Ligt denk ik ook aan je huidcomplexie, Mij staan gouden horloges minder goed dan stalen.
Goud heeft juist mijn voorkeur. Vind de (gele) kleur mooi. Staal/witgoud/platina vind ik te “koud” aandoen. Roségoud komt op de tweede plaats.
Bij een dress watch is goud zelfs een voorwaarde (naar mijn mening) staat chique, staal is te goedkoop, straalt te weinig uit om dress te zijn (hoewel er natuurlijk hele mooie stalen exemplaren zijn).
Had laatst een roségouden Rolex Day-Date bezet met een handvol diamanten ( 26.000 euro ! ) om , stond echt niet verkeerd onder een mooi overhemd en pak. Een geelgouden was ook mooi, uit eind jaren '80. Onder een trainingspak is het natuurlijk not-done. Het hangt voornamelijk van je uitstraling af of een gouden horloge fout staat.
Goud is nooit fout, de drager soms wel. Een dress watch in goud is echter nooit fout te dragen. Wel uitkijken met grote gouden sportklokken ( Breitling Chronomat Evolution in geelgoud is bijvoorbeeld link ).
Dus mijn antwoord op de vraag: goud is fout ? nee…
…zonder weer een imago-discussie te willen, overigens…
groet
Persoonlijk associeer ik goud snel met ’ bling bling’ , maar de argumenten van Ed klinken wel zeer rationeel.
Enigste uitzondering voor mij persoonlijk zijn gouden chronografen uit de jaren 40 en 50 of daaromtrent. Dan vind ik het pure klasse en erg mooi staan. Chique en klassiek… zullen we maar zeggen.
@ Seamaster,
Dat argument gaat niet op bij gedragen horloges. Een staal-gouden Rolex Daytona tik je voor € 5.500 a € 6.000 op de kop. Een stalen uitvoering kost al gauw € 8.000. En een geheel gouden voor ‘‘maar’’ € 9.000. Dus dat zal de reden niet zijn. Althans, niet bij mij. Ik vind goud ‘‘gewoon’’ niet mooi. Het is al gauw ordinair en protserig…
Bij mij is er helemaal geen afkeer van goud, ligt maar net aan 't model.
goud & doublé tegenover staal , ligt bij mij denk ik zo rond de 50-50 momenteel
Ed verwoord 't goed ,kan me daar wel grotendeels in vinden.
Groet, André
…en een dikke snor, een matje en een gouden armband, natuurlijk…
hehehe
een stalen navitimer world kost tegen de 4 en deze gouden 12 en een beetje is dan wel een limited waar er maar 100 van zijn maar ik vind het toch een flink verschil
bij rolex ken ik de prijzen niet , de staal/ gouden sub (rond 3500/ 3750) kost gebruikt toch ook vaak meer dan een geheel stalen (2700 / 3200)
Klopt, maar vergelijk dat dan eens met een verschil in nieuwwaarde. Het verschil in nieuwwaarde tussen staal en goud is groter dan het verschil in gebruikte modellen. M.i. omdat de vraag naar gebruikte gouden modellen minder groot is, dus een (relatief!) lagere prijs.
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar “witte” metalen. Qua prijs is dan staal natuurlijk het meest interessant.
Ik zou niet zo snel een gouden horloge kopen als er ook een stalen versie van is.
Met een uitzondering zijn al mijn horloges van staal. De enige gouden is een witgouden Jaquet Droz Grande Seconde. Die is nu eenmaal niet in staal verkrijgbaar.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Lange, die sommige modellen (Richard Lange bijvoorbeeld) heel slim alleen in geel/rood goud en platina uitbrengt, zou ik liever even doorsparen en een Pt exemplaar kopen.
Groet
Mark
dat doorsparen wordt zit er voor mij niet in,…een lange & sohne zit er sowieso niet in,…,vind ze wel prachtig 
Ik ben op kleur getest
en mag geen goud dragen. (www.bkwadraat.nl)
MOet zwart/wit of felle kleuren dragen… Ben een wintertype 
Mijn voorkeur gaat uit naar staal, of staal-kleurig, mocht er dus ooit een gouden horloge komen dan is het een wit-gouden. Ik vind overigens wel dat het prijsverschil vaak niet in verhouding staat tot de emotionele meerwaarde (even van een nieuw horloge uit gaan), en daarom zal het waarschijnlijk wel bij een stalen collectie blijven.
En wat betreft de vooroordelen omtrent (geel)gouden horloges, dat laat me echt koud, als ik het mooi vind en het me kan veroorloven dan gaat het om mijn pols, ook al loopt heel fout Nederland met het zelfde horloge om 
Ruud
Goud heeft voor mij geen nare bijsmaak. Sommige horloges zijn vaak mooier in goud dan in staal (of in staalkleur). Een gouden Panerai vind ik bijvoorbeeld niet mooi, ik vind het er niet bij passen. Maar een gouden CvdK vind ik daarentegen wel weer heel mooi.
Het hangt dus af van het horloge zelf. Als het dan toch goud kan zijn dan het liefst rosé gouden horloges. Het valt me overigens wel op dat vintage horloges vaak wel goud zijn en dan blijkt het voor niemand een probleem te zijn. Waarom???
De enige gouden horloges die ik heb, zijn vintage. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat het prijsverschil in aanschaf tussen staal of goud bij nieuwe horloges voor mij te hoog is.
Ik vind goud wel mooi in de combinatie met staal.
Een vintage horloge in helemaal goud vind ik ook mooi.
Mijn broer heeft een compleet gouden Rolex dus ook de band en ik moet zeggen het staat hem niet slecht.
Geen idee of het mij zal staan.
Over het algemeen ben ik niet afkerig van goud.
Ik vond vroeger goud ook fout, maar ben daar van teruggekomen. Vaak vind ik staal nog steeds het mooist, maar smaakvol goud is gewoon chique. Er zijn genoeg gouden horloges die ik werkelijk te lelijk voor woorden vind, maar smaken verschillen gelukkig…
Ik vind staal of zilver een bepaalde tijdloze kwaliteit hebben die goed niet heeft, bovendien vind ik het altijd raar aan mijn pols staan. (Misschien door mijn rode haar ofzo) Maar als het een dresswatch betreft, met een niet al te grote kast en een ‘gewone’ wijzer plaat dan vind ik het nog wel wat hebben met een mooie zwarte band. En inderdaad Andre, een vintage chrono staat soms ook prachtig in goud, maar dat komt denk ik ook omdat daar de kasten niet zo massief zijn. Bij een gouden Nav. is het gewoon te veel.
Maar meestal vind ik het gewoon niet bij me passen, los van de prijs.
Ik vind zelf persoonlijk goud tijdlozer. Vooral omdat je het veelal bij vintage ziet en ook nu weer terug ziet komen, tijdloos dus.
Metalen als Platina enzo zijn denk ik best trendgevoelige.
sorry allemaal? inferieur staal mooier dan goud? iiiiieeeeehhhhhhhhh
het is dat het zo duur is, ik heb 2 gouden omegas en nothing beats gold!
hallo,
ik vind niet alleen horloges, maar alle sieraden het mooist in wit goud, alleen de prijs…
daarvoor is rvs het beste alternatief, ook harder en krasbestendig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik recent een ML Masterpiece Chronograph in mijn handen en om mijn pols had met bruine krok band, en dat vond ik wel heel erg mooi.
Blijf erbij dat het mij niet staat, maar ik vond het wel heel mooi.