Met gepaste trots kondigen wij u aan

Super Marc…!!!

Van harte

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst(tu)(tu)(tu)

gr Pieter

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Aan de lirische aankondiging te zien moet je er lang over gedaan hebben om deze te bemachtigen. Kan je vertellen waarom dit zoveel emoties losmaakt? Ik bedoel: ik weet niet heel veel van Breitling af, dus ook niet van dit type. Is het een zeldzaam horloge? Of is er iets anders mee?
Zelf wordt ik bijkans duizelig van al de cijfertjes:D Snap jij iets van die rekenschijf die er inzit? Ik zie rood gekleurde cijfers bij b.v. kilometer, statute mile en nautical mile. Maar er staan er ook nog een paar op die ik niet kan thuisbrengen. Ik snap wel dat je hiermee conversies kan maken tussen de verschillende afstands maten, maar er staat ook nog een ring op met tijden vanaf 1 minuut tot 10 minuten in een logaritmische schaal en die snap ik niet. Ook nadat ik er nu een poosje naar heb zitten kijken kan ik er geen kaas van maken:D

Mijn beste,

Fantastisch!! Het enthousiasme straalt er van af.
Deze Breitling mag zich verheugen op een lange vriendschap van ’Vrijheid in Gebondenheid’.

En voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Van harte gefeliciteerd!!!:~:~

Super klok (en ik kan het weten :slight_smile: hier is de mijne nogmaals)

tjvreeken Schreef:

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Aan de lirische
aankondiging te zien moet je er lang over gedaan
hebben om deze te bemachtigen. Kan je vertellen
waarom dit zoveel emoties losmaakt? Ik bedoel: ik
weet niet heel veel van Breitling af, dus ook niet
van dit type. Is het een zeldzaam horloge? Of is
er iets anders mee?
Zelf wordt ik bijkans duizelig van al de
cijfertjes:D Snap jij iets van die rekenschijf die
er inzit? Ik zie rood gekleurde cijfers bij b.v.
kilometer, statute mile en nautical mile. Maar er
staan er ook nog een paar op die ik niet kan
thuisbrengen. Ik snap wel dat je hiermee
conversies kan maken tussen de verschillende
afstands maten, maar er staat ook nog een ring op
met tijden vanaf 1 minuut tot 10 minuten in een
logaritmische schaal en die snap ik niet. Ook
nadat ik er nu een poosje naar heb zitten kijken
kan ik er geen kaas van maken:D

Lang en niet lang.
Ik ben er al jaren naar aan het lonken, maar een paar weken geleden besloot ik er es werk van te maken. Ik had er eentje gespot, maar véél te duur. Daarop kreeg ik van iemand een tip naar een andere B2 en binnen de week was ie binnen !

De bezel is een “rekenlat” - je kan er de volgende dingen me doen ( ALS je het speciale instructieboekje bij de hand hebt :smiley: :smiley: :smiley: )

  1. Multiplication
  2. Division
  3. Calculating ground speed
  4. Calculating miles per minute
  5. Calculating gasoline consumption
  6. Calculating the rate of climb or descent
  7. Nautical and statue mile conversion / also KM and MPH

Er zit zelfs een kartonnen versie van die rekenschijf bij om te oefenen. (tu)

Maar irl gebruiken weinig liefhebbers dit.
Op mijn B1 heb ik alles vroeger eens uitgeprobeerd en het werkt inderdaad echt, maar voor het zware rekenwerk gebruik ik liever mijn Casio Calculator watch£. :smiley:

Over het algemeen heb ik het niet zo voor drukke wijzerplaten en ook niet voor een windroos-bezel, maar deze is gewoon door zijn drukte héél mooi geworden.

Het is een tot in de puntjes fijn afgewerkte klok, met een zeer aangename band om te dragen.

Gefeliciteerd, geniet ervan.

Daar mag je zeker trots op wezen(tu)
Heel mooi!!

gr Ron

schmeink - dreski - jeronimo - Freddy - GJ - SCHERPRIJDER - El penumbra - Thehaguedragon - arie - MartinB - Paul G. - grootmokum - oscar - RMVR - Eric - Jürgen - Marco-T -jackwillen - Mathias - pdr41 - tjvreeken - Tissot62 - XXoF - marijn -bikerpl :

B E D A N K T voor de leuke reacties ! (tu) :)-D

Bedankt voor het attenderen maar ik heb het er al met Marc over gehad. Het is niet helemaal het model dat ik zoek.

Van harte met deze Breitling, super.

Op de foto van XXoF komt ie ook erg mooi uit.

Geniet ervan.
(tu)

Van harte Marc met de uitbreiding van de familie.
Aan de afmeting te zien zal het wel een zware bevalling geweest zijn. Zo te zien een lekker druk jochie… (Even laten testen op ADHD)

Heel veel draagplezier…

Marc je staat nu aan het hoofd van een mooie Breitling familie, daar mag je best trots op zijn. Veel plezier ermee! Heeft deze ook zo’n mooie “fan” achterkant?

van harte met je nieuwe aanwinst en mooie uitbreiding van collectie … (tu)

OK Marc,

Bedankt voor de uitleg. Het was me wel duidelijk dat het een rekenschijf was: een ronde versie van de vroeger op school door mij gebruikte ‘gokstok’, zoals we dat ding vroeger liefkozend noemden:D
Blijft bij mij toch nog die logaritmische minuten ring over. Nou ja, kijk eerst maar eens een flinke tijd al het moois van dit horloge af, ik kan ook wel op het world wide web gaan zoeken.

@ Tom

Blijft bij mij toch nog die logaritmische minuten ring over. Nou ja, kijk eerst maar eens een flinke tijd al het moois van dit horloge af, ik kan ook wel op het world wide web gaan zoeken.

De binnenste schaal van de cirkelvormige rekenlineal is een voortzetting van de middelste; hij begint bij de 60 (= MPH - pijltje) met 1:00 dwz. 60 min = 1 uur.
Het is handig bij berekeningen met lange tijden (> 1 uur). Dan zie je bv. meteen dat 21 = 3:30 (=210 min = 3 uur + 30 min)

Voorbeeld; het vliegtuig van Marc gebruikt 60 liter/uur en hij heeft nog 210 ltr. in de tanks. Hij heeft zijn rekenschijf zo ingesteld dat op de roterende schijf de 60 tegenover het uursymbool staat. Bij de 210 leest hij dan af dat hij genoeg heeft voor 3:30. (Zoals je nog herinnert moet je dus goed op de eenheden letten; had hij slechts 21 ltr. gehad dan was de tijd ook maar 21 min)

Dank je Aguja, het is helemaal helder(tu) En natuurlijk, bij de gokstok moet je goed de eenheden in de gaten houden!

Aguja Schreef:

@ Tom

Blijft bij mij toch nog die logaritmische
minuten ring over. Nou ja, kijk eerst maar eens
een flinke tijd al het moois van dit horloge af,
ik kan ook wel op het world wide web gaan zoeken.

De binnenste schaal van de cirkelvormige
rekenlineal is een voortzetting van de middelste;
hij begint bij de 60 (= MPH - pijltje) met 1:00
dwz. 60 min = 1 uur.
Het is handig bij berekeningen met lange tijden (>
1 uur). Dan zie je bv. meteen dat 21 = 3:30 (=210
min = 3 uur + 30 min)

Voorbeeld; het vliegtuig van Marc gebruikt 60
liter/uur en hij heeft nog 210 ltr. in de tanks.
Hij heeft zijn rekenschijf zo ingesteld dat op de
roterende schijf de 60 tegenover het uursymbool
staat. Bij de 210 leest hij dan af dat hij genoeg
heeft voor 3:30. (Zoals je nog herinnert moet je
dus goed op de eenheden letten; had hij slechts 21
ltr. gehad dan was de tijd ook maar 21 min)

Hoe weet jij dat ik een vliegtuig heb ??? :smiley:

Leuk die gehele materie omtrend dit horloge.
Het is wel wat ingewikkeld allemaal, die schaalverdelingen en waar
het allemaal voor dient en je het kan gebruiken.
Ik vraag mij dan af hoeveel piloten in werkelijkheid dan zo’n horloge hebben aangeschaft.
Niet veel denk ik. Immers het berekenen van zulke dingen gaat al heel lang electronisch in de cockpit.
Kortom het is gemaakt naar oude modellen. Zie trouwens de Rikketik gisteren.
Enkele echte oude Breitlings gezien met deze schaalverdelingen.
Het is dus puur een kwestie van keuze/voorkeur en mooi vinden.
Eigenlijk zoals wij allemaal als horlogeliefhebbers doen toch?