Merkwaardige Taxatie

Beste Forumleden,

Onlangs hebben wij hier een taxateur over de vloer gehad om een aantal sieraden en antiquiteiten te taxeren. En passant liet ik de man mijn Breitling zien en vroeg of hij deze bij de taxatie wou betrekken, hier had hij geen problemen mee.

De bovenstaande Breitling Chronomat Crosswind A13055 is door de beste man getaxeerd op 5800 euro. Dit vond ik nogal merkwaardig aangezien deze klokken naar mijn inziens een nieuwwaarde hebben van ergens rond de 3600 euro (ik weet niet wat het in de guldentijd gekost heeft). Wat is jullie kijk op deze toch riante taxatie als je hem vergelijkt met de prijs die ik voor de aanschaf betaald heb?

Natuurlijk wil ik de expertise van de man in kwestie niet betwijfelen alleen ben ik bang dat ik problemen met de verzekering ga krijgen wanneer ik een dergelijk bedrag ga vragen voor zo’n oude Crosswind! :S

Niemand die het met mij eens kan zijn dat de Breitling zo hoog getaxeerd is?

Of kan aangeven waarom hij zo hoog getaxeerd is?

1 like

Het gaat hier toch om een taxatie voor de verzekering, voor als ie gestolen wordt, e.d.? Wat je er bij verkoop voor krijgt staat hier los van, en heeft niets met de verzekerde waarde van doen. Misschien taxeerde de man op vervangingswaarde en kost een nieuw vergelijkbaar model dat wel.

Bedankt voor je inbreng Arjen, maar een nieuw vergelijkbaar model kost maximaal 4000 euro. Ik snap je punt alleen wel en zit hier ook absoluut niet te klagen, ben alleen wel bang mocht ik er het genoemde bedrag voor krijgen van de verzekering dat er wel een meer high-end horloge aangeschaft voor kan en zal worden.

Het geeft aan dat jouw man van de verzekering geen verstand heeft van horloges.

Arjen Schreef:

Het geeft aan dat jouw man van de verzekering geen
verstand heeft van horloges.

(tu)

Vermoed alleen dat ook de premie gebaseerd is op de getaxeerde waarde?!

verkoopwaarde 1850 op dit moment schat ik zo in. kan een honderdje meer of minder zijn.

Beste man is een onafhankelijke taxateur, als hij een taxateur van de verzekering was zou ik me helemaal kapot gelachen hebben dan was hij een dief van z’n eigen portommonee.

Dan heb ik alsnog een erg mooie prijs ervoor betaald maargoed!

Ehm, als jij hem in de vensterbank legt, kom ik langs met een baksteen. Allebei blij :smiley:

Zonder gekheid, dit soort rapporten werken natuurlijk wel fraude in de hand.

Groeten,

Martin

Ben ik volledig met je eens, het is overigens wel onder voorwaarde dat hij uit de kluis word gestolen volgens mij.

Maar kan er dan inderdaad 2 dezelfde voor terug kopen met nog een leuke Meistersinger erbij, zal morgen even een fototje posten van het rapport.

Ga er maar vanuit dat verzekeringsmaatschappijen absoluut geen filantropische instellingen zijn.
Ik vermoed dat je premie gaat betalen o.b.v. de taxatiewaarde.
Mocht het horloge gestolen worden, dan zal over het algemeen de dagwaarde van dat moment worden uitgekeerd. Dan wordt dus wel gekeken naar de gangbare verkoopprijzen.
(Als blijkt dat je ‘onderverzekerd’ bent, dan is de uitkering overeenkomstig lager.)
Of er uiteindelijk echt winst voor je in zit . . . ik betwijfel het.

Yip, wat Sparks zegt, neem van mij aan, verzekeraars zijn per definitie nooit een dief van hun eigen portemonnee, wel van die van jouw.:wink: Je zegt zelf al dat de voorwaarde is dat het horloge (waarschijnlijk) ook andere sierraden in de kluis gelegen moeten hebben…tja hoe groot is die kans…en mocht dat gebeuren dan vinden ze (die verzekeringsmaatschappijen) wel iets anders om niet te hoeven uitkeren, bijvoorbeeld dat de kluis niet op de juiste wijze verankert is o.i.d.

Die taxateur is slim, hij taxeert hoog, jij betaald waarschijnlijk een evenredige premie, zoals Sparks al zegt, en hij krijgt waarschijnlijk ook nog provisie.

Kluis is prima verankerd.

Ook ben ik absoluut niet onderverzekerd aangezien hier nogal wat antiek in huis is dus daar zijn ook geen zorgen over.

Maar ik ga er zoals gesteld ook niet van uit dat de verzekeraar gek is en die zal net als mij ook wel afweten van de gangbare verkoopprijzen, maar vooralsnog is het een grappige bevinding om te zien dat een proffesionele taxateur mijn horloge zo hoog waardeert.

Beste Berend,

Zoals U waarschijnlijk weet is de Crosswind niet meer in de verkoop, en zou je kunnen zeggen dat de B01 nu een vergelykbaar, maar ook een duurder horloge is.

Wat ik me alleen afvraag, is of de taxateur wel een beëdigd taxateur is, ook voor dit soort horloges, want sieraden etc zyn uiteraard hele andere ‘te taxeren voorwerpen’.
Misschien is het een optie, om zekerheid te krygen, om naar een Breitling dealer én beëdigd taxateur te gaan voor een second opinion?

Mvg, Daan Hagen

Ik betwijfel of er beedigde taxateurs zijn (speciaal) voor horloges.

Ik heb mijn horloges voor de verzekering laten taxeren door Philipp Stahl van Steiner Maastricht. Niet beedigd maar wel deskundig.

hans

Nee klopt, niet speciaal beedigd voor horloges, maar wel voor betrouwbare taxaties. Beedigd houd eigenlyk in dat de taxateur in kwestie een betrouwbare taxatie kan maken (voor de verzekering). Deze naam kryg je dmv een cursus/opleiding, dus dan kan je er vanuit gaan dat de taxateur verstand van zaken heeft. Dit betekend natuurlyk niet dat deze het niet heeft!

Did some research, het best vergelykbaar model, op dit moment in de verkoop, is de Blackbbird. Dit model staat voor ongeveer €5000,- met de gouden Riders komt de getaxeerde waarde van €5800,- aardig in de buurt, en kan het dus goed kloppen!

Daan

Correctie, hy heeft geen gouden riders, maar vooralsnog, komt in de buurt!

verzekeraars zijn de grootste criminelen van het land…

innen kunnen ze als de beste, uitkeren wordt een stuk lastiger

‘Beëdigd taxateur’ was een beschermde titel die tot zo’n 15 jaar geleden gold in de makelaarswereld.
Taxaties van onroerende goederen mochten toen alleen gedaan worden door personen die deze kwalificatie hadden.

Op enig moment is dit losgelaten.
Nu gelden allerlei andere (vrije) termen voor deze taxateurs, met overeenkomstige kwaliteitsverschillen (= onvermijdelijk).
Er bestaat dus geen echte standaard meer.

Beëdigde taxateurs in andere branches (zoals horloges) bestaan (m.i.) niet.

M.vr.gr.,
Flip.