Nieuwe release van Arcange, over 13 dagen op Kickstarter. Zitten fraaie kleurvarianten tussen 37x46x9.5mm
Ja mooi wel! Ik vind de lugs vooral erg mooi, benieuwd hoe dat er in het echt uitkomt.
Ze richten zich wel echt op sector dials, het verschil met het vorige model is niet groot. Wel gaaf dat ze zo’n niche helemaal uitdiepen, maar ik had het zelf leuker gevonden als ze een andere richting op waren gegaan.
Ben benieuwd naar de prijs. Die vorige was niet duur.
Ik was op voorhand erg geïnteresseerd. Precies de maat die ik zou willen dragen en automatisch onder 10mm. Fantastisch. Maar de meeste varianten vind ik toch niet zo geslaagd. Die eenzame twaalf bij de varianten met opgelegde indices voelt ongemakkelijk. De kleurencombos zijn het ook net niet. Dofgrijs met zalm is wel spannend, maar ik weet niet of ik dat nou zelf zou doen.
Eigenlijk zou ik van nature het meest naar klassiek wit/zilver graviteren. Deze secondewijzer heeft op deze plaat echter een hoog witte-sportsokkengehalte voor me. Misschien gezichtsbedrog? Het geheel oogt ook wat aan de drukke kant.
Misschien vind ik de fieldvariant nog het meest geslaagd, maar die mist dan weer het gevoel van detail dat de witte geeft. Ik had misschien de gedrukte indices graag met wat meer profiel gezien, voor de kwaliteitsindruk.
Maar dat zijn allemaal indrukken op een enkel plaatje. De kast is vooral een triomf. Iets ingezonken kroon, hele fijne maat, platte geborstelde bezel, gestapte hoorns.
Eigenlijk is dit een directe concurrent voor de Raymon Blanc Millesime central seconds. Ik vind het ook echte rivalen, waar ik de layout van de Raymond Blanc misschien direct heel sterk vond en de maat van de Arcange me beter bevalt. Sector dials zijn dan ook wel mijn ding, zij het dat ik vaak uiteindelijk horloges koop die daar net een of twee stappen vanaf liggen. Concentrische vlakverdeling, zeg maar.
Dat is gewoon een Longines kopie toch?
Ok, met centrale vs sub seconde.
Wel eens hoor. Wat teleurgesteld in de kleurvarianten. De zilveren wijzerplaat vind ik nog het meest geslaagd.
Ik geloof je meteen. Geen idee…
Dit horloge is volgens mij nou een voorbeeld van een archetypisch ontwerp… Zo lang geleden voor het eerst gemaakt door zo veel verschillende fabrikanten dat je het niet echt kunt toeschrijven aan de één of de ander
Imho niet.
Geweldig, als ik nog in die prijsklasse zou shoppen dan zou ik dit exemplaar direct om mijn pols hebben .
Wow wat een prachtig horloge kende het merk nog niet bedankt.
Mooie prijs jammer van de rosegoud coating alleen. Perfecte maat doet me denken aan een oude Roger Dubuis.
Roerend mee eens. Bestaan enorm veel varianten op
Ik vind diverse van hun modellen echt prijzenswaardig en heel leuk dat er dan significant handwerk aan gebeurt. Het is echter toch echt wat te duur. Ik zou het kunnen overwegen als ik heel voortvarend mijn collectie zou verkleinen en wel al het geld terug zou investeren. Dat soort processen past niet goed bij zulke beperkte beschikbaarheid op korte termijn. En bovendien komt dan naar voren: dit liever dan al het andere op vergelijkbaar niveau? Dat is heel lastig, vind ik. Ik kan momenteel je niet voorstellen dat ik enkele horloges zou bezitten van enkele duizenden euros.
Juist de vorige editie was met kleine seconde en ook dat zou ik geen kopie noemen. Er bestaan diverse hedendaagse en heel veel vintage horloges die de klassieke sector dial interpreteren, vaak met combinaties van zilver-wit, blauwe wijzers, zwart lijnenspel. Er zal vanzelfsprekend altijd ergens één de eerste zijn, maar dit komt uit de jaren '30 toen veel designs min of meer vergelijkbaar beschikbaar waren van verschillende merken.
Ik heb vooralsnog weinig fusie in Chat GPT of avenanten, maar zou me niets verbazen. Dank voor het zoeken
Ik zou niet meteen naar de AA als ik jou was; goed gescoord!
Deze video laat 'm al zien. Gelukkig is de secondewijzer niet echt wit, maar zilver, zoals ik al wel vermoedde. En toch… toch vind ik het niet zo sterk. Er mist zeker soms contrast tegen de achtergrond, terwijl ik het contrast met de andere wijzers hier eenvoudigweg niet gelijk zo waardeer.
Als je dat dan vergelijkt met deze video van de vorige sector dial in een warm blauw, dan vind ik het geloof ik vooral jammer dat ze niet deze layout in de nieuwe maat en kast hebben gestopt…
En afgezien van de, wat mij betreft, non-discussie over kopieën, dan vind ik de nog herboren Longines, maar zeker ook deze Branch nog sterker:
De prijs, kast en specs (vooral ook de door mij gerefereerde automaat en lekker dun) zijn voor de prijs echter haast onverslaanbaar, dus als ik niet het gevoel wil hebben niet de meest aantrekkelijke zilver-witte sector aan te schaffen, kom ik toch weer bij die field-variant uit. Ik laat de deur vooralsnog op een kiertje. De Raymond Weil, ondanks al zijn troeven, is zowel wat groot als duur in vergelijking met de micros. De Longines heb ik recentelijk nog ruim onder de prijs van de RW gezien. Een forumlid heeft die, terecht, snel op de kop getikt bij desbetreffende stuntende juwelier.
Iedereen die niet met mijn detailgezift zit, doet volgens mij een mooie aankoop met deze aankomende Arcange.
Zelf heb ik overigens op een gegeven moment de keuze gemaakt voor de Makina Gabriel. Dat is echt een onconventionele aanpak van de sector dial alsook een idiosyncratische kast.
Mezelf analyserend zou ik voorzichtig stellen dat ik een voorkeur heb voor minder, maar krachtigere elementen in een sector dial.