Merkwaardige Taxatie

My is de optie op school aangeboden, en myn werkgever is beedigd taxateur, voor artikelen van ik dacht na 1952.

Gr Daan

schmeink Schreef:

innen kunnen ze als de beste, uitkeren wordt een
stuk lastiger

Bij mij hebben ze toch al drie keer uitgekeerd en ook zonder problemen. Schade moest wel telkens getaxeerd worden, maar na de taxatie had ik het geld vaak al binnen 2 weken op mijn rekening staan.
En bij alle drie de keer had ik ook geen klagen met betrekking tot de uitkeringssom en het gestolen/beschadigde goed.

Sparks Schreef:

Mocht het horloge gestolen worden, dan zal over
het algemeen de dagwaarde van dat moment worden
uitgekeerd. Dan wordt dus wel gekeken naar de
gangbare verkoopprijzen.
(Als blijkt dat je ‘onderverzekerd’ bent, dan is
de uitkering overeenkomstig lager.)
Meeste verzekeraars hebben wel experts op bepaalde gebieden in huis (of goede afspraken met mensen die in bepaalde gebieden werkzaam zijn). Voor mijn Maurice Lacroix kreeg ik na diefstal meer terug dan ik er voor had betaald. Volgens de expert was het horloge meer waard geworden (hoewel de prijs in de markt dat duidelijk niet was). Bij een goede kostbaarhedenverzekering wordt trouwens gesproken over herstel/vervangingswaarde, niet over wat een goed op de 2ehands markt doet.

Of er uiteindelijk echt winst voor je in zit . . .
ik betwijfel het.
Winst zit er bij een inbraak/diefstal nooit in. Je bent ontzettend veel tijd kwijt met regelen van alles - in die tijd had je ook kunnen werken. Om nog maar te zwijgen over emotionele schade die je er van hebt.

Dat is ook precies wat ik bedoelde.

Als het bij gewone inboedelverzekeringen op uitkeren aankomt, kijkt men naar de dagwaarde.
Bij een kostbaarhedenverzekering wordt inderdaad vaker de herstel/vervangingswaarde als uitgangspunt genomen.

Bij ‘winst’ doelde ik op de opmerking dat na uitkering mogelijk 2 horloges van het gestolen merk+type of zelfs nog een 3e horloge kunnen worden aangeschaft.

zo’n extreme winst zit er niet in. Maar met de uitkering van de Maurice en nog de nieuwprijs van een Mondaine Ecomatic kon ik voor dat geld wel mijn Monaco kopen :smiley: