Met batterij, maar:1957!

Sinds ik aan horloges sleutel draag ik bijna geen ’ dode’ horloges meer. Ik vind het tikken, draaien, bewegen gewoon leuk. ( Maar dan weer niet met opengewerkte wijzerplaat, dat hoeft ook weer niet)
Nou ja, ieder zijn meug.
Maar na honderden horloges bij elkaar gesprokkeld te hebben begint mijn smaak te evolueren naar de speciale horloges. Er moet iets aan te ontdekken zijn. Nou dat is gelukt bij deze nieuwe aanwinst!
Het is een horloge uit 1957-1963.
Men was er onderhand wel achter dat Radium niet zo’ n goed idee is. Bij dit horloge hadden ze het lumineuze ( !) idee om een lampje in te bouwen.
Daarvoor was natuurlijk een batterij nodig. Die lag in de deksel. Het circuit was dan als volgt! Deksel en kast de ene polariteit, het uurwerk zelf de andere. De batterij kon dan opgeladen worden, (ja rechargeable ook al!) aan de kroon!
Helaas lekten de batterijen vaak en werd het geen commercieel succes.
Bij deze is de batterij er niet meer, maar dat heeft tot voordeel dat hij verder in ‘mint condition’ is.
Het schijnt dat een moderne knoopcel ook prima werkt. Dat moet ik nog uitzoeken.
Gekocht bij Tony Langeler in Made, voor de prijs van een normaal vintage horloge . Er zit een FHF uurwerk in.
Het lampje zit boven de 12!

105 likes

Wow, wat een ontdekking! Leuk, man!

Wat gaaf! Heel uniek. Ben ook benieuwd of je ooit een batterijtje kan scoren voor deze schoonheid.
Wel oppassen met de Radium hoor :+1::military_helmet:

1 like

Leuke vondst :+1: werkt alles nog? Of ben je daar nog niet achter

Die is er dus juist niet(nodig)!

2 likes

Het lampje nog niet. Maar ik wil extra voorzichtig zijn met iets aansluiten.
Het schijnt alleszins doenlijk te zijn, maar ik wil niks beschadigen. Het loopwerk is geserviced door de heer Langeler. Die doet ook Rolexen en Pateks. Dus dat zit wel snor…

1 like

Cool, ik zat aan die electrics van begin 60s te denken.

Ook zo’n vreemde batterij techniek

1 like

Cool…maar eh opladen aan de kroon :thinking:

Welke zijn dat?
Overigens, het lampje van de Everlight verspreidt het licht via een kunststof ring.

Ja, op een gewone batterij leggen en de + naar de kroon.
Er waren ook speciale opladers bedacht.

2 likes

Bijzondere aanwinst, nooit gezien. Succes met lampje aan de praat krijgen :+1:

1 like

Dit zijn de leuke aanwinsten voor de verzameling. Een horloge met een bijzonderheid. Leuk ding, bedankt voor het delen.

1 like

Wow. Da’s een uniek stuk. Super vondst :smile: benieuwd om die in volle glorie (met licht) te zien!

1 like

Heel apart dat lampje boven de 12.
Gefeliciteerd met dit horloge.

1 like

Bijzonder. En een mooi horloge.

1 like

Geweldig, tot ik deze zag nooit geweten dat dit bestond! Ik hoop dat je het lampje aan de praat krijgt, dan heb je helemaal iets unieks te pakken. Draag hem in goede gezondheid!

1 like

:star_struck: super gaaf :watch: :+1: gefeliciteerd :clap: :clap:
Groet Iwan :motorcycle:

1 like

Er was een vergelijkbaar horloge: de Borel flash.
Die was een jaar later, 1958

1 like

Helemaal geweldig Bas :ok_hand: Succes met het lampje …wanneer je denkt verdorie ik kom er niet uit …ik geef het op …geef me dan maar een seintje dan zal ik je introduceren bij mijn zwager ,de WW van de familie .

2 likes

O, dat is aardig! Kon ik best wel eens nodig hebben :thinking:

1 like