Tof , nooit eerder zoiets gezien. Gefeliciteerd met de ontdekking.
Benieuwd of je het licht aankrijgt
Wat een mooi horloge. Een beetje Googlen laat dan ook het licht schijnen boven de 12 en uiteraard een artikel over het hele horloge.
Heb je al onder de deksel gekeken?
Ja, er zit geen batterij meer in. Misschien maar gelukkig ook. Beter niets dan een lekkende batterij…
Ja inderdaad, dat is een leerzaam artikel.
Een update!
Ramp! ( Eigenwijs zoals gewoonlijk)
De hele kleine vlekjes naast het lampje wil je natuurlijk even proberen weg te vegen. Beetje speeksel, puntje van een houtje .
Nou, niet dus. Ja, het lichtte wel wat op, maar het lichte vlekje wordt Ietje groter…Jawel hoor: vernis lost op!
Dus… wat nu?
Er zit niets anders op. Ik moet de plaat poetsen…
Gelukkig geen lumen en opliggende indexen maar jammer is het wel… Het wordt er uiteindelijk niet mooier op. Weg patina… Ik moet leren dat vlekjes ook bij het patina horen…
Jammer! Nu goed, het kleurverschil tussen vernis en plaat is niet zo gigantisch dus het kon erger. Je gaat als boetedoening nu een hele rottijd onder de oogloupe vernis moeten wegvegen rond het merk om dat niet kwijt te raken.
Uhu! En nu onder de microscoop nog tussen de lettertjes in ook schoonmaken, en de randjes rond alle indices.
Ken dat gevoel inmiddels en soms stink je er toch weer in
Dit resultaat vind ik prima …aanmerkelijk opgeknapt toch …of zie ik dit verkeerd ?
Ja , nog een beetje rond de cijfers weggehaald .
Hoe ver ben je nu met dat lampje ?
Ik heb al een beetje geknutseld. Hij brandde zelfs al even.
Ik moest een draadje solderen onder de microscoop!
Maar hij blijft steeds wat kortsluiting geven op de wijzerplaat. Nu ben er k het loopwerk aan het testen. Ik moest de wijzer spanning corrigeren. En als hij het eenmaal doet, het lampje, dan wil ik hem niet nog een aantal keren openmaken.
Het lampje kun je aan/uitzetten met het knopje boven de kroon?
Supergaaf horloge Bas
Gelukt
Eindelijk is het gelukt, met kunst en vliegwerk om het lampje goed te laten branden!
De wijzerplaat bleef maar vals contact maken met de kast.
Dat heb ik uiteindelijk opgelost met nagellak(!?)
Voor de (moderne) knoopcelbatterij heb ik een glaasje gebruikt als vatting. Allemaal onorthodox, maar het werkt!
De aanhouder wint
Who needs lume anyway.