met beschadiging en denkelijk niet werkende
zijn er daar geintresseerden in en waar verkoop je dit en richtprijs
mag de vraag niet dan verwijder ik dit meteen
meerdere fot’s beschikbaar
met dank
Die goudkleurige kruisjes tussen de Romeinse cijfers zijn zgn Maltheser kruisen. Een populaire decoratie vorm, ook bij horlogeontwerpers. Heeft niets te maken met de beruchte IJzeren kruisen uit de WW II.
De nummers die je opgeeft zeggen niets, misschien serie nummers.
De kwaliteit van de wijzers en de emaille plaat is slecht.
Bij alleen deze foto’s is er verder niet veel te zeggen.
Voor meer info zijn foto’s nodig van: Kast (voor en achterzijde), binnenkant van de kast, binnenzijde deksel(s) (vaak buiten èn binnendeksel), uurwerk (deksels kunnen meestal eenvoudig worden opengeklikt). Verder: materiaal van de kast: chroom? nikkel? zilver (en welk gehalte, zilverstempels/keuren?, ijzer? (meestal zwart verkleurd).
Als ik afga op wat ik nu zie en het horloge functioneert niet, zou ik zeggen: waarde nihil of, grof gezegd, wat de gek er voor geeft.
Bij een zilveren kast misschien metaal waarde als het sterling zilver is (gehalte 925), ook niet meer dan een paar euro.
Advies: lekker houden als curiositeit in een hoekje van je boekenkast.
Zou ook zeggen dat die op zich niet heel berucht zijn. Veel ijzeren kruizen zijn van voor WO2 (was immers een gangbare decoratie van Pruisen en later het duitse keizerrijk).
Die uit de WO2 staan vol met swastika’s. Het is nog best een veel gebruikt symbool in oa de (heavy) metal scene. Volgens mij is een moderne variant ook nu nog in gebruik in het duitse leger.
Nee, dat heeft er inderdaad niet veel mee te maken.
Dat het door de Nazi’s werd gebruikt is historisch afkijken en kopiëren, die vermeende Germaanse jongens daar in dat land hebben op dat teken een smet gemaakt. jammer.
Maar hoe zit het dan wel, kijk, lees en neem een kijkje in de historie van ons verleden;
Het swastika teken is zeker al erg oud en werd allang gebruikt in het hindoeïsme en boeddhisme.
Op mijn vele trips naar het verre oosten heb ik ze ook veel gezien en ze worden nog steeds gebruikt op de vele tempels in India en Nepal.
Het teken staat daar voor zonnerad en soms als symbool voor de vier windstreken.
Overigens is het aardig om te weten dat de Finse luchtmacht tot 1944 dit teken ook heeft gebruikt op hun vliegtuigen en wel in de blauwe kleur.
De swastika is dus een eeuwenoud symbool en het probleem hierover is dus opgelost.
dixi
Dank voor de goede duidelijke foto’s.
Wat mijn idee over de eventuele waarde betreft blijf ik bij mijn eerdere advies.
Inderdaad een ijzeren kast, dus mogelijk van Duitse makelij.
De ingegraveerde/gekraste ‘merkjes’ in het deksel zijn hoogstwaarschijnlijk horlogemakers merktekens. Als een horloge voor onderhoud / service bij een horlogemaker kwam kraste of graveerde deze er vaak een merktekentje in zodat men later kon zien wanneer het horloge voor het laatst onderhoud had gekregen. Ook bij modernere horloges zie je die merktekens vaak aan de binnenkant van het achterdeksel.
Voor de liefhebber misschien wel een interessant oud uurwerk. Ik schat zo rond/na 1920, een vrij eenvoudig penanker uurwerk, geen cylinder uurwerk, die zijn meestal ouder. Ook omdat ik geen apart knopje voor het wijzerverzet zie naast de kroon, schat ik dit jaar in, omdat voor die tijd het wijzerverzet apart met een knopje werd geactiveerd, later, na 1920, werd het systeem om de wijzers te verzetten door het uitrekken van de kroon pas populair.
Qua waarde niet economisch verantwoord om het te (laten) repareren of restaureren.
Maar leuk dat je 'm hier hebt laten zien.
Zoals ik al eerder zei: bewaar 'm als leuk stukje curiosa. Is het een familiestukje? Dan zeker niet wegdoen.
en zoals eerder gezegd waarschijnlijk niks te maken met “ijzeren kruis” want anders was mn bijkomende vraag zouden duitsers de franse naam regulateur gebruiken?