Mesh advies, update: nou hij zit erom hoor

Ha

Voor mijn Nomos wil ik graag een milanese mesh proberen.
Nu zat ik op Geckota te kijken naar een mesh en kwam de volgende twee tegen.

Heeft iemand ervaring met 1 van beiden?

De ene is normaliter beduidend duurder, maar vind ik niet per se mooier.

2 likes

Het model dat je links laat zien is voor een stuk minder (rond Eur 20,00) verkrijgbaar in Nederland, dit is denk ik de meest eenvoudige mesh band verkrijgbaar. Kijk bijv. eens bij Horlogebanden.com, daar kost deze band Eur 19,95. Op de grote boze Chinese website kosten ze zelfs < Eur 5.00…

Het model rechts is inderdaad een stuk duurder, wellicht ook kwalitatiever, mooier is een kwestie van smaak. Hou daar echter wel rekening mee dat als het gedeelte waar de schakels zitten (bij de sluiting) te groot is/blijft (na aanpassing aan je polsomvang) het niet comfortabel zit omdat het 1 stijf geheel blijft. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring…:wink:

Gezien mijn bescheiden polsmaat moeten bij de rechter waarschijnlijk een boel schakeltjes eruit :joy: Dan wordt ie wellicht ook een stuk mooier

1 like

Om wat voor type horloge gaat het? Heb je wel eens naar een shark mesh gekeken?

Edit: een Nomos, even iets te vlug gelezen…Dan is een shark mesh wellicht wat te grof

Dat lijkt mij inderdaad ook. :point_up:

Links past beter, al vond ik dat, toen ik mijn Geckota band kreeg, deze te erg gepolished was - meer nog dan mijn horloge zelf. Mocht dat niet jouw smaak zijn, kijk dan goed in de beschrijving wat voor finish de band heeft.

2 likes

Het staat ook in de voorbeelden die je aandraagt: Milanese Mesh.

Maar wordt met “milanese” ook “mesh” aangeduid?

(dus zou het er nu dubbel staan)

T’ is maar een vraag.

Zoals bij LCD-scherm (Liquid Crystal Display-scherm) er eigenlijk 2x scherm staat?

Had ik niet zo over nagedacht. Maar Shark Mesh suggereert een ander type, hoewel dat op andere sites ook als milanese mesh (grof) geschreven staat.

Anyhow. Ik heb die Horkstow maar besteld, we gaan maar zien wat het wordt.

Toch maar liever een vlindersluiting dan een klikdingetje

1 like

Mesh is de aanduiding voor een geweven staaldraad.

34

waarbij Shark staat voor een grove mesh (visnetten in Australië aangeduid als ‘shark mesh’ worden daar inderdaad gebruikt voor het vangen van haaien)

en Milanese voor de fijn geweven soort , oorspronkelijk uit Milaan waar ze al in de 13e eeuw een dergelijk fabrikaat konden maken.

Gezien de dress capaciteiten van een Nomos dient de band dus behoorlijk fijn geweven te zijn, ongeveer zo.

Denk dat je een behoorlijk goede keuze hebt gemaakt binnen de mogelijkheden van toepasbaarheid en betaalbaarheid. Bij een smalle pols zullen de verwijderbare links afnemen en de band in soepelheid toenemen.

Bij deze nog en leuk artikel om na te lezen en we zijn benieuwd naar het resultaat.

3 likes

Shark mesh wordt toch ook gebruikt om een band zonder “endlink” aan te duiden? Zo ééntje waarbij je de pushpin door de laatste schakels doet.
Zo één heb ik op mijn Squale.
https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/e/a/1/ea1207a16ff91d0ace315c9722a9788c74be7c65.jpg

3 likes

Ik zou oppassen met die linker bandjes. Daar zit geen extra veiligheids vergrendeling op, waardoor het bandje erg snel los kan gaan. Mijn moeder is hierdoor al eens een mooi horloge verloren.

Er zijn echter wel modellen die deze extra vergrendeling hebben, waarvan ik er zelf ook een heb.

Deze heb ik zelf op mijn Orient Ray 2 en bevalt mij zeer goed. Hier betaal je echter ook gelijk meer voor.

2 likes

Ik prefereer zo eentje:


Een sluiting zoals de linkse kan loswippen en het vrije deel drukt tegen je pols. En een vlindersluiting zoals rechts zit (mij) nooit als gegoten…

1 like

Ik heb de mesh band links en ik vind hem bij de sluiting
waar je dus ook de dubbele banddikte krijgt te bulky voor
een dressy look Nomos.
Ook een beetje te zwaar in verhouding tot het horloge.

1 like

Wat een gepiel met kleiner maken :roll_eyes:

5 likes