Met IWC gesigneerde kroon en een onbekende kroon wie kan mij er meer over vertellen?

Ik heb een paar kronen liggen waar ik geen informatie over kan vinden.
Allereerst een IWC gesigneerde kroon.
Als ik ga zoeken vond ik alleen maar kronen met een vis of latere met “Probus Scafussia” niet met IWC dit is een forse kroon:
6.85 mm doorsnee
3.5 mm hoog
0.9 tap

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Verder heb ik nog een paar kronen liggen waarvan ik de herkomst ook niet ken.
Het zijn serieuze apparaten met een apart design en onderschijdend logo.
De kleine heeft een doorsnee van 5,5 mm de grote van 7.0 mm. Wie kan mij hier in de goede richting wijzen?

Ik ken eigenlijk alleen maar de kronen met visjes of Probus Scafusia. Verder vind ik het zeer matig gedaan. Vraag me sterk af of deze echt is.

3 likes

Hij komt uit een lot van een horlogemaker die sinds de jaren 90 niet meer werkzaam is. Hij zat tussen een origineel doosje Epsa Super compressor kronen. Een Heuer Calculator kroon en een Omega Speedmaster kroon. Ik heb niet het idee dat het een namaak is maar ik kan er ook niets over vinden.
Ik heb gelezen dat de vis wijst op waterdichtheid. Misschien dat deze uit de tijd is dat waterdichtheid bij horloges nog niet in zicht was.

Je kan het navragen op het IWC forum. Als ze het daar niet weten…

Het IWC op de kroon, staat er wat scheef op maar het lettertype komt ook niet overeen met schrijfstijlen die het ooit gehanteerd heeft. De “I” heeft in dit geval een sterke Serif (uitlopers aan de uiteinden). IWC heeft ruwweg drie stijlen gebruikt, een deftige schrijfletter (vroeg), een compleet rechte “I” (jaren zeventig) en de meer moderne “I” met lichte serif.

Ik denk dat deze kroon afkomstig is van een replica horloge waar de uurwerkmaker een andere kroon op heeft gezet.

@Vahalis hier heb als eerste de vraag gesteld. (vreemd dat zo’n forum geen zoekfunctie heeft, ik ga geen 2000 topics doorlezen) Ik heb daar een reactie dat iemand benieuwd is naar het resultaat.
Op Omega forums ook niet veel.

Hulde voor HF hier op HF de eerste onderbouwing van @HorloG
Dank je voor je heldere uitleg. Hoogstwaarschijnlijk een namaak dus.

Maar doordat ik het in een lot heb gevonden van duizenden originele Zwitserse kronen uit het midden en hogere segment, behalve de twijfel bij de IWC is de rest 100% origineel blijf ik op de kleine kans hopen dat het misschien een echte IWC kroon is hoewel een vreemde eend.

Is er ergens een foto archief van Vintage IWC horloges wat ik zou kunnen doorspitten?

Ja weet je, zet hem gewoon eens naast een paar originele, dan valt deze toch echt wel uit de toon:

http://i95.photobucket.com/albums/l156/wbarker75/IWC%20Crown%20Jewels/DSC_6813.jpg
http://i766.photobucket.com/albums/xx308/fannychou2011/IWCBPCrown_zpse35b0ebb.jpg

Maar goed, los daarvan, als je iets hebt wat je nergens kan vinden dan is het of heel erg zeldzaam of foute boel, mijn ervaring leert me dat het dan vrijwel altijd de laatste categorie is.

Daarnaast heb je weinig aan een kroon als je niet kunt vaststellen op welk horloge deze hoort. In alle voorraden die ik heb doorgenomen (drie complete werkplaatsen) zaten de duurdere spare parts in ofwel het originele zakje of in een zakje waar de uurwerkmaker op had geschreven welk itemnummer het betrof danwel voor welke referentie horloge het onderdeel bedoelt was. Als de kroon gewoon tussen de generieke kronen lag dan zegt dit wat mij betreft eigenlijk genoeg.

Niet dat ik weet. Ik heb pagina’s lang Google images, en huidige en afgelopen eBay advertenties bekeken en geen enkele kroon gevonden die in de buurt kwam.

Klopt deze valt uit de toon vandaar ook hier de vraag.
Ik heb gelukkig andere ervaringen met iets wat “te mooi om waar te zijn” leek. Een UG compur met panda dial.
In het begin waren de meeste reacties op Omegaforums van het caliber "Ik heb het nog nooit gezien dus het is niet origineel."
Tot het verlossende woord van een guru het als origineel bestempelde. Link:

Ik heb ook heel wat bladen op google doorgespit op IWC en Crown. Maar de eerste 10 pagina’s waren discussies over de Vis vs Probus Scafussia. Ik was bang dat iedere andere versie van IWC kronen daardoor naar pagina 100 was geduwd.

De IWC kroon zat weliswaar in een originele verpakking maar niet van IWC. Maar in een Origineel EPSA doosje met Super Compressor kronen. Hier in zat naast de compressor kronen ook de Omega Speedmaster kroon en de Heuer Calculator kroon.
Mijn inschatting is dat een horlogemaker een nepper niet zomaar tussen betrekkelijk gezochte onderdelen stopt. Maar wie weet waarom de persoon die het in dit doosje heeft gedaan. Pics or it didn’t happen:

Zeldzame dingen bestaan uiteraard maar de kans dat dit een legitieme kroon is durf ik wel heel klein te noemen, maar goed uitsluiten doe ik het ook niet. Ik denk dat je het beste contact kunt zoeken met de heritage afdeling van IWC, wellicht dat zij er iets over weten.

p.s. Die EPSA kronen zijn een mooie vangst!

Dank je daar ben ik ook heel blij mee.
Alleen het doosje is al prachtig. Dat er nog een aantal kronen inzaten heel mooi meegenomen😄

Ik had zelf al het plan de kroon eens op vakantie mee naar Zwitserland te nemen. Ik neem aan dat er een IWC museum in Schaffhausen staat. En het daar aan iemand te vragen.
De hetitage afdeling is een goede tip. Ik ga eens uitzoeken hoe ik daar contact mee op kan nemen.

Vroeger had het IWC forum een zoekfunctie. Vreemd dat dat niet meer bestaat. Maar, ver zal je daar met een zoekterm als ‘IWC signed crown’ niet komen :disappointed:

Zoals @HorloG ook al aangeeft bestaat er bij mijn weten ook geen archief met vintage IWC. Ooit bestond het Vintage IWC Catalogue project, maar dat kan ik zo snel niet meer vinden.

Dat klopt daar heb ik geloof ik een discussie over gevonden. Dat project is helaas ter ziele vanwege de hoge kosten. Iemand heeft daar nog iets van proberen te redden door de foto’s te herplaatsen naar een andere server of host. maar dat is op een of andere manier niet gelukt.
Helaas.

Je kan de specifieke website doorzoeken via Google. Typ in het zoekveld:
site:www.domein.com trefwoord trefwoord

1 like