Met of zonder doos en papieren ?

Ben hier in Thailand. Zie hier bij marktkraampjes stapels Lolexen met papieren.
Alleen klokje 75€ met papieren en doos erbij 25€ extra.
Zegt dus niet zoveel. Ook een kraampje met gebruikte Rolexen maar daar liggen de prijzen aanzienlijk anders.
Zijn gewoon mark conforme prijzen. Ook doos en papieren.

Voor rolex wel. (Geen vintage)

Voor al de rest is het een kleine aftrek die ik maak maar geen conditio sine qua non.

Hangt voor mij beetje vh horloge af. Het Is natuurlijk wel minder als ie niet compleet Is, maar bij een Limited edition met speciale assecoires enzo, zou ik het erger vinden, cq de prijs/waarde lager zetten.

Blijft lastig te controleren tegenwoordig of een horloge echt is en/of hoort bij de doos en pieren. Als de nummers op de papieren zijn ingevuld helpt het iets. Dan nog moet je heel goed het horloge zelf controleren.

Vintage horloges hebben lang niet altijd doos en papieren meer, maar zijn over het algemeen beter te beoordelen op,echt of nep. Hier maakt het afweIg zijn van doos en papieren minderbuit, vooral als het iconische modellen zijn.

Vrij jonge merkhorloges zonder doos en papieren mogen nooit zoveel kosten tweedehands als met doos en papieren. Kan zo’n 30% schelen meen ik.

Ik ga me orienteren op een Datejust van tussen 1965/80. Daar zitten echt nooit de papieren nog bij. AWCO heeft er een uit 1968 (dat is helemaal ideaal ;-)) maar die vragen gewoon 600/700 meer dan de marktprijzen. En ook daar geen papieren bij, zelfs geen Jubilee of Oyster band…

Laatst een horloge gekocht zonder de originele doos en papieren. Het horloge is een paar jaar geleden nieuw geleverd door een officiele Omega dealer en is daarna ingeruild bij een oa. Breitling dealer. Deze leverde het horloge aan mij in een Omega service etui, factuur van zijn eigen zaak en garantie. Voor mij is dit voldoende om niet te twijfelen aan de echtheid of dat het gestolen is. En mocht ik er in de toekomst ooit toch problemen mee krijgen kan ik bewijzen dat ik hem zelf eerlijk heb gekocht en kan ik de juwelier aansprakelijk stellen.

Dus doos en papieren is niet per se belangrijk maar enige vorm van authenticiteit of garantie vind ik zelf wel prettig.