Traditioneel is de periode kerst en nieuw hier druk met tal van feestjes en verplichtingen. Dus na de examens is het doorgaans een paar dagen netflixen om dan aan de kerst- en Nieuwjaars verplichtingen te beginnen, waardoor de - weliswaar enkel nog maar resterende horloges want er komen er geen meer bij - horloges eenzaam liggen te wezen in hun bakje. Dit jaar ging het anders: 2 NOA’s moesten op 31 december 2024 en ten laatste 1 januari 2025 klaar zijn. Het zijn 2 Nieuwe Oude Aanwinsten, ze liggen hier nl al heel wat maanden te liggen. Nooit gedragen, gewoon weggelegd toen ze binnenkwamen. Dus het zijn nieuwe aanwinsten maar ze zijn allang in ontvangst genomen en dus oud
Dit waren ze bij aankomst: een rado conway 73 en een rado NCC 303. De conway is flink bekrast en hij werkt niet. De NCC 303 is vies en vuil en loopt wel maar het machientje pikt niets op, dus loopt niet goed

De NCC 303. Hier ligt alles in de pot. Op dat moment weet ik nog steeds niet waarom ie niet goed liep.
Alles de kuismachine in, ondertussen gooien we de conway even open en fatsoeneren we de kast van de NCC 303. de conway liep niet omdat er een roestbak mechaniek in zat, helaas vergeten op foto te zetten. In elk geval tijdens het kuisen van de 303 heb ik dan ineens ook een goedlopende mechaniek voor de conway uit de rado-onderdelenbak gevist, in roestbakken steek ik geen tijd meer. Of mechaniek compleet verangen of onderdelenbak. Chance er was nog 1 eta 2789 op reserve en die liep en vertoonde geen roest. Dus klaar gelegd bij de conway.
Montage van de NCC 303: ik begin altijd met de incablocs en deze ronde heb ik het olieproces op foto gezet, al valt over de kwaliteit daarvan wel wat te zeggen gezien de fikse vergroting
oliedruppel in het midden van de dekplaat leggen
potje sluiten en in het werk leggen
hetzelfde procedé voor de incabloc balanszijde, na de incablocs monteer ik de veer in de veerton
gevolgd door de montage van het raderwerk
Na montage raderwerk was ik nog steeds niet de fout tegen gekomen waardoor het horloge niet liep. Dan gaan we maar ineens naar de voorkant voor opwind-, wijzer- en datumwerk, ik kom de fout wel tegen vroeg of laat. Niet vergeten de wijzerspanning van een weinig olie te voorzien
Balans kan er nu in en dan gaan we tussentijds timen. Als je tussentijds timed en je zet dat op foto, dan zet je in principe 3 foto’s van de 3 belangrijkste posities en voldoende lang lopend zodat je in elke positie zicht hebt op de amplitude. 1 timingsfoto zegt niets over de loop en gang van het werk
Hij loopt en hij loopt mooi, dan kan de fout enkel nog maar in de automaat zitten, we zullen het zodadelijk weten want die is nu aan de beurt en ik zie niets
Dus ik monteer de automaat
En nu werkt het ding niet meer, automaat terug demonteren en een keer goed kijken. Fout gevonden en die situeert zich ter hoogte van de pignon voor het eerste automaat wiel. die zit normalerwijze goed vast geklonken in de brug en zit nu iets los en kan omhoog/omlaag komen
Op de 2 volgende foot’s heb ik een pijltje bij de pignon gezet, op de eerste foto steekt ie uit, op de 2de foto is ie ingezakt
Dan loopt het inderdaad niet als je dat er op fabriceert, wiel op de pignon grijpt dan niet meer goed in op de veerton en de andere automaatwielen. Nieuwe automaat dus, hier liggen ze beiden naast mekaar en dan zie je ook de uitstekende pignon bij de ene en bij de andere een goed vlak vastzittende pignon
We monteren de nieuwe automaatmodule en dan kunnen de wijzerplaat en de wijzers geplaatst worden. Blijkbaar een fotootje van de wijzers vergeten
Alles de kast in en een bandje erop fabriceren. Het 2de deel van de 2-delige opwindtige is in deze fase ook vervangen, gezien de veelvuldige roest op de schroefdraad
Dit is het eindresultaat
de eindtiming en die is pas vanochtend gebeurd, na het in de kast steken, zijn we gelijk verdergegaan met de conway 73
En prentjes om de pols
Zodoende na het in de kast steken, zijn we gelijk verder gegaan met de conway, zelfde mechaniek als de NCC 303, dus deze ronde ook de pignon van de automaat gecontroleerd bij demontage, all good. En voor de conway springen we ineens naar de eindtiming en de prentjes om de pols
eindtiming, die ook pas vanochtend gebeurde
Om de pols
En eindigen doen we met de NOA’s naast mekaar
Zeer tevreden met deze beauty’s en missie ten laatste op 1 januari 2025 klaar helemaal voltooid. de volgende ligt al weer op de operatietafel en nu kort het echt af. Nog maar 15 rado’s te gaan en dan is het rado verhaal - op 1 nieuwe ooit wel eens na - helemaal klaar. Dan kunnen we het schuifjesverhaal beginnen om af te ronden.
Happy new year aan allen, dat 2025 al jullie dromen en horlogewensen mag vervullen of jullie goed op weg daar naartoe mag zetten! Voor ons wensen we een 2025 waarin op een plezierige wijze afgerond wordt op vlak van horlogerie en verders al wat een mens dromen kan zeker
That’s all folks tot een volgende keer maar weer
! Rado we love Rado !