Met of zonder doos en papieren ?

Ik begrijp wel dat iedereen liever een horloge aankoopt met doos en papieren maar wat met een correct horloge zonder doos en papieren ? Is deze voor jullie een beetje minder waard of heel wat minder ? Ik krijg zo soms de indruk dat de doos en de papieren meer waard zijn dan het horloge zelf…ik herinner me 'n tag heuer formula 1 die ik enkele jaren geleden had gekocht, enkel het horloge, perfect origineel. Alhoewel deze met alles erbij vrij vlot verkopen heb ik deze moeten laten gaan voor een fractie van de “compleetwaarde”. Wat is jullie mening ?

Ik weet wel dat ik nooit geen horloge zonder de doos/papieren zou kopen.
Of nooit… in ieder geval niet de duurdere merken zoals Breitling, Omega, Rolex etc.
Deze worden nog al eens nagemaakt, soms zelfs zo goed dat een juwelier zich op het eerste gezicht nog wel eens zou kunnen vergissen.
Laat staan als je geen kenner bent.
Overige merken tot een waarde van ongeveer 500 zou ik wel kopen zonder doos/papieren.

Ik heb net een Omega Planet Ocean GoodPlanet gekocht zonder doos en papieren. Ik moest me er echt overheen zetten omdat ik de toegevoegde waarde er wel van inzie, emotioneel en rationeel…

Overigens koop ik de originele doos er wel een keer bij. De papieren zijn jammer, maar mij gaat het uiteindelijk om het horloge. Flipperen wordt wel veel lastiger, dat herken ik als risico. Maar ik denk dat deze niet zo snel weg gaat.

ik ben me ervan bewust dat er namaak in omloop is maar ik ben er zeker van dat er minstens evenveel correcte horloges zijn waar de doos en papieren niet meer aanwezig zijn…

Gezien ik geen dure Zwitsers koop, kan het me eerlijk gezegd niet veel bommen. Ik zie wel her en der “doos en papieren” aangeboden, dus de boel kan ook nog mooi geflest worden.

2 likes

Bij recente modellen zie ik papieren er graag bij. Bij vintage kan het me weinig schelen. Hele flinke premiums voor klokken met papieren zie je mij dan ook niet betalen.

onder 500€: maakt niet uit
boven 500€: liever met B&P

1 like

Het ligt er ook aan waar je het horloge koopt.
Een tijd geleden heb ik een horloge voor een aanzienlijk bedrag (>500€) gekocht bij een juwelier die ook dealer is van dat merk.
Helaas zaten de papieren (o.a. COSC certificaat) er niet meer bij. De doos wel.
Ik heb er wel vertrouwen in dat dit geen “fake watch” was.
Uiteraard was dit wel terug te vinden in de prijs. Elk nadeel heb z’n voordeel…

Als je het horlge zo goed kunt namaken, lukt dat met de papieren ook.

6 likes

Het gaat niet zozeer om de waarde (bij een Rolex schijnt dit gemiddeld 250 euro te zijn) alswel om het gemak waarmee je een horloges met doos en papieren weer kunt verkopen. Dat heeft er vooral mee te maken dat meer mensen het aandurven om een horloge te kopen als de doos en papieren er nog bij zit. Of zoals ik onlangs las, dat je er van uit mag gaan dat iemand die de doos en papieren heeft bewaard misschien ook wel beter met zijn klokje omgaat, maar dat lijkt me nogal discutabel…

Papieren i.c.m. een horloge kun je makkelijker laten na checken.

Je moet eens kijken hoeveel no-lexen er op marktplaats met doos en papieren worden aangeboden. Dat zijn er meer met dan zonder volgens mij.

Ander verhaal is in mijn geval, de Speedy is 100% compleet alles erbij incl. stalen band. Echter deze klok gaat nooit meer weg, dus, doos over band over etc. Denk ook wel eens wat moet ik ermee.

Hans, band zeker niet wegdoen, doos schijnt los nog wel wat op te brengen.
En…zeg nooit…nooit. :relaxed:

Want…:wink:

Zie PB. :wink:

Vergeet niet dat papieren aanmerkelijk gemakkelijker te vervalsen zijn dan horloges, en als je al ziet hoe goed ze dat laatste afgaat…

Met of zonder doos of papieren: voorzichtigheid blijft geboden.

Bij een zeldzame vintage horloge kan ik wel begrijpen dat een doos en papieren grote prijsverschil kan maken, maar bij horloges van bv 1000 vind ik dat niet meer dan 50€ waard. Het maakt flipperen idd veel moeilijker, daarom dat ik een duplicaat van COSC certificaat besteld heb voor mijn Breitling. 2 weken afwachten en dan zal ik wel zien of dat veel gaat schelen.

nooit geen? is altijd een! :grinning:

3 likes

Fake is niet het enige probleem. Een echt horloge zonder papieren kan ook gestolen zijn en dat kun je zelf niet checken. Natuurlijk is de aanwezigheid van papieren geen garantie, maar verkleint de kans wel aanzienlijk. Buy the seller geeft ook geen garantie. Iemand kan te goeder trouw een gestolen Rolex doorverkopen.