Micro Adjust gesp

Ik ben al een tijd op zoek naar zo’n gesp die je kunt verstellen zonder gereedschap. Op bijvoorbeeld Seiko Astron zitten ze en ook op soomige Citizen series. Mooie kleine en vooral dunne gesp die je een klein stukje, maar net genoeg voor een zomerse dag, kunt verstellen door even op een knopje te drukken.

Als alternatieg heb ik wel zo’n Rolex zaagtand gesp met twee verloop stukjes op een gewone 16 mm bracelet gezet. Maar het blijven nogal grote dikke gespen en je loopt de kans te worden aangezien als een Rollie patjep*** met zo’n gesp. Maar het werkt wel!

Zaagtand

Adapter

Nu kwam ik deze gesp tegen van JHLu. Lijkt erg op de Citizen Attesta serie gesp. Kort, dun en drie micro adjustments.

Buckle

Kost € 55,- incl verzenden bij AliExpress. Dat is minder dan een tiende van wat de Rolex gesp met verloopstukjes kost.

Enig ‘nadeel’ is dat je voor die 55 euro er een Rlx. Explorer GMT hommage horloge bij krijgt. Maar die kun je natuurlijk gewoon in de vuilnisbak gooien :slight_smile:

GMT

8 likes

:joy::+1:

Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de clasp.

Telt dit? Of is deze te groot?

1 like

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €25,11 40%OFF | Luxe 316l Roestvrijstalen Verstelbare Horlogespgesp Voor Seiko Voor Burger Horlogebanden Gesp Metaal Gepolijst Geborsteld Knop

1 like

Mag ik vragen waarom je twijfel hebt over de kwaliteit? Ik heb ze pas twee dagen in huis dus jouw ervaring vind ik belangrijk voordat ik er meer van bestel.

Ik dacht dat ik de eerste op HF was die deze gesp in huis heeft, maar jij hebt het al wat langer denk ik. Ik denk dat ik je NA posting gemst heb.

Interessant dat je dit bekeken hebt. Ik heb ook even gekeken maar kon het origineel niet vinden - misschien niet goed genoeg gezocht. Laat even weten waarvan dit nagemaakt is en wat het verschil met het origineel is. Ben ook wel benieuwd naar je ervaringen over het materiaal. Volgens opgave fabrikant is dit 316L staal maar jij hebt gevonden dat dit niet klopt? Wat gebruik jij voor materiaaltesten? Is dat X-ray fluorescentie of zo’n vloeistof of iets anders?

4 likes

Niks mis met deze gesp, ik heb er een paar van. Soortgelijke vind je ook bij Helm. Een wat eenvoudigere variant is van MeyHofer.
Dan zijn er ook nog die van Aevig en Balaur natuurlijk. Vaak uitverkocht helaas.

Als ik moet onderscheiden dan zijn al deze gespen meer voor duiken bedacht dan voor ‘desk diving’. Verschil is dat ik en veel mensen het voldoende vinden om de band een paar millimeter langer te kunnen maken op een warme dag.

Ik vind die van Monster en alle hierboven genoemde gespen te groot, te dik en eigenlijk een beetje te lomp. Misschien zijn er ook meer subtiele varianten. Als jij die kent hoor ik het graag. Ik heb bv de genoemde gesp op een Seiko Samurai zitten, redelijk big and bold horloge maar de gesp blijft snel ergens achter haken en steekt teveel uit.

Wat dat aangaat zijn die gespen van Rolex echt nog erger. Dat mooi kroontje heeft echt de neiging om te blijven haken in mijn trui, muismat en andere dingen op m’n bureau :slight_smile:

Om het wat duidelijker te maken even twee foto’s van de gesp op een Astron. Dun, elegant en functioneel (maar niet geschikt om over een duikpak te dragen - maar ja onder water werkt GPS toch niet).

Leuke gesp voor een leuke prijs. Ik heb er een heel stel gekocht en bevallen prima. Let wel even op dat het past op je (Seiko) horloge. Er zijn bracelets die aan een kant zo’nbuisje hebben ipv twee ‘oortjes’ en dara past deze gesp niet op. Maar passende gesp voor die bracelets vind je ook bij AliExpress.

I stand corrected zonder feiten geen conconlusies :+1:t3:

1 like

Dat was ook precies mijn vraag Henk.

Als je voor €55,- horloge en band mag ontvangen ben ik benieuwd naar de kwaliteit. Alle waar naar zijn geld zeg maar.

Ik ben net als jij op zoek naar een goede clasp en kan in deze niet oordelen over de kwaliteit van deze hommage. Ik ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaring(en) en blijf graag meelezen.

1 like

Daar heb je een goed punt… alhoewel … als ik zwaar getafeld heb met een paar horlogegekken dan wil daar aan tafel wel eens twijfel over ontstaan of dat ene klokje van 3000 euro nou echt beter is dan die van 300 euro die iemand anders om z’n pols heeft. Maar dat zal de wijn zijn :slight_smile:

1 like

The devil is always in the details :smiling_imp:

2 likes

:rofl: TopTip :+1: maar dat horloge dan veilen voor het goede doel svp !

Als je me kent dan weet je dat ik alle aankopen voor 100% afschrijf als ze binnenkomen. Afscheid nemen = donatie aan goed doel is mijn motto.

Maar veilen dat zal hier niet lukken. Heb ik eens gedaan en toen een flinke tik op m’n vingers gekregen want aanbieden mag hier alleen met vaste prijzen. Maar er zijn nog andere kanalen om te verkopen gelukkig :slight_smile:

1 like

Ik heb er gisteren een besteld, ben benieuwd, dank voor de tip!

2 likes

Hier staan er ook nog een paar Tool-free Adjustable Bracelets – Beans & Bezels , zie ook vaak San Martin voorbijkomen

1 like

Zo heb ik net een Breguet vast gehad, gisteren, die ik de 15.000 pietermannen ten opzichte van m’n eigen Grand Seiko eigenlijk gewoon waard vond. Heul veul details, maar dan toch over komen als een oceaan van rust en beschaafdheid. De verkoper had me een loepje gegeven, omdat een GS drager wel van de details zou zijn, zo redeneerde hij.

Maar om terug te komen op de vraag van @EnricoTutti, ik lees ook even mee, want ik ben het roerend met hem eens dat de betere Seiko clasp weliswaar zonder fijnafstelling is, maar wel eminent elegante en dunne sluitingen heeft. Dit lijkt wel een soort wetmatgiheid: Of je ontwerpt een dunne elegante sluiting, of je ontwerpt een soort moloch met zo’n quick-ding er in, maar dan heb je 5mm dik staal onder je pols liggen.

Voor wie zich afvraagt of een duurder horloge nou beter is: Ook de Cartier Santos, met z’n prachtige sluiting, heeft geen snelverstelling. Daar moet je hele schakels uit pulken of tussen zetten bij hitte of kou. Voor de prijs is het een soort van major fail. :slight_smile: Maar ja… een mooie, dunne, kleine snelverzet-clasp… hoe ziet dat er uit?

1 like

Als je kunt leven met een overlay gesp ipv een butterfly gesp dan heeft Formex iets leuks. Je hoeft er niet perse een horloge bij te kopen :slight_smile:

Deze video is wel leuk om te zien welk merk wat voort soort micro adjust clasp gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=eFAgUQ3seP4

1 like