevatten: Plaque Or G. De tweede regel na goed bestuderen is 10 M oftwel 10 micron. Onderste regel kastmaker?

1 like

Ik heb wel altijd het idee dat deze uurwerken in de goedkopere horloges zijn toegepast ondanks dat de uurwerken wel kwalitatief goed zijn.

2 likes

correct en juist

3 likes

Het is een horloge uit de omgeving van Besançon.
Frans dus. Er staat ook geen Swiss Made op…

Sorry, ik heb nog eens met de loep bekeken en moet bekennen dat er wel slijt plekken op zitten.
Het basis materiaal is waar schijnlijk messing. vandaar dat ik het niet heb gezien.

Helemaal gelijk

Volgens onderstaand is RB, Rulliere Bernard. Lijkt een huismerk van deze oude (nog bestaande) Franse juwelier uit Saint Etienne: https://www.rb1890.fr/fr/aide/notre-maison

Een andere RB op de site van een Franse verkoper (uit die buurt) waar ik de info tegenkwam:

1 like