Metallurgisch vraagje

Na aanschaf van een band in st.steel (China)ging ik aan de slag met de polijstmachine en de gebruikelijke polijstattributen gaande van papier 10.000 tot de gekleurde polijstbroodjes .De complete werken kortom. Ik krijg wel hoogglans maar bij nader kijken onder loep en (toegegeven met moeite)met het blote oog heb ik de indruk dat het metaal in de diepte een zweem van de gebrushte lijntjes blijft vertonen in de lengterichting. Alsof dit staal gerold is en niet gegoten. Ik kan moeilijk blijven polijsten
want krijg de indruk dat dit naar de diepte blijft gaan. De vraag voor de metaaljongens is dus; kennen jullie een dergelijk metallic fenomeen? Kan geen geschikte foto bezorgen want krijg het niet op beeld.

Ik denk dat je inderdaad de walsrichting ziet. Als dat zo is ga je het niet wegkrijgen.

1 like

@Geuzzz , dank. was ik al bang voor. Was sympathiek bandje. Maar zo zie je maar weer. De prijs zit hem ergens in. Dank voor je info.

1 like

Het is ook geen goed rvs natuurlijk !
Weinig chroom denk ik.

1 like

Ik denk niet dat dit soort schakels gegoten worden, hoge uitzondering daargelaten.

Weet je zeker dat je steunmateriaal hard genoeg was?

2 likes

Graag wat meer uitleg “steunmateriaal”?
" Hard genoeg"?
Als je bedoelt of ik de polijstpasta hard genoeg gekozen heb, kan ik zeggen dat ik van zwart naar rood over groen, bruin en wit gegaan ben .Gestopt met oxide en Mothers polish paste

1 like

Ik vraag me af of je met schuren een zachte of harde ondergrond voor het papier gebruikt hebt. Een zachte ondergrond, bijvoorbeeld een zacht blokje of je vinger, zorgt voor een meer oneffen ondergrond dan een harde ondergrond zoals een blokje hout.
Als je daarna gaat polijsten kan je dit terugzien.

Ik gebruik de poliermachines met buffing pads van verschillende samenstelling oa wol-vilt-jeans.