Metro - Zwitsers horloge uit 1927

Heb een heel mooi zilveren bewerkt dameshorloge van het merk Metro Watch Company gekocht. Het bouwjaar is 1927. Op internet vind ik helaas geen nadere informatie. Wie kan mij helpen?

Heb je een foto? We zijn gek op foto’s! Je naam doet trouwens veel goeds verwachten!

Ja, heb ik. Kijk eens op: http://s198.photobucket.com/albums/aa20/WatchAfficionado/?action=view&current=Metro1.jpg

en nu staan ze hier.

ziet er mooi uit.

Zo te zien een Cilindergang van de Fa. Arnold Schild. De kroon en de wijzers niet orgineel en two adjustments
is ook wel leuk bedacht. Al in de jaren twintig hadden de zwitsers veel fantasie.

Beste Willem, Ik ben nieuwsgierig hoe je aan deze informatie komt. Laat je me dit even weten? Alvast bedankt.

Tja WatchAfficionado het is eigenlijk alleen maar ervaring. In de loop der jaren ga je calibers herkennen, ook de
de oudjes herken je op den duur, als je wat langer achter je werkbankje zit. Zeker weten doe ik het echter niet,
het kan ook een MST=  Roamer werkje zijn.  Is het een Cilyndergang Klopt dat? Aan de Kloof waar de 
veerton en het raderwerk onder huizen meende ik te zien dat het caliber AS is. Alle calibers waar een klaver-
blaadje omheen staat behoren tot de groep Ebauches SA. Zwitserland. De naam Metro is voor zover ik weet 
geen horlogemerk, maar een opzetmerk bedacht door een bedrijf dat zelf geen uurwerken produceert, maar 
wel een eigen naam aan het te verkopen produkt wil toevoegen. Ook vandaag de dag zijn er honderden merk-
namen, die zo een horlogemerk aan de man brengen.  Ook in Nederland zien we dit steeds meer gebeuren.
In de jaren 50 60 waren er  bekende namen, zoals Pontiac, Prisma Remova, Delbana, zodiac, (Vito en
Riam radiobodemerken) Pronto, zentra, Nivada om er maar een paar te noemen waar een caliber van 
Ebauches achter de wijzerplaat schuil ging.  Ook grote merken, zoals Omega, Certina, IWC voeren calibers

van Ebauches in hun produkten. De bekendste calibers die de laatste jaren veel opgang hebben gemaakt zijn
wel ETA, Valjoux, Unitas Peseux. ST = standard. ETA en Valjoux calibers worden bijvoorbeeld gebruikt in de
Nederlandse horlogenaam Wybe van der Gang. En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, het is maar zo-
wat info, die je misschien van pas kan komen als je nog eens een oud horloge aanschaft. Binnenkort is er weer
een beurs in Houten, waar je zeker veel infornatie kunt vinden.

Vr .gr Willem

Gr. Willem

bodemerk) , Union

Beste Willem, Bijzonder aardig van je dat je deze informatie met me deelt. Wanneer en waar wordt die beurs gehouden?

     21 juli  a.s Euretco Houten bij Utrecht Kijk ook even op de site van de Rikketik