Metaal/Sleutel/techneutenhulp gevraagd: NA Omega Seamaster Albatros Montreal Chrono-Quartz

Metaal en Sleutelaarshulp gevraagd: NA Omega Seamaster Albatros Montreal Chrono-Quartz

Ik was van plan een NA te plaatsen in een later stadium, met een mooi verhaal hoe ik aan het horloge kom (familie) en eigen foto’s maar dat komt later.

Ik heb dus een “Omega Seamaster Albatros Montreal Chrono-Quartz” in bezit.

Foto’s van het web:

Lag al jaren in de la. Batterij natuurlijk dood. Onmiddelijk geprobeerd te openen om te kijken of de batterij gelekt heeft maar ik krijg hem niet open.
Mijn horlogemaker ook niet. De pakking is helemaal “verlijmd”. Met schroevendraaier of andere “lepelachtige” geredschappen vond hij het risico op uitschieten en krassen te groot en hij was dus gestopt met zijn pogingen om met mij te overleggen. Het alternatief is dat hij helemaal “medieval” gaat op het deksel.

Mijn gedachten hierover om tot een veilige oplossing te komen:
Een combinatie van:
A met speciaalgereedschap waarvan ik niet weet of het bestaat en wie het heeft.

B Verwarmen naar een binnen veilige grenzen verhoogde temperatuur.

A GEREEDSCHAP
Ik zoek iets wat een combinatie is van een tang verkeerd:
https://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7700/7740/7745/812236_LB_00_FB.EPS.jpg
met een klemsysteem (uit de hand schiet je te snel uit, je moet echt kunnen klemmen) ofwel met schroefdraad:

(ben bang dat je het nooit vast genoeg kunt draaien met schroefdraad)
maar beter met een gripsysteem als:

Ik dacht aan het op een griptang lassen van kleine puntjes die in de schroefgaten vallen, kort genoeg om niet in de schroefdraad te komen.

Het mooiste was als je een stuk gereedschap hebt waarmee je de krachten over alle 4 de gaten zou kunnen verdelen. Om eerlijk te zijn heb ik een hard hoofd in de mogelijheden om op de 4 gaatjes kracht uit te oefenen dus mogelijk moet het toch met een schroevendraaier en:

B VERHOOGDE TEMPERATUUR
Je wilt de pakking zo heet mogelijk, en het uurwerk niet oververhitten. Wat is wijsheid…

Een mini torch (zo’n brandertje op aanstekergas) is natuurlijk veel te krachtig en riskant. Ik bedacht de volgende methode om gedoseerd de temperatuur wat te verhogen:
Horloge face down leggen en een pan met kokend water op het horloge zetten. Een pan met kokend
water is nooit warmer dan 100 graden. Beginnen met bv 20 seconden op het deksel zetten.

Wie heeft er tips of truuks, ervaring of kennis van nuttig gereedschap?
Meningen over het verwarmen en de risico’s?

Vraag over de display’s zijn (allebei) zwart ipv lichtgekleurd. Alsof het om een “negative display” gaat. Is dit een aanwijzing voor overleden display’s of is dit een variant op de gangbaardere displays?

Ik bedenk me dat het natuurlijk nauwelijks uitmaakt of je kracht naar buiten of naar binnen uitoefent op de gaatjes. Ik kwam op de tang verkeerd omdat het de enige tang is met pennetjes die ik heb.

Zo te zien zou het met een mes moeten kunnen. Schroefjes er uit en wat warm maken maar geen 100 graden!
En verder met beleid natuurlijk. Proberen een mesje er tussen te wrikken.

Ko

Ik ben zeker geen expert, dus neem mijn advies met een flinke korrel zout. Ik denk dat je op een of andere manier een wig tussen de deksel en de kast moet krijgen. Dat zal een behoorlijk scherpe wig moeten zijn om door de pakking heen te kunnen snijden. Mijn eerste gedachte gaat naar een zeer scherp mes of beitel met wat tape oid op de kast om tegen krassen te beschermen.

Wat je ook kunt proberen is om van hardhout een scherpe wig te snijden. Dat maakt geen krassen, maar misschien is het niet sterk genoeg om tussen de deksel en kast te komen.

De schroefjes zaten vrij los, daar is geen probleem mee.

Nee duidelijk wil ik het uurwerk niet op 100 graden brengen. Ik bedacht de pan om gedoseerd te verhitten (iig veel controleerbaarder dan met een brandertje).
Het deksel op een graad of 40-45 brengen lijkt me nog wel ok. Als je met een Horloge in een hete auto zit, of in de zon zit wordt hij ook wel tegen de 40 graden.

Creatief gedacht om zachter gereedschap te gebruiken, maar ten eerste zit de pakking “om het hoekje”, dus een wig komt nooit bij de pakking. (het deksel ligt “in” de behuizing, op een “richel”, en daartussen ligt de pakking, of eigenlijk lijm nu… )
.
Daarnaast is de ruimte zo klein als in de orde van grootte van een tiende mm. Zo dun hout is niet sterk genoeg.

Overigens heeft de “bult” in het deksel een schuine zijde, dus daar heb je ook geen grip.

Ik zou gewoon proberen met een mes met een dun lemmet b.v een Opinel er proberen tussen te komen, in ieder geval geen pan kokend water er op zetten!

Als je geen mes tussen de deksel en kast kunt krijgen, kun je ook nog proberen om een soort vishaak door een schroefgat achter de kast te haken.

De bezwaren tegen verhitten begrijp ik. Maar beschouw mijn redenatie: als ik het deksel op 40-50 graden krijg, dan is de rest van het horloge dat nog niet. Als je dan stopt met verhitten gaat de warmte zich verdelen, en wordt het uurwerk misschien 35-40 graden.

Ik zou een horloge schroevendraaier in de spleet doen, vooral de bovenste op de foto ziet er wat breder uit. Aan de kant van de knoppen zou ook nog kunnen. De eerste halve mm is kritiek, daarna zou het moeten lukken. Of goed plakkende tape op het achterdeksel. Met hitte zou ik uitkijken, het uurwerk is fragiel, en vooral hitte is gevaarlijk bij oude lcd schermen. Ik heb een Seiko 0624 die het prima doet, maar boven de 20 graden wordt ie zwart. In beginsel doen ze dat allemaal als het héél warm is, maar soms verschuift dat “te warm zwart worden” punt steeds verder richting lichaamstemperatuur.

Ik heb zelf alleen de schroeven losgedraaid (deksel moet er dan gewoon “afvallen”). Maar voorbij de gaten zit natuurlijk de schroefdraad in de kast. Maar de vishaak is nog wel een idee, daar moet je aardig wat kracht op zetten als je er een snoek van 10 kilo mee kunt vangen. Hoewel goede lijm misschien ook wel 10 kilo kan weerstaan…

De band omwikkelen met een laag stof (katoen), dit in een griptang vastklemmen.
Het handvat van de griptang vastzetten in een bankschroef. Leg een houtje op de bankschoef om het horloge met de glaskant naar beneden te ondersteunen. Alle schroefjes er uit draaien. Nu een mes over de gehele lengte van het deksel (aan de kant waar de schroeven hebben gezeten) zetten en met een niet al te zware hamer op het mes tikken…

Succes,

Met vriendelijke groet,
Inca

Dit klinkt als praktijkervaring? Net geprobeerd een griptang in te klemmen. (horloge is nog bij horlogemaker) Ik had twijfels, maar ten eerste zijn de bekken van mijn bankschroef (fors model) toch breed genoeg, en ten tweede blijft de griptang wel in de banschroef zitten. Het kán. Maar door de vorm van de handvatten (beetje concaaf) en de rand is afgerond kan de tang als het ware in de bankschroef scharnieren (heel klein contactoppervlak dus weing wrijving). Ik moet de bankschroef dus echt heel vast draaien om de griptang te fixeren. Beetje griezelig.
Kun je dat volgen? Zou fixeren in een enigzins op maat gemaatk houten bakje met schuimrubber niet beter zijn…?

Wat voor mesvorm heb je in gedachten? Het is een breed horloge. Met een afgerond broodmes?
De foto is van het internet, dit exemplaar heeft boven veel meer ruimte dan onder. Voor mijn gevoel zat het bij de mijne veel strakker…

Wat denk je van verwarmen?

Dit kan nog wel eens tegen gaan vallen.

Iemand opzoeken die dit apparaat heeft?

Hoe zie je dat voor je met een verzonken niet-klikdeksel

Thx, mooi ding ook. Het Omega deksel is echter verzonken. Het pasvlak ligt in de behuizing, dieper dan de zichtbare rand om het deksel. Het “mes” van dit device komt niet op het pasvlak.

edit: da’s tegelijk

Blijft vooral meedenken, ondanks dat ik kritische en vreselijk ondankbaar lijk :thumbsup:

Verwarmen zou ik niet doen of het moet gecontroleerd gaan op een thermostatische verwarmingsplaat. Een mogelijke goede oplossing; schroefjes los en eruithalen, acherdekselbuitenzijde goed schoonmaken met een ontvetter, klein vlak messing blokje iets ruw opvijlen, paar druppels dunne ciaonideacrylaatlijm (superlijm) erop en messing blokje vastlijmen. Blokje in de bankschroef en voorzichtig uurwerk klein beetje heen en weer draaien (de speling die normaalgesproken op zo’n achterdeksel zit. Tijdens het heen en weer bewegen met een trekkende beweging de kast van het achterdeksel aftrekken. Als dit gelukt is heb je een los achterdeksel met een blokje eropgelijmd. Dit kun je los maken door het overgieten met kokend water. In een ultrasoonbad trilt de rest van de superlijm er gemakkelijk af.
Maak de kast goed schoon en plaats een originele wd ring.

Succes, ps bovenstaande handelingen werken in mijn ervaring goed maar zijn natuurlijk altijd voor eigen risico.

2 likes

Meeste oplossingen die ik kon bedenken zijn al genoemd maar die van belleheure klinkt goed, nooit aan gedacht eigenlijk om iets vast te lijmen.

@Klinkt goed!

Ik heb zo’n blisterverpakking superlijm van een of andere supermarkt waar niets opstaat, zijn er nog andere varianten?
Grip kan ik hiermee op het deksel enorm vergroten. Zal wel kiezen voor een redelijk groot deel van de oppervlakte van het deksel. Ff kijken wat ik aan messing heb liggen. Desnoods moet ik het deksel wat langer uitkoken daarna.
Ik hoop dat ik zo uit de hand genoeg grip op de behuizing krijg.

Als je het messing in een goede bankschroef zet kun je met een dun stukje leer om een schroevendraaier de kast eraf wippen zonder beschadigen. Beetje voorzichtig voor krassen, het zijn allemaal nood oplossingen.
Het rubber van de pakking is waarschijnlijk zo plakkerig geworden omdat er verkeerd vet gebruikt is bij het invetten van de ring. Er is speciaal vet wat goed gebruikt kan worden met o ringen zodat ze niet oplossen (Fomblin)