Metamorfose van een Radoloze

Er zijn hier 5 rado-plekken, 2 daarvan waren afgewerkt: de rado’s in de doos en de handopwinders

Schieten er nog 3 over, eentje daarvan is vandaag afgewerkt met een vreselijk uitziende rado manhattan. Om eerlijk te zijn, toen het ding aankwam, werden we stil en een beetje radoloos :wink: over hoe we dat nog goed gingen krijgen. We wilden het eigenlijk ter plekke de onderdelenbak in kieperen. Dat is dan toch niet gebeurd en vandaag is ie dan onder handen genomen zodat er weer een rado-geheeltje klaar is. Het gaat over dit ding:

kroonkant
zijkant

zeg nu zelf, dat ziet er niet uit en lopen deed het ook niet. Allereerst pakken we dan maar een potje met wisselstukken en ja de plaat uit het potje is ook de plaat die er finaal op komen te staan is. Zag er toch net iets beter uit dan hetgeen er origineel op zag :rofl:

Alles de pot in

Terwijl de mechaniek in de elma zit, nemen we kast, band en glas onder handen

Tijd voor de opbouw, zaten veel kapotte en totaal afgesleten onderdeeltjes is, die zijn allemaal vervangen.

We beginnen zoals altijd met de veer en de incablocs

Dan gaan we verder met het raderwerk. Niet vergeten de wijzerspanning die bij deze mechaniek in het raderwerk zit te smeren

Nu gaan we naar opwind-, wijzer- en datumwerk

We zetten de balans erin en dan kunnen we tussentijds timen

Nu monteren we de automaat

En dan kunnen de wijzerplaat en de wijzers erop

Hup hup dat ding de kast in en band erop

eindtiming

prentjes om de pols

En yes yes er is weer een rado-plekje klaar, in dit geval één van onze 2 displays

Er zijn nog 2 lege plekjes op deze display, dat komt omdat we willen eindigen met 2 hedendaagse horloges van de merken die we met de jaren verzamelden - rado en longines - en nog 1 vintage horloge die authentiek zowel rado als longines op de wijzerplaat staan heeft. Het zijn deze horloges waarmee we willen eindigen, maar daar zal wel nog een paar jaartjes voor gespaard moeten worden :rofl:

de hedendaagse rado en longines

de vintage waarop zowel rado als longines op de wijzerplaat staan en die hopen we echt op een dag te vinden, het zou leuk zijn daarmee volledig af te sluiten gewoon omdat de beide merken waarvan we houden op de plaat staan en dat zo ook hoort. Slechte kwaliteit foto, is prentje van het net

rado longines diastar

Soit 3 rado-spots klaar, nog 2 te gaan en eindigen doen we met een prentje van de niet meer radoloze rado manhattan

! Rado we love Rado !

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

! Rado we love Rado !

58 likes

In druk wekkend !

1 like

Schitterend gedaan! :ok_hand: :star_struck:

1 like

Mijn beste,

Zo, zo!!
Man man man, wat een verzameling!!
Je kan opteren voor een museum.

Mijn complimenten hoor.:ok_hand:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wat leuk om te lezen en wat een prachtig resultaat. Ik vind dat zo knap hoe van afgeschreven horloges weer zulke prachtige parels gemaakt worden!

2 likes

Mooi om te volgen met de foto’s, bedankt voor het delen!

1 like

Te gek. Gaaf gedaan, wat een prielwerk wat is de Rado opgeknapt. Hulde.

Thanks voor delen het verhaal en de foto’s!

2 likes

Poeh, die is mooi opgeknapt! :star_struck:
Met bewondering voor jouw knutselkunsten zou ik je eigenlijk veel draagplezier willen wensen, maar ik zie in je doosje dat je al vier gelijken hebt liggen … :sunglasses:

Knap werk!

1 like

ik ben oud,
en wenste dat ik een rado was en in jouw collectie zat,
dan kreeg ik ook zo’n verjongingskuur :ok_hand:
meteen twintig jaartjes eraf :smiley:

mooi gedaan weer :ok_hand:

5 likes

Dankjewel allemaal! We zijn dan wel aan het afronden, maar toch telkens eentje klaar is - vooral als ze zo afgeleefd als deze zijn - bekruipt ons een geweldig gevoel van voldoening en rijst er altijd eventjes twijfel over dat afronden.

Echter ook wij zijn al

afronden is daarom aangewezen. Nu ja nog steeds 11 of 12 rado s te gaan en in de schuifjes met “daar kijken we ooit nog wel eens naar” die we de afgelopen 2 decennia vulden, zitten ook nog vet veel dingetjes in. Ik ga er nog een heel jaar zoet mee zijn :rofl:

In elk geval dank voor de fijne feedback, fijn om lezen.

3 likes

Je wordt er gewoon stil van als je het vakwerk ziet.
Jullie weten elke keer weer een bijna nieuw horloge in de display te plaatsen.

1 like

Peter ik heb speciaal voor jou van de week nog eens een spiraal goed gelegd. Wanneer kom je er mee langs, ik wil stoppen met spiraal-oefenen :rofl: :rofl: :joy:

1 like

Ja we moeten iets afspreken Saar.
@Vintagewatchstuff ik zit nu even in de lappenmand. Ik hoest me de longen uit het lijf en alles doet pijn.
Zou longontsteking kunnen zijn. Komende week eens kijken of ik naar de huisarts kan.

1 like

Prachtig resultaat weer, vakvrouwschap druipt er weer vanaf. Geweldig :ok_hand:

1 like

Respect niet slecht voor een Radoloze :slightly_smiling_face:
En wat een unieke verzameling :heart_eyes:

1 like

Een paar opmerkingen van mij: :smiley:
Wauw! Wat een metamorfose. Geweldig resultaat!
Gewoon h-e-e-r-l-i-j-k om te lezen en al die mooie foto’s te bekijken.
En ongeloofelijk, wat een collectie. Schitterend.
Ik ben zwaar onder de indruk.

1 like

Oei, toch geen corona zeker, want dat steekt ook de kop weer op he, ga maar gauw naar je huisarts, zou er niet te lang mee wachten. Beterschap.

1 like

Mooi resultaat weer, radoloos zou ik jullie niet willen noemen :sunglasses:

Hartverwarmend om zo’n verwaarloosde (mishandelde) horloges zonder compromis terug piekfijn te zien hersteld worden. :hearts:

Nooit geweten dat die bestonden. Wat voor een beestje was dat? Samenwerking, …?

1 like

Rado liep in de jaren 60/70 echt ver vooruit op de andere merken inzake materialengebruik. Vooral het gebruik van tungsten voor de kasten was een vernieuwing van jewelste. Die vernieuwing was toendertijd ongezien en zelfs zo ongezien dat longines, maar ook certina die kasten wilden gebruiken voor hun eigen horloges. Zo ontstonden er samenwerkingen waarbij de eigen merknaam maar ook rado en het radomodel op de wijzerplaat van die longines horloges kwam te staan. Het prentje van die longines-rado diastar staat hierboven in het topic. Longines heeft trouwens 2 modellen ism rado uitgebracht: de automaat die wij ooit nog hopen te vinden, die van het prentje. Maar ook een quartz longines-rado model

3 likes