Metalen band vervangen door leer

Ik wil dit http://health-beauty-nl-nl.forum.ibood.com/46027-seiko_sndc25p1_stalen_herenhorloge_met_chronograaf/ horloge kopen maar heb er liever een leren bandje bij. Is die metalen net zo makkelijk te verwijderen al seen leren?

Verwijderen zou geen probleem moeten zijn als je een springbar tool hebt en vaker lederen bandjes verwisselt.

Terugplaatsen van folded end links wil nog wel eens een probleem zijn.

Paradigm Schreef:
-------------------------------------------------.

Terugplaatsen van folded end links wil nog wel
eens een probleem zijn.

idd, ze kunnen tijdens (de)monteren wat v vorm veranderen waardoor ze niet helemaal aansluiten. aan de andere kant valt met n beetje verbuigen t weer te corrigeren.

marnix.moed Schreef:

idd, ze kunnen tijdens (de)monteren wat v vorm
veranderen waardoor ze niet helemaal aansluiten.
aan de andere kant valt met n beetje verbuigen t
weer te corrigeren.

Ik heb ondertussen redelijk vaak bij een paar horloges van mij de stalen band even gewisseld met een leren en andersom, maar ik moet zeggen. Als je het voorzichtig doet, verandert de v-vorm niet, en het terugplaatsen lukt na een beetje oefenen (met die bepaalde band icm kast) ook hartstikke goed. Het werkt alleen net even wat anders als met een leren band, je moet het op een net andere manier plaatsen, maar is op zich geen probleem.
Maar een horlogeband tool is wel echt een aanrader! Ik deed het eerst met een mesje of schroevendraaier maar die tool is wel zo verschrikkelijk handig!

Maar om terug te komen op de vraag. Een stalen band is iets meer oppassen ivm de v-vorm van de endlinks. Als je het er wat lomper af trekt dan buig je het, maar het is niet veel moeilijker dan een leren band verwijderen. Gewoon voorzichtig zijn en de tijd nemen. Gaat dan prima!

NickW Schreef:
------------------------------------------------.

Het werkt alleen net even wat anders als met een
leren band, je moet het op een net andere manier
plaatsen, maar is op zich geen probleem.

bij leer heb ik meer controle. bij metalen endlinks is t soms wat friemelen of bijduwen met de tool of n dunne schroevendraaier om de springbar in zn gaatje te krijgen.

Maar een horlogeband tool is wel echt een
aanrader! Ik deed het eerst met een mesje of
schroevendraaier maar die tool is wel zo
verschrikkelijk handig!

+1 zelfs goedkope v n paar euro met zo n ‘vorkje’ doet t prima. ik gebruik vnl de mijne uit zo n 10€ set veel omdat ie lekker dun is. je schiet vergeleken met t gedoe met schroevendraaiertje niet uit, en met metalen banden is t met n mes voor mij niet te doen. mes is alleen handig bij leer en rubber.

Ik gebruik bij het verwijderen en plaatsen van een stalen band een kleine priem.
De naald van een passer werkt ook.
Zo kan ik de manchet van de springbar naar achteren duwen.
Vaak pas het springbar tooltje niet in de uitsparing van de ( solid) end links.
Gebruik nooit brute kracht, met wat oefening kan het heel soepel gaan.
Bij het wisselen van leer gebruik ik wel een tool.
Ik doe ook een heel klein druppeltje olie in de springbar.

In de winter doe ik graag leer op een duiker:)

http://www.freebits.nl/view.php?filename=931SEIKO_007_SteinH_vint.jpg

Grt.