Metaal/Sleutel/techneutenhulp gevraagd: NA Omega Seamaster Albatros Montreal Chrono-Quartz

PNaald verhitten en deze langs het deksel halen en zo de pakking smelten?

Ik heb ook nog wel een heel dun gebofen mesje, misschien is dat ertussen te krijgen…

Is dat wat anders dan het door velen gebruikte siliconenvet? Of is het speciaal voor bepaalde pakkingen? Hier een leuke tabel van pakkingsmaterialen, helaas staat er geen (in)smeermiddel in de tabel.

Waarom zou het slecht zijn het te verhitten?
Dat doen we op het werk met smartphones om ze open te krijgen. Het scherm zit op veel modellen vastgelijmd, en op 80 graden laat dat los. Verder geen schade aan de elektronica.

Hoewel het dan natuurlijk wel moderne elektronica betreft, misschien dat oudere spullen er om bepaalde redenen niet tegen kunnen?

Fomblin wordt geadviseerd vanuit verschillende horlogemerken voor pakkingen vroeger was dat inderdaad silicone vet. Als je bijvoorbeeld good old Remontoirvet gebruikt kan het wel eens mis gaan. Ben geen specialist op olie en vet gebied maar gebruik wat voorgeschreven wordt omdat er regelmatig wijzigingen zijn in de gebruikte smeermiddelen en vetten. Ga er vanuit dat ik zo de meest recente ontwikkelingen toepas.

Verwarmen van delicate electronica is nooit een goed idee. Bij de betere electroische componenten wordt dat gebruikt om voor te verouderen. Je weet geen specs van de gebruikte componenten. Bij data sheets van ic’s staat vermeld wat de max temp is gedurende hoeveel tijd, in het geval van een uurwerk weet je het niet en waarom zou je het risico lopen…

is het niet mogelijk om er een stuk nylondraad / vislijn tussen te proppen en dat daarna met een zaagbeweging tegen de pakking aan te trekken zodat je daar wat ruimte krijgt ?

Men nemen een moer met twee componenten lijm die je vastplakt op het deksel. Draai er een bout in en trek aan de bout.

Tadaaa

Yup, precies zoals Ghentwatch het zegt !
Zeker niet opwarmen !
Niet gezond voor de uiterst dure LCD en dodelijk voor het quartz kristal.
Grote moer op lijmen zodat je grip hebt, en dan voorzichtig heen en weer wrikken.
Maar de kast afplakken en aan de dekselnaad met een Olfa cutter langsgaan kan misschien al voldoende zijn.

Ps
Er moeten twee batterijen in. Let op: ene met de + naar boven, de andere met de + naar beneden.
Opgelet dat je het klemmetje niet kwijtraakt en dat je geen spoeltjes beschadigd.

En dank weer, allen!

Ik kan zo (zonder horloge bij de hand) even niet inschatten of de draad “om het hoekje” komt, maar goed idee om te proberen. Nu nog kijken bij wie ik een stukje vislijn scoren kan.
De diverse messen en zo die worden aanbevolen komen niet bij de pakking, kunnen alleen een beperkte kracht op de kast overbrengen. Mijn horlogemaker heeft het geprobeerd maar dufde zonder toestemming geen kracht te zetten (wetend dat ik nogal precies ben op beschadigingen).
Plaatje:

Wat is daar anders aan dan het messing blokje? Iets met een schroefdraad heeft alleen maar meerwaarde als ik de schroefdraad gebruik om (à la poelietrekker) om de kast in beweging te krijgen. Moet in theorie kunnen maar dan moet ik wel het horloge fatsoenlijk inklemmen. Vooralsnog wint het messing blokje in de bankschroef en met de hand de kast hanteren.
Warmte ga ik zeer voorzichtig mee zijn, misschien even in de zon leggen tot hij handwarm is Volgende week ehb ik het horloge op zijn vroegst terug, ean is het 20 graden en een 15 graden hoger is dan weer meegenomen.
Vooraf met het vislijntje zagen, als ik er tussen kom.

Ik dacht dat twee componenten produkten bijna altijd alleen mechanisch te verwijderen waren. Als secondenlijm sterk genoeg is kies ik daar toch eerst voor. Dat is met verhitten weer te verwijderen, na verwijderen deksel uiteraard, zo in een pannetje op het vuur. Als het niet lukt zit ik met een horloge wat het niet doet maar vooral ook héél hoog op de pols ligt met zijn messing blokje :sweat_smile:

@Belleheure, ik neem aan dat je messing zei omdat dat zachter is dan 316L, of om andere redenen? Ik kan toch ook alu of brons of iets anders koperigs pakken als ik dat eerder tegen kom?

Brons is ook prima, ik gebruik messing omdat het stijf genoeg is en in ruime mate voorhanden bij de gemiddelde uurwerkhersteller. in pricipe kun je a lles gebruiken wat een vlak oppervlak heeft wat met een vijl kan worden opgeschoond. Niet te grove kap gebruiken, gaat erom dat het net een wat ruwer oppervlak heeft en oxidevrij is.
Deze methode wordt ook toegepast om horlogeonderdelen vast te zetten op een lakschijf in een klein draaibankje (vroeger schellak) om bijvoorbeeld de indraaiingen op kloven te draaien. Kan best wat hebben maar geen impuls belasting, dan laat het snel los.

Je kunt met zo’n apparaat veel meer kracht zetten dan uit het vrije handje, en met veel minder risico op uitschieten. Wellicht is het voldoende om het mes fors tegen het randje van het deksel te drukken en dan op wijving het deksel omhoog te drukken. Ik kan op de foto’s niet zien hoeveel ruimte je daarvoor hebt.

Even over vislijn; hoef je niet te proberen, werkt niet.:scream: wel kans op beschadigen uurwerk. Achterdeksel is war verhoogd om uurwerk voldoende ruimte te geven. Behalve dat het te dik zal zijn om tussen achterdeksel te krijgen zal het vervolgens dus over het uurwerk getrokken worden. Spoelen kunnen niets hebben en aanraken op de verkeerde manier zal ze zeker vernielen.

voor het geval dat … heb je even een idee hoe het er onder het deksel uitziet

en aan die halve pakking tezien hadden die er ook een probleem mee

Dat je als je tang uitschiet niet gans je kast krast.

Ik zeg toch om er een bout in te draaien? Heb je wat hefboom bij het wriggelen.

Als het deksel echt zo diep in de kast zou liggen, wat ik niet geloof, dan gaat het losmaken met een mes, of een ander wrikmiddel, niet lukken. Dan is het met van een houvast bevestigen op het deksel de enige oplossing.
Ik had bovenstaande foto (@Carpe_tempus) van het open uurwerk nog niet gezien. Maar daar kun je duidelijk zien dat de verdieping minimaal is. Het deksel ligt er door de pakking min of meer bovenop.

Succes,

Met vriendelijke groet,
Inca

geen idee of er ook schroefdraad in het deksel zit,
anders de schroeven eerst helemaal uitdraaien dan op de een of andere manier bovenop die schroefgaten een metalen plaatje of beugel schroeven,
dat geeft de gelegenheid om er een hefboompje onder te zetten ( schroevendraaier ) vervolgens ergens op de band/ lug een potlood leggen zodat je dat hefboompje daarop kunt scharnieren en dan omhoog wippen

Gewoon even naar de Omega specialist Ferrie Schweitzer brengen die weet wel een oplossing :wink:

Ik zou een rondje bellen en de bekende horlogemakers vragen wie er ervaring heeft met dit horloge. Wesselink en Vreeker, Ron Sonders, Nico Rijsman om er maar een paar te noemen.

Even langs gaan bij W&V in Alkmaar of opsturen. Niet zelf gaan lopen kloten