Microbrand only (Deel 1)

About effing time geluisterd toevallig?

Yes, maar pas nadat ik er wat blogs over heb gelezen.

Respectfully disagree.

Ik heb een Miyota 9015 in een Tissel Antique 9015 en een 905S in een Halios Seaforth. Met name in die Halios is ie luid. Echt storend luid bij tijd en wijlen.
Heb ook een Traska Freediver gehad met NH35 erin, die was een stuk stiller.

Nu schijnt het wel zo te zijn dat het design van de Seaforth (dunne deksel) bijdraagt aan 't lawaai. Mijn 2 horloges met een ETA 2824-2 (Maen Hudson LE en een Steinhart OVM39) zijn i.i.g. beide een stuk stiller dan de Miyota’s.
Dus als de 8000 serie nóg luider is, ga ik daar zeker met een grote boog omheen lopen.

Het “probleem” ligt hem bij Miyota eerder bij het opwindsysteem, dat slechts in 1 van beide draairichtingen van de rotor zal opwinden. In de andere richting kan de rotor vrij ronddraaien. Bij bepaalde bewegingen kan de rotor erg snel ronddraaien wat soms zelf een licht vibrerend gevoel kan geven bij lichtere horloges. Als je dan een exemplaar hebt met een ietwat luider rotorlager dan kan dat ook wel hoorbaar zijn. De 9xxx in mijn NTH hoor ik enkel bij snellere armbewegingen wanneer de rotor snel ronddraait. Dit fenomeen is ook bekend van bij de Miyota 8xxx serie maar ook sommige Zwitserse binnenwerken zoals de Valjoux 7750, de Valgrange familie binnenwerken maar ook binnenwerken van Parmigiani, AP en Piguet hebben unidirectionele winding. In mijn ervaring is de 8xxx inderdaad wel luider dan de 9xxx.

Met de NH35 heb ik op vlak van geluid gemengde ervaringen, sommige exemplaren zijn erg stil en andere hebben een vervelend geluid wanneer de rotor draait. Vermoedelijk een combinatie van een luider lager en een slechtere geluidsisolatie van de kast. De NH35 windt ook op in beide richtingen en heeft dus geen “last” van een soms erg snel vrij draaiende rotor. Echter voelt hand opwinden en tijd verstellen naar mijn mening vaak wat korrelig aan.

De ETA 2824-2 is stil, maar de neiging van dat binnenwerk om na een relatief korte periode last te krijgen van een slecht ontkoppelend opwindsysteem én het feit dat de 2824-2 sowieso helemaal niet goed tegen handmatig opwinden kan maken het voor mij een minder geliefd binnenwerk. Ik wissel te vaak van horloge op een week en moet dus ook automatische horloges vaak met de hand opwinden om ze gaande te krijgen.

2 likes

Ja maar echt! Zien er gewoon echt leuk uit. Die van mij is nu 3 maar zit nu gewoon te overwegen om er alvast eentje te bestellen als kadootje.

2 likes

3 likes

Je kan niet vroeg genoeg beginnen! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Deze Traska Venturer maar weer ‘s om!

13 likes

6 likes

De Lorier Neptune V4! Met gravering van mijn gezin en ouders (het is een verjaardagscadeau van hen voor mijn 40ste) afgelopen dinsdag al in Nederland en donderdag om de pols.

28 likes

Sow, das een hele mooie, kende deze nog niet, thnx!

1 like

Gaaf! Ben wel heel benieuwd alleen qua tax waar het totaal op uit kwam… Hoe kan hij qua feel en kwaliteit? En de originele band?

1 like

Met verzenden en gravering erbij (+$70), moest ik bij FedEx €134,- bij leggen. Dat zijn wel prijzen… Het maakt het het duurste horloge in mijn collectie op het moment. Maar gelukkig ben ik heel blij met deze Neptune V4. Je ziet dat ze sinds de Falcon 1 die ik heb echt stappen hebben gemaakt. Platter, kortere lug to lug, verfijnde brushing. De nieuwe band is ook mooi. Misschien minder eigenzinnig dan de oude band, maar erg mooi. Maar eerlijk gezegd vind ik het horloge nog beter uitkomen op andere banden, dus ik ben de hele bandencollectie erop aan het proberen. Zeker met de betere plaatsing van de lugholes in vergelijking met de Falcon V1 heel leuk om te doen :grin: Hieronder nog wat foto’s voor het idee, let niet op de rommelzolder. :wink:

13 likes

Lekker bandje hoor :heart_eyes:

1 like

21 likes

Vandaag de knopen doorgehakt voor wat betreft de kickstarter actie van Aigi: wit met Miyota 9015.

Deze dus:

16 likes

Nog maar weer even wat foto’s van de Raven vintage Gold

En voor de wat meer ‘understated look’, een zwarte rubberen band erop.

13 likes

Deze kwam net voorbij op instagram, en ziet er erg goed uit!! Nu te pre orderen;
40mm, ltl 45mm, 10.2mm dik, Miyota 9xxx,

11 likes

Mooi rubber bandje! Staat em goed. Mag ik vragen waar je dat rubber bandje vandaan hebt?

1 like

Ik vind ‘m ook leuk, en nog betaalbaar ook

3 likes