Microbrand only (Deel 1)

De grenzen zijn uiterst vaak. Eigenlijk is het een Gnomon ‘huismerk’, nietwaar? Maar ja, wie mag het bepalen. Dat er gejat wordt kan ik vrijwel geen merk kwaliijk nemen. En wederom begint dat het bevragen van wanneer dat teveel is.

1 like

Ik zie Gnomon als d2c maar dan als distributor to consumer. Het is een plakmerkje met net zo veel eigen smoel als San Martin, Addiesdive, en eh… Als ik naar de kast kijk ‘Seestern’

Mijn mening is dat het dan geen microbrand is maar eerder een massageproduceerd jatproduct waar nog een extra partij tussen zit die er z’n eigen draai aan geeft.

Maargoed, het is een mening he, die van jou kan anders zijn en dat is helemaal OK

3 likes

Omdat ik ook weleens daad bij woord voeg. Hier mijn Montmartre Watchworks. Misschien moet ik er maar eens een thread aan wijden.

11 likes

Nice! Lekker eigenzinnig

1 like

Ik denk dat ik over het algemeen genereus wil zijn in die definities omdat uiteindelijk het comparatief een goed en interessant horloge vinden mijn doel is. Goed combineren is ook een kunst en daar kunnen nieuwe richtingen uit ontstaan. Op zich ben ik daar niet op tegen. En in feite kan je iedereen die zo een ontwerpje naar een fabriek stuurt en een shopfront optuigt ook een plakwerk vinden. Ik weet bovendien te weinig van Gnomon, maar vind het wel een tikkeltje vreemd een retailer-specifiek merk. Daarom mijn suggestie huismerk. Men zou kunnen stellen dat fabrieken die via Ali kopen in die zin dan nog meer eigen zijn, en tegelijkertijd wordt Yoshino wel oprecht meer als merk gerund. Albert Heijn maakt reclame voor Albert Heijn, maar niet zozeer zijn Albert Heijn producten (zo ervaar ik het toch). In dit geval maakt Gnomon wel reclame voor Yoshino (en soms andere merken), terwijl ik het gevoel heb dat het eigenlijk om Gnomon draait. We leven in een vreemde wereld. De ene verlakkerij is voor de een veel makkelijker te slikken dan voor de andere, maar eigenlijk worden we vrijwel altijd en allemaal in meer of mindere mate verlakt. Wat dat betreft zou ik graag kunnen kopen bij echte artesanale knutselaars, maar ook dan blijf je vaak met gemodificeerde onderdelen zitten.

Zo lang dat ontwerp van eigen productie is en er zorg is voor de kwaliteit van het eindproduct, juich ik dat toe! Maar daar ligt wat mij betreft wel de grens.

Voor mij is dit overduidelijk AliX kast, Dial is slecht gejat en het enige originele eraan is het verzinnen van een merk.

:man_shrugging:

Ik vind het niet nodig deze discussie in detail te blijven hebben. Volgens mij zijn wij er beiden zeer van bewust. Voor mij schommelt dit nog op een randje omdat er toch een combinatie van insoiratie is gebruikt, zij het redelijk merk specifiek. Er zijn vele anderen die de schijn beter op afstand weten te houden en er zijn er die overduidelijk gewoon een licht afgeslankte kopie proberen te zijn. Waarschijnlijk zou je deze Yoshino met recht een homage aan Frans Seiko kunnen noemen. Het is overduidelijk niet GS, maar brengt wel ode aan de liefde van de elejenten waar dat merk mee speelt. Of dat dan voldoende smaakvol is of niet, blijft de discussie. Net als hoe moeilijk het is originaliteit en authenticiteit te claimen. In ieder geval heb ik me over Hitori geen moment verbolgen gevoeld dat ze niet Japans zijn. Ze proberen Japanse sferen op te roepen. Over authenticiteit binnen Gnomon, als huismerk, voel ik me minder tevreden. Hoe het ook zij, ik hoop verder niemand tegen het hoofd te stoten door over dit merk te posten in the microbrand microbrand thread.

1 like

Die Vesterhav is er ook met roze gold bezel en meteorite wijzerplaat, die is ook erg sprekend!

3 likes

Ik til er verder ook niet zo zwaar aan hoor en verbied je ook zeker niks, geef slechts mijn mening :kissing_heart:

1 like

Zijn er geen eigenaren van deze alleraardigste Duckworth Prestex Verimatic bekend op het forum. Iedere keer besluit ik ertegen, maar het is ook iets waar ik telkens weer naar terugkeer. Volle prijs is relatief hoog en aan reviews wordt nauwelijks gedaan. Hier op het forum wordt niet over het merk gerept.

18 likes

Deze is wel leuk. Hoop 20mm aanzet.

Nieuw voor mij. Website bekeken. Kleurstelling soms heel tof, soms ook niet. Smaakzaak. Prijs/kwaliteit lijkt dik in orde en enkele modellen zijn best tof :ok_hand:

2 likes

Inderdaad 20mm tussen de lugs :+1:

1 like

Erg leuk ding

1 like

Ik vind het al sinds deze beschikbaar zijn erg raar hoe stil het rondom deze horloges is. Internationaal wordt het merk nu wel iets vaker genoemd in sociale media, heb ik de indruk. Het lijkt dus duidelijk een bewuste keus van het merk om niet in te zetten op reviews etc. Vanwege de kastvorm en 39mm afmeting heb ik het vermoeden dat dit te groot voor mij zal zijn en dat is misschien nog wel het voornaamste obstakel geweest tot nu toe.

1 like

Ik vind de eerste best knap.

1 like

Is Badger (geen briljante naam, als het het mij vraagt) ooit uit de startblokken gekomen?

4 likes

Nieuwe Vapaus op komst. Nieuwjaarsdag:

18 likes

Niet mijn ding maar zeker mooi.

1 like

Al meerdere keren was ik over de Loresum LS04 heen. Het is mooi, maar altijd net niet, wordt uiteindelijk toch nog duur (na import, of de fraaie onyx wijzerplaat, en nodeloze LE’s…), en moet ik nou wel aan een moon phase, hetgeen me in roulatie waarschijnlijk net wat teveel last bezorgt. Maar kijk nu toch eens naar deze prachtige editie:

Plots heeft Loresum een aantal essentiele zaken merkbaar verbeterd, met name de wijzers en dan de geplaagde secondewijzer in het bijzonder en het logo. En hoewel ik niet per se zat te wachten op gerooktglazen doorkijkjes, lijkt dat goed te werken. De bling van het aventurijnglas wordt beperkt en stom genoeg mis ik de chromen omlijsting van het maanvenster niet. Deze aanpak vaart wel bij klassieker voelende elementen, zoals de vorm van de wijzers, maar ook de maan. Een ‘realistische’ maanweergave voelt technischer. Niet alleen is een zilveren maan passend, het oogt ook artistieker. Bovendien schittert de maan nu meer, en zorgt de gepolijste omkadering van het geheel voor balans. Zowel de onyx versie als deze versimpelen het ontwerp subtiel. Door minder details in de achtergrond, komt daar de omkadering van het maanvester beter uit, en ook de modernere aggressievere wijzers werken goed tegen een minimalistischere achtergrond. Ze zijn goed bezig, bij Loresum. Als dit in de Kickstarter mogelijkheden waren geweest had ik me misschien niet meer in kunnen houden.

12 likes