Met elk stapje wordt het leuker

Beste mensen,
(leestijd: 3 minuten)

Al eerder heb ik al over de liefde voor horloges geschreven in een topic, waarin ik de liefde voor horloges doorgeef (althans probeer) aan mijn kinderen.
De Ancre van de kleinste vond ik op de grond in zijn kamer… (grrrrr) en de middelste zoon heeft het voor elkaar gekregen om binnen een halve dag de batterij van zijn ‘kermislcd’ leeg te trekken, omdat het lichtje zo mooi is… Bij het verversen van de batterij zat er ook al een kras in het glas… (zucht). Er is nog een lange weg te gaan,

Mijn vader heeft het bij mij wel geprobeerd, maar (stom achteraf) tevergeefs. Ik vond meisjes veel leuker dan uurwerken, klokken en comtoises.

Mijn papa was een autodidact; hij heeft het repareren van klokken zichzelf aangeleerd. In de kennissenkring zaten een paar juweliers en klokkenmakers waar hij ook ‘geïnfecteerd’ is geraakt en was uit interesse en hobby begonnen met wekkers te repareren. Daarna volgende pendules, comtoises en menig keer donderden er weer gewichten op de vloer en zag ik mijn vader èn moeder over de grond kruipen omdat: “er weer iets was gevallen!”.(Herkenbaar?)

Hij heeft het meermaals geprobeerd en tot op zijn laatste dag (hij is nu bijna zes jaar geleden gestorven) heeft hij nog horloges voorzien van een nieuw batterijtje. Hij ademde ‘tijd’ in de vorm van klokken, uurwerken en horloges.

En nu… na het opruimen van de zolder komen er herinneringen, levendige in de vorm van een “erfenis” van oude horloges en zakhorloges. En dan vraag ik mezelf af: Waarom heb ik niet de kunst van hem afgekeken? Waarom zit ik nu te sukkelen, terwijl ik een "leermeester’ had kunnen hebben?

En natuurlijk is er op Youtube veel te vinden en hier op het forum krijg je binnen no time veel goede tips en ideeën of anders een @ waarbij je je vraag kunt stellen. (Superfijn trouwens!)

Nu zet ik de eerste stapjes; van het inkorten van een metalen horlogeband tot het verwisselen van een batterij of bandje, zet ik nu stappen hoe ik een kroon kan losmaken, zodat ik de kast met de ultrasoon kan schoonmaken.
Vragen gesteld hoe ik Aziatische uurwerken kan samenstellen via een Chinees platform, het kriebelt mensen… het houdt me bezig.

Vorige week heb ik de knoop doorgehakt:

Ik ga volgend jaar januari naar Schoonhoven voor de horlogemakersopleiding!

Nu nog even sparen en af en toe een horloge verkopen en wat oefenen op ‘kapot’ spul, maar ik ga de uitdaging aan. Ik zie wel wat Corona doet voor de toekomst, maar het horlogevirus heeft mij stevig te pakken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Met groet,

Serge

56 likes

Iets minder wel

2 likes

Maar jij hebt nog jonge ogen…

2 likes

:nerd_face:

2 likes

Succes! :smile:

1 like

veel succes en laat van je horen en zien (foto’s)

1 like

Super leuk!. You go

2 likes

Zeldzaam mooi om zo je droom uit te gaan voeren, suc6 :hugs: je vader zou trots op je geweest zijn>

1 like

Hoe lang duurt zo’n opleiding en wat kost zoiets eigenlijk

2 likes

Pb gestuurd

1 like

Is dat niet zo iets als een freule?

:face_with_monocle:

1 like

Mooi man. Volg je passie. Good luck!

1 like

Dankjewel ik heb het helemaal gelezen lijkt me leuk om eens voor de hobby te doen :+1:
(Ik zag ook nog leuke studentes op de foto’s)

1 like

Wat een toffe beslissing! Heel veel succes!

1 like

Proficiat met de beslissing. Ik ben benieuwd hoe je dit ervaart. Zoiets lijkt me zelf ook wel leuk om te leren… Ooit?

1 like

Veel plezier met de opleiding!

1 like

Minder dan een minuut met AVI 9+

afbeelding

Toevallig keek ik net naar die opleiding, maar dat duurt me bovenop mijn huidige opleidingen toch wat te lang (had gehoopt op een traject van 2 jaar of iets)… Dan maar de cursussen doen, eerst die master eens af. :+1:t2:

Succes Serge!

1 like

Goed bezig, je passie volgen!

Ik zou denk zelf nog wel een horloge cursus willen doen.
Twijfel alleen of ik over de juiste motoriek beschik. Heb al eens zitten te priegelen!:sweat_smile:

1 like

Heel leuk, moi dat de spreekwoordelijke knoop is doorgehakt.

Maar een topic zonder plaatjes: dat kan eigenlijk niet? :smile:

1 like

Volg jouw droom, mooi, succes en benieuwd naar de gevolgen😀!

1 like